Citroën C5 X: resurrecció o reencarnació?
La marca francesa presenta el nou C5 X, un model històric que reneix en format 'crossover', a mig camí d’un SUV i una berlina
Ara fa quatre anys que Citroën va anunciar la desaparició del C5, la berlina estrella de la marca francesa i que durant una pila d’anys havia sigut un dels pesos pesants del segment D. Però Citroën va veure venir la decadència d’aquest mercat, que ha arrossegat altres models com ara el Ford Mondeo, l’Opel Insignia o el Seat Toledo a la desaparició davant l’ofensiva SUV o totcamí.
En ple auge dels vehicles elevats i electrificats, Citroën ha decidit recuperar el nom històric del C5 però afegint la lletra X al seu nom comercial, en clara referència al seu aspecte aventurer. De fet, el C5 X és un crossover, és a dir, un vehicle a mig camí entre un turisme convencional i un SUV, amb una estètica peculiar, molt apreciada entre els compradors.
Què és aquest C5 X, doncs? Un nou format de vehicle, amb un disseny molt específic que hereta diversos elements del seu germà de gamma C4 i que introdueix nous detalls com ara un sostre amb caiguda cupè posterior, un capó allargat i unes nervadures laterals marcades i ascendents que aporten una dosi de múscul i potència visual al conjunt. Hi ha qui diu que aquesta recepta, consistent en sumar el bo i millor d’un SUV i una berlina, amb elements dels monovolums, no és pas nova, ja que és el que va intentar la marca amb el DS5, que mai va acabar de funcionar a Europa.
El nou C5 X fa 4,8 metres de llarg, 1,86 d’ample i 1,45 d’alt, amb una bona batalla o distància entre eixos de 2,78 metres –cosa que permet prou espai per als ocupants de les places posteriors– i un maleter que arriba als 545 l de capacitat gràcies a la seva carrosseria, que recorda els station wagon o breaks, és a dir, les versions familiars de les berlines de tota la vida, que popularment també s'anomenen ranxeres.
Els interiors d’aquest nou vehicle inclouen una gran pantalla central tàctil de 12 polzades, a banda d’un quadre d’instruments totalment digital, possibilitat de connectar-se amb el nostre telèfon mòbil sense fils i quatre ports USB-C. Entre l’equipament de seguretat cal incloure també càmeres, radars i sensors a tota la carrosseria. Tot plegat permet que aquest C5 X arribi a presentar un nivell 2 sobre 5 en l’escala de conducció autònoma, de manera que és capaç de circular per autopista o carretera ràpida mantenint la distància amb la resta de vehicles, ajustant la velocitat a la realitat del trànsit i mantenint el cotxe dins de les marques viàries, tot i que en tot moment sota la necessària supervisió del conductor.
A Citroën creuen que el C5 X es convertirà en un referent i volen convertir-lo en el pal de paller de l’ofensiva comercial de la marca, gràcies a la seva posició més elevada i dominant que el C5 Aircross (el SUV de tall familiar de Citroën) però amb una imatge més aspiracional o sofisticada. Les llandes de 19 polzades, associades als protectors de plàstic negres dels baixos i passos de roda ajuden a emfatitzar aquesta idea.
Un dels elements que figuren a l’ADN de Citroën és el seu sistema de suspensió activa, anomenat Citroën Advanced Comfort, i que perfeccionen el comportament i funcionalitat de la llegendària suspensió hidràulica de la marca francesa, pensada per oferir el màxim benestar i plaer de viatge als ocupants del cotxe. Ara més que mai aquest C5 X vol que els viatges per carretera i autopista esdevinguin un autèntic passeig com al sofà de casa, tot i que ja sabem que això penalitza un punt el seu comportament dinàmic. A Citroën saben que cap dels seus clients comprarà aquest cotxe per enfilar una carretera de muntanya a ritme alt, i volen apostar fort per la carta del confort i la comoditat.
L’altra gran aposta de Citroën amb aquest vehicle és la carta de l’electrificació del model. De moment oferirà només motors gasolina i una versió híbrida endollable, sempre sobre la base d’un sistema de tracció davantera. La versió híbrida endollable o PHEV tindrà una potència combinada de 225 CV, una velocitat punta en mode elèctric de 135 km/h i una autonomia en cicle d'homologació WTLP d’uns 50 quilòmetres. El nou C5 X, que no tindrà cap versió dièsel, obre la possibilitat d’una futura versió totalment elèctrica, tot i que encara sense data per confirmar.
Citroën encara no ha publicat els preus definitius del nou C5 X, que arribarà al nostre mercat al llarg del 2022. El que sí que sabem, però, és que aquest curiós vehicle es fabricarà a la Xina, a la planta que el grup francès té a la ciutat de Chengdu, a l’interior del país (no gaire lluny de la regió autònoma del Tibet).