Indústria
Motor  /  Novetats 24/08/2022

Herbert Diess i les lluites de poder del grup Volkswagen

El nomenament d’Oliver Blume podria ser un baló d’oxigen per a Seat

6 min
Herbert Diess

Ja fa pràcticament un mes que la cúpula del grup Volkswagen va anunciar el cessament del seu CEO, Herbert Diess, al capdavant del grup VAG a partir del dia 1 de setembre, i el nomenament d’Oliver Blume com a nou director executiu del grup industrial de la Baixa Saxònia. 

Abans de tot, cal tenir en compte que el grup Volkswagen no és un grup qualsevol. És el primer grup automobilístic alemany, i això és molt dir en un sector industrial líder del motor econòmic europeu. Però és que Volkswagen també amaga diverses especificitats, com ara el fet de ser un grup controlat per l’estat de la Baixa Saxònia i per les famílies Piech i Porsche, a banda d’importants accionistes estrangers com ara el fons d’inversió de Qatar. Aquesta realitat és la clau de volta per explicar la destitució de Diess i el nomenament de Blume, que fins ara havia estat al capdavant de Porsche, una de les filials del grup VAG, però autèntica joia de la corona del grup industrial.

Herbert Diess va ser l’home encarregat de gestionar un gegant automobilístic ferit després de l’escàndol del Dieselgate (el software que manipulava les emissions reals dels motors dièsel del grup) i d'encarar el repte d’electrificar totes les marques del grup VAG i convertir-lo en el primer fabricant mundial de cotxes elèctrics. I aquest ha estat un dels elements que han acabat amb el crèdit de Diess com a CEO de Volkswagen. Diess es va enfrontar amb treballadors i sindicats, cosa que va provocar el descontentament dels operaris (amb molta força interna gràcies a la seva organització sindical) i de l’estat de la Baixa Saxònia. Herbert Diess és un executiu amb la pell molt dura, hàbil en les negociacions però a vegades inflexible, i li costa molt canviar d’idees o revisar els seus plans de negoci i creixement. 

Software, Porsche, electrificació i l’ombra de Tesla

El procés d’electrificació dissenyat per Diess funcionava més o menys bé fins que l’esclat de la pandèmia l’any 2020, l’escassetat de microxips i la impossibilitat d’abastir tota la demanda del grup l’any 2021 i les derivades de la crisi energètica arran de la invasió russa a Ucraïna han acabat sentenciant el pla de creixement i desenvolupament del cotxe elèctric dins del grup. Herbert Diess ha acumulat diversos fracassos, com ara la divisió Cariad, encarregada de nodrir les marques del grup d’elements de software, i que no ha estat capaç de complir els seus objectius. El fracàs de la divisió Cariad ha obligat cancel·lar diversos llançaments de vehicles nous, com ara el Porsche Macan elèctric, un vehicle essencial per al futur del grup VAG.

I és que Porsche és el puntal comercial i tecnològic del grup Volkswagen, i el fet que explica el nomenament d’Oliver Blume com a nou director executiu de tot el grup després d’haver dut a terme una bona tasca al capdavant de Porsche. D'aquí només unes setmanes Porsche sortirà a la borsa en una nova ampliació de capital. Serà la sortida més gran a la borsa d’un fabricant automobilístic en tota la història d’Europa, i la cúpula del grup VAG espera obtenir uns ingressos de 80.000 milions d’euros. Amb tot, la por del nou escenari internacional i de les tensions generades per Diess i els sindicats (els treballadors temen perdre molts llocs de treball a causa de l’electrificació total de les marques del grup) han fet que el consell d’administració de Volkswagen hagi decidit confiar en Blume per pilotar l’aterratge de Porsche als principals parquets europeus.

Un altre element desestabilitzador dins del grup Volkswagen ha estat la competència de Tesla. Tot i que Tesla és un fabricant molt més petit que Volkswagen, el fet que els nord-americans obrin una gigafactoria a Berlín, escombrin les vendes del grup VAG a la Xina i que no hagin tingut els problemes amb el subministrament i producció de software (microxips semiconductors) ha fet minvar la confiança dipositada en Diess. Als membres del consell d’administració del grup tampoc els ha acabat d’agradar les relacions personals d’amistat (i certa admiració) de Herbert Diess amb Elon Musk, sobretot en un context en què Audi, Porsche o Bentley han de posposar els llançaments de vehicles elèctrics nous a causa de l’escassetat de microxips mentre Tesla funciona a ple rendiment i bat rècords de vendes en cada exercici trimestral.

Els reptes de Blume

Oliver Blume és un vell conegut dins del món automobilístic, ja que va començar a treballar en el grup VAG l’any 1994 i ha treballat en moltes de les marques del grup (Audi, Seat i Volkswagen) abans de passar a dirigir la divisió Porsche. Durant els anys treballats al capdavant de Porsche, Blume ha mostrat la seva eficàcia i capacitat per dirigir la marca, alhora que ha estat capaç de dirigir amb èxit la transformació industrial de Porsche i obtenir marges de benefici cada cop més grans. I això té molt de valor i pes específic dins de la cúpula del grup. Blume és l’home de confiança de les famílies Piëch i Porsche, però també dels sindicats i de la Baixa Saxònia, una mena de solució amb garanties i consens per dirigir el grup Volkswagen en un moment cabdal.