Cotxes clàssics
Motor Història 24/07/2021

Mitsubishi Starion 4WD, l’esglaó perdut

Recuperem la història de l'Starion 4WD, el model amb el qual Mitsubishi planejava l’assalt al món dels ral·lis del Grup B dels anys 80

2 min
Mitsubishi Starion 4WD

A mitjans dels anys 80, Mitsubishi volia entrar en el campionat del món de ral·li del Grup B de la mà del Mitsubishi Starion 4WD, el model d’altes prestacions amb què la marca dels tres diamants va intentar l’assalt al Mundial del Grup B.

Per poder participar en aquella competició calia homologar un mínim de 200 unitats de producció del model base que hauria de prendre-hi part. En aquell moment Mitsubishi fabricava un model compacte anomenat Starion, força popular als Estats Units, que feia servir un motor de gasolina de quatre cilindres en posició davantera que enviava la potència a les rodes posteriors, amb potències que van arribar fins als 200 CV.

Mitsubishi Starion 4WD.

La direcció de la marca japonesa va creure que aquell model era una bona base per crear un nou cotxe de ral·li del Grup B, que, amb algunes adaptacions, podria ser prou competitiu. La direcció de Mitsubishi va encarregar a la divisió esportiva Ralliart, amb seu al Regne Unit, començar a treballar en un Starion de tracció integral i prestacions d’alt rendiment capaç de fer front als pesos pesants del moment, com l’Audi Quattro o el Ford RS200.

El resultat de la feina de Ralliart va ser el Mitsubishi Starion 4WD, un cotxe de tracció integral permanent, un motor turbo 2.0 de quatre cilindres que oferia 350 CV de potència i uns nous fars davanters que milloraven els originals. El prototip de Mitsubishi conservava el motor sota el capó, en posició davantera, mentre que la major part dels rivals el duien en posició central. Al capdavant del desenvolupament del cotxe hi havia el veterà Andrew Cowan i l’enginyer Alan Wilkinson, que prèviament havien treballat en l’Audi Quattro.

El prototip va arribar a competir en un parell de proves regionals i se'n van fabricar tres unitats, però la supressió del Grup B l’any 1986 va aturar el seu desenvolupament i posterior arribada al mercat.

Amb tot, els coneixements i experiència adquirits per Mitsubishi van servir de base per fabricar més endavant el Galant VR-4, amb el qual va guanyar les seves primeres proves al Mundial, i sobretot per tocar el cel amb el Lancer Evolution, que va dominar amb mà de ferro el món dels ral·lis durant els anys 90.

stats