Motor Vendes cotxes

Citroën C5 X, el primer gran fracàs importat de la Xina

La marca francesa retira el C5 X del seu catàleg europeu a causa de les baixes xifres de vendes a Europa

Citroën C5 X
06/05/2025
2 min

L’any 2021 Citroën va anunciar l’arribada al Vell Continent d’una berlina del segment D amb la qual volia fer-se un lloc en el mercat europeu, en un segment clarament dominat pels cotxes prèmium alemanys Audi A4, BMW Sèrie 3 i Mercedes-Benz Classe C. Aquest model era el C5 X, una mena de berlina crossover a mig camí d’una carrosseria familiar o wagon i un SUV o totcamí de tall cupè, un model de 4,8 metres de llarg i 1,48 metres d’alt amb una personalitat pròpia prou marcada.

El C5 X s’ha fabricat durant els últims anys a la planta xinesa de Txengdu, a l’interior del gegant asiàtic, fruit d’un acord de col·laboració del grup Stellantis amb el fabricant local Dongfeng, amb la idea de satisfer la demanda interna de la Xina i intentar l’assalt al mercat europeu, amb xifres de vendes optimistes que se situaven al voltant de les 90.000 unitats anuals. A favor seu hi jugava una mecànica híbrida amb etiqueta Eco o híbrida endollable amb etiqueta zero, una alta qualitat percebuda en els seus interiors i un bon assortiment d’extres de sèrie que el posicionaven com un digne competidor en el segment de les berlines europees.

Interiors Citroën C5 X.
Citroën C5 X.

L’aposta del Citroën C5 X era arriscada i comptava amb el vistiplau de l’aleshores director executiu del grup, el portuguès Carlos Tavares, però l’alt preu del model final –entre els 35.000 i els 50.000 euros–, i el fet de ser un vehicle fabricat a la Xina d’una marca generalista o no ambiciosa, li van restar moltes opcions comercials. De fet, per menys del que costava un C5 X amb mecànica híbrida endollable els compradors podien adquirir un Skoda Octavia RS, o pel mateix preu comprar un BMW Sèrie 3 o un Mercedes Classe C amb potències iguals o superiors. Això sí, sempre amb mecàniques de combustió, però fabricats a Europa i amb el segell de qualitat que es pressuposa a un model prèmium alemany. 

Poc més de 4.000 cotxes venuts a Europa

Amb aquests condicionants és fàcil entendre les causes del fracàs comercial del Citroën C5 X, un vehicle fet a i per a la Xina i que tenia poques paperetes de competir a Europa. A tall d’exemple, només cal recordar que Citroën va vendre només 4.296 unitats del C5 X a Europa durant tot l’any 2024, mentre que BMW va vendre més de 90.000 unitats del Sèrie 3 en el mateix any a tot el Vell Continent.

La patacada comercial de Citroën ha estat tan gran que la marca francesa ha decidit abandonar el segment D de les berlines i vehicles sedan de tres volums, deixant tota la responsabilitat del grup Stellantis en aquest segment de mercat al nou Peugeot 508, una altra de les arriscades apostes de Tavares, però que de moment manté el tipus en el frec a frec amb les marques prèmium alemanyes. Citroën se centrarà a partir d’ara en vehicles utilitaris i totcamins urbans dels segments B i C, com ara els nous C3, C3 Aircross i C4. 

stats