Indústria
Motor 25/06/2021

Què és la crisi dels microxips?

La manca de components electrònics auxiliars obliga a aturar la producció de cotxes a la planta de Seat a Martorell durant tres dies

3 min
Planta de Seat a Martorell

Aquesta setmana la planta de Seat ha hagut d'aturar la producció de cotxes en totes les seves línies durant els dies 25, 28 i 29 de juny a causa de la crisi dels microxips o semiconductors, uns elements auxiliars necessaris per als sistemes electrònics i les centraletes electròniques dels cotxes moderns. A aquest tancament total cal sumar-hi la paralització de la línia 3 de producció a Martorell, on es fabrica l'Audi A1, aturada ja la setmana passada i que no tornarà a fabricar fins al 2 de juliol, cosa que ha obligat a aplicar un ERTO a desenes de treballadors. Però per què es produeix aquesta crisi de subministrament? Tot va començar l’any passat, coincidint amb el confinament i l’aturada industrial global a causa de la pandèmia, que va provocar el tancament de fàbriques a la Xina i a Taiwan dedicades a la producció de microxips semiconductors, uns elements electrònics necessaris per fabricar tot tipus d’electrodomèstics moderns, telèfons mòbils i centraletes d’automòbils.

Un cop el gegant asiàtic va reobrir les fàbriques de microxips i semiconductors, la gran demanda global d’aparells electrònics com tauletes, videoconsoles o ordinadors a causa del confinament a Europa o els Estats Units va fer que els fabricants d’aquests aparells acaparessin la producció global de xips. En conseqüència, alguns fabricants poderosos van veure la necessitat d’acaparar estocs enormes de microxips per evitar el desabastiment, incrementant d'aquesta manera la demanda global d’aquests components, disparant-ne el preu i provocant, de retruc, una escassetat de microxips i semiconductors a tot el món.

Una de les indústries més perjudicades en tota aquesta crisi ha estat l’automobilística, que preveu pèrdues de més de 60.000 milions de dòlars aquest any a causa de l’escassetat de semiconductors i microxips, que en alguns casos obliga a aturar la producció o a activar ERTOs per als seus treballadors, cosa que afegeix problemes a un sector ja molt tocat a causa de les derivades de la pandèmia aquest últim any. Aquest ha estat un problema global, que ha afectat la planta de Martorell però que també ha obligat a tancar parcialment o totalment, per exemple, les plantes japoneses de Toyota –primer fabricant automobilístic del món- a les ciutats d’Iwate i Miyagi Ohira.

El retard en l’entrega d’aquests elements electrònics i l’augment de preu derivat de la seva escassetat afecta el sistema de producció just in time i ha fet créixer els costos de producció entre un 10% i un 15%, segons apunten algunes associacions de fabricants automobilístics europeus. Curiosament, aquest desabastiment ha afectat més els fabricants europeus, japonesos o nord-americans que no pas els xinesos, que van acumular més estocs d’aquests semiconductors i que han pogut seguir amb la seva activitat industrial. El fet que molts dels grans fabricants automobilístics xinesos siguin de propietat estatal també ha ajudat en aquesta facilitat a l’hora de rebre amb puntualitat les seves comandes.

Amb tot, les autoritats europees i nord-americanes han entès el perill que suposa dependre de la producció d’aquests components semiconductors a la Xina, ja que són un element clau per fer funcionar les principals indústries automobilístiques, tecnològiques i electròniques dels seus respectius mercats. Aquesta dependència repercuteix negativament sobre les seves economies nacionals. En conseqüència, fabricants alemanys com Bosch ja han obert noves fàbriques de microxips a la ciutat de Dresden, amb el suport de la cancelleria alemanya, amb l’objectiu d’abastir amb aquests components la indústria automobilística. El president nord-americà, Joe Biden, per la seva banda, també ja ha anunciat un pla d’ajudes per activar i impulsar la creació de fàbriques de microxips semiconductors al seu país, amb l’objectiu de reduir la dependència tecnològica de la Xina. Ara bé, caldrà veure si aquestes mesures són suficients per combatre la crisi de desabastiment industrial d’occident, que segons alguns especialistes es podria allargar fins ben entrat el 2022.

stats