Motor Cotxes hidrogen

El Govern aposta pels cotxes d'hidrogen a la formació professional

L’institut Andreu Nin del Vendrell oferirà ensenyament vinculat a aquesta tecnologia gràcies a un acord entre Educació i Applus+ IDIADA

Detall motor i entrada hidrogen
15/06/2025
3 min

BarcelonaEl departament d'Educació i Formació Professional ha arribat a un acord amb Applus+ IDIADA per potenciar els ensenyaments al voltant dels vehicles amb pila de combustible d’hidrogen entre els estudiants de formació professional de l’institut Andreu Nin del Vendrell. L’acord preveu que la companyia de referència a escala internacional en disseny, assaig i homologació de vehicles faci formacions específiques als docents del centre educatiu per potenciar els continguts relacionats amb els cotxes d’hidrogen, així com la cessió gratuïta de motors, vehicles i altres materials necessaris per poder fer les pràctiques amb l’alumnat.

No és el primer cop que Applus+ IDIADA, que té una pista de proves per a nous vehicles i prototips considerada puntera a tot el món, col·labora amb diversos centres educatius del seu entorn. En els darrers dos anys ha acollit un total de 267 estudiants en pràctiques de formació professional dual de 9 instituts del Penedès, la meitat dels quals ha acabat entrant a la plantilla. La gran novetat és que ara aquesta col·laboració vol anar més enllà per incloure continguts al voltant de l’hidrogen verd i dels cotxes amb pila de combustible en el cicle formatiu superior d’automoció i en el curs d’especialització de manteniment de vehicles híbrids i elèctrics. El pla del departament d'Educació i Formació Professional i d’Applus+ IDIADA és fer una prospectiva i analitzar els resultats d’aquesta col·laboració per estendre l’experiència a altres centres formatius catalans.

Amb aquesta iniciativa el Govern es vol avançar a les futures necessitats al voltant de la mobilitat sostenible i dels objectius de descarbonització. Els cotxes amb pila de combustible d’hidrogen són una de les alternatives reals als models de combustió actuals, per bé que actualment només dos fabricants asiàtics (Toyota i Hyundai) disposen de vehicles a la venda que facin servir l’hidrogen com a alternativa als cotxes de combustió, i que aquesta tecnologia encara és pràcticament testimonial entre els grans fabricants europeus.

Què són i com funcionen els cotxes d’hidrogen?

Els cotxes d’hidrogen o de pila de combustible són, en realitat, cotxes elèctrics, és a dir, impulsats per un motor elèctric que envia la seva potència a les rodes. La gran diferència amb els elèctrics endollables és, precisament, que la seva energia elèctrica no prové de l’electricitat emmagatzemada a les bateries sinó que s’obté a partir de l’energia que proporciona l’hidrogen.

Aquesta mena de vehicles funcionen gràcies a una pila de combustible interna alimentada per l'oxidació de l'hidrogen amb aigua, que allibera energia elèctrica reconvertida en l'electricitat que alimenta la pila. Els models més representatius d'aquest tipus de tecnologia –Toyota Mirai i Hyundai Tucson Fuell Cell– disposen d'una autonomia real de 600 km, cosa que els fa realment competitius respecte als models convencionals. A més, no cal esperar gaire per omplir el dipòsit d’hidrogen d'aquests vehicles, a diferència dels elèctrics endollables, i tampoc pateixen la degradació progressiva de les bateries de liti que presenten els elèctrics endollables.

Malauradament, les piles de combustible d'hidrogen tenen un costat fosc que en dificulta (i a vegades impossibilita) la seva implementació massiva. En primer lloc, les piles de combustible necessiten un hidrogen pur que no es troba en un estat natural al planeta i s'ha de crear artificialment a partir del gas natural. En segon lloc, durant el procés de producció de l'hidrogen s'allibera una gran quantitat de CO2, ja que l’electròlisi necessària per obtenir hidrogen a partir de l’aigua necessita grans quantitats d’energia que encareix la producció i el preu final de l’hidrogen verd. D'aquesta manera, les grans ciutats s'alliberarien de bona part dels fums i dels gasos contaminants, que es traslladarien al centre productor d'hidrogen, i l'efecte sobre l'atmosfera seria igual de contaminant. L'única solució per evitar emetre gasos contaminants en el procés d’obtenció d’hidrogen és fer-ho a partir de les energies renovables, i que l’hidrogen obtingut acabi tenint un preu final que el converteixi en una alternativa real per al client final.

stats