Trànsit
Motor 28/01/2021

Barcelona és la ciutat amb més retencions de trànsit de tot l’Estat

La capital catalana ocupa el 164è lloc al món segons les dades d'un estudi de TomTom que analitza 416 conurbacions

2 min
Ronda de Dalt a l'alçada d'Horta

Un estudi de TomTom que analitza el trànsit de 416 ciutats de tot el món amb dades extretes dels més de 600 milions de conductors que fan servir aquest dispositiu per moure’s amb el seu vehicle desvela que Barcelona va ser la pitjor ciutat de tot l’Estat per circular-hi al llarg del 2020.

L’estudi col·loca la capital catalana en el lloc 164 del rànquing de ciutats més congestionades, a força distància de les ciutats capdavanteres, però reforça el liderat en el rànquing estatal, a força distància de Granada, Santa Cruz de Tenerife o València (llocs 193, 243 i 271 del rànquing mundial, respectivament). Sorprenentment, Madrid cau fins al desè lloc del rànquing espanyol, amb un índex de congestió de només un 11% respecte al temps estimat habitual.

TomTom analitza en un percentatge el temps extra que suposa fer un desplaçament que costaria uns 30 minuts si no hi hagués gens de trànsit, i en el cas de Barcelona el nivell de congestió al llarg del 2020 va ser un 22% superior al que hauria sigut sense embussos, l’equivalent a uns 11 minuts més dels 30 previstos per a aquell desplaçament. En total, els conductors que es desplacen diàriament per Barcelona haurien perdut unes 85 hores l'últim any -l’equivalent a tres dies i mig- a causa del trànsit dens i fins i tot saturat en hores punta.  

Amb tot, la capital catalana ha rebaixat un 7% el seu nivell de saturació respecte al 2019, quan el mateix estudi va demostrar que el grau de congestió a Barcelona era un 29% superior al teòric. A més, l’estudi de TomTom també mostra una important caiguda del trànsit entre els mesos de març i setembre, coincidint amb el confinament total i l'època estival, i una recuperació a partir de setembre i fins a desembre, tot i que amb uns nivells de saturació del trànsit sensiblement inferiors als del 2019 i altres anys anteriors.

Les pitjors hores per moure’s en vehicle privat per la capital catalana són les compreses entre les 6 i les 10 del matí i entre les 5 i les 7 de la tarda dels dies feiners, amb una punta molt pronunciada que es produeix els vespres dels dijous, entre les 6 i les 7, amb un augment de la saturació i densitat del trànsit del 44%. Per contra, les millors hores per desplaçar-se per la ciutat amb vehicle privat són els caps de setmana i els dies feiners a partir de les 8 del vespre i fins a les 6 de la matinada de l'endemà (sempre que no hi hagi restriccions a la mobilitat i tocs de queda, esclar).

Aquest estudi no recull cap dada de les altres capitals catalanes, però sí de València, situada al lloc 271 del rànquing mundial i amb una congestió del 17% superior al temps normal per fer un desplaçament de mitja hora, i una reducció de només el 3% respecte al 2019, i de Palma de Mallorca, que es col·loca al lloc 294 del rànquing global amb un índex de congestió del 16% i una reducció del 7% respecte al 2019.

stats