Cotxe elèctric
Motor 13/04/2021

Un fabricant xinès assegura que ja té enllestida la primera bateria de grafè

Aquest nou material permetria carregar les bateries en poc més de set minuts i obtenir autonomies de fins a 1.000 quilòmetres

2 min
Aion V

Les bateries de grafè ja fa temps que són un dels horitzons de futur dels cotxes elèctrics, ja que, gràcies a l’ús d’aquest material en comptes del liti, les bateries de càrrega ràpida poden recuperar el 80% de la càrrega en set o vuit minuts i presentar autonomies reals d’entre 600 i 1.000 quilòmetres.

El fabricant xinès GAC, un dels gegants automobilístics del país asiàtic, assegura estar en la fase final de proves de la seva pròpia bateria de grafè, que començarà a fer servir en el seu nou SUV elèctric Aion V el mes de setembre vinent, si tot va bé. Gràcies a aquesta nova bateria de grafè, aquest totcamí elèctric trigaria el mateix que un cotxe de gasolina o dièsel a haver d'omplir dipòsit, i presentaria xifres d’autonomia molt similars a aquests.

Amb tot, el grafè té un gran inconvenient respecte al liti: el preu. Mentre que els grans fabricants mundials, amb Tesla i Volkswagen al capdavant, ja fa temps que lluiten per reduir el cost del kWh del liti per sota dels 100 dòlars –llindar que faria els cotxes elèctrics fins i tot més econòmics que els de combustió–, el grafè és un material relativament nou, que no va ser aïllat per primer cop fins a l’any 2004 i que encara és car d’obtenir i produir, cosa que encarirà el preu final del vehicle elèctric.

La lleugeresa, la resistència i la capacitat com a portador de corrent converteixen el grafè en un material ideal per ser utilitzat en la producció de noves bateries. De fet, es pot carregar molt més ràpidament que el liti, a més d'oferir més densitat energètica i menys degradació o pèrdua de capacitat amb el temps. Ara bé, la dificultat per extreure el grafè i l’escassa implementació d’aquest material en limiten l'aplicació en la gran indústria.

Per això sembla com a mínim sorprenent l’anunci del gegant xinès GAC, que assegura poder fabricar bateries de grafè en sèrie i amb costos de producció baixos, una fita encara no assolida per cap grup automobilístic. En cas que sigui cert, aquest podria ser un punt d’inflexió més en el procés de transició i canvi de paradigma del món de l’automoció durant aquest primer quart del segle XXI.

stats