Alemanya elimina completament les subvencions als cotxes elèctrics
Fins ara els compradors gaudien d'una ajuda de fins a 4.500 euros, als quals calia sumar-hi 2.250 euros de descompte del fabricant
Malgrat la idea inicial d'Alemanya era que les ajudes per la compra d'un vehicle elèctric s'acabessin a la fi de 2024, el país on més vehicles d'aquest tipus es venen de tota Europa ha anunciat de cop i volta que avança aquesta decisió a finals de 2023. De fet, el passat 17 de desembre va ser el darrer dia que van tenir els ciutadans alemanys per sol·licitar una subvenció, ja que en plena negociació dels pressupostos estatals el Tribunal Constitucional ha impedit que es derivessin els fons previstos per aquesta comesa a través d'una sentència.
Segons sembla, aquest tribunal ha dictaminat que el govern alemany va violar una norma constitucional referida al deute en haver transferit 60.000 milions que inicialment anaven destinats a ajuts post-pandèmia a un fons per promoure la transició energètica. Com que la decisió frena en sec el traspàs de diners per a aquest fons, els vehicles elèctrics queden sense cap tipus de subvenció des d'ara mateix. I això pot tenir notables conseqüències en la venda de cotxes zero emissions al país.
Un problema per als fabricants europeus
Des de l'any 2016 Alemanya ha concedit uns 10.000 milions d'euros en format d'ajudes a la compra d'uns 2,1 milions de vehicles elèctrics, però d'ara en endavant això ja no serà possible. I de ben segur això es traslladarà a les xifres de vendes de cotxes elèctrics, ja que actualment tothom que comprés un vehicle amb aquest tipus de propulsió i un preu de fins a 40.000 euros rebia 4.500 euros de l'estat, mentre que si el preu era d'entre 40.000 i 65.000 euros l'ajuda es veia reduïda a 3.000 euros.
Tot plegat, si hi sumem el fet que els cotxes de fins a 40.000 euros disposaven també d'un descompte obligatori dels fabricants de fins a 2.250 euros (1.500 en el cas dels vehicles d'entre 40.000 i 65.000 euros), suposa que de la nit al dia vehicles elèctrics com els Hyundai Kona o Volkswagen ID.3 tinguin un preu, com a mínim, 4.500 euros superior. I en molts casos aquesta xifra pot pujar fins als 6.750 euros, ja que les marques no estaran obligades a realitzar descomptes.
Tot plegat, si tenim en compte que els vehicles elèctrics europeus en moltes ocasions tenen preus poc competitius en comparació amb marques xineses com MG o fins i tot amb Tesla, pot suposar un cop per a la indústria de l'automoció del Vell Continent. Sigui com sigui, caldrà veure com afecta això a les vendes de cotxes elèctrics a Alemanya, país que té la intenció de tenir en circulació 15 milions de vehicles elèctrics l'any 2030.