Cotxes clàssics
Història13/07/2021

El desconegut origen català de Skoda

El primer Skoda de la història era un Hispano-Suiza fabricat sota llicència a l’Europa de l’Est

Skoda és una de les marques amb més prestigi i història del Vell Continent, però el que poca gent coneix és el seu origen vinculat amb la indústria del motor catalana. Tot i que els orígens de Skoda es remunten a l’any 1895, els primers anys la companyia feia servir el nom comercial Laurin & Klement, en referència als seus fundadors. Els primers anys de la companyia a Mladá Boleslav (actual República Txeca, però en aquell moment sota el desaparegut Imperi Austrohongarès) la companyia es dedicava a fabricar bicicletes, i l’any 1898 va fabricar la seva primera moto.

El primer automòbil del fabricant, anomenat Voiturette A, no va arribar fins al 1905, i la crisi derivada de la Primera Guerra Mundial, un incendi a la fàbrica de Mladá Boleslav i la desaparició de l’Imperi Austrohongarès van obligar Laurin & Klement a haver de buscar un soci comercial anomenat Skoda Pilsen, i es va originar així la nova Skoda Works l’any 1914, que també comptava amb una divisió automobilística.

Cargando
No hay anuncios

La nova Skoda va optar per buscar la col·laboració amb els millors fabricants automobilístics del moment per fabricar els seus primers vehicles, i els primers contactes entre Skoda i la catalana Hispano-Suiza van fructificar l’any 1919, quan l’empresa txeca –en aquell moment txecoslovaca– va obtenir la llicència dels catalans per fabricar el seu motor V8 T-31, que es fabricava a Barcelona.

La col·laboració entre Skoda i Hispano-Suiza va seguir endavant, i l’any 1925 Skoda va obtenir el permís per fabricar sota llicència el mític H6B. En un primer moment els txecs només acoblaven les peces que Hispano-Suiza fabricava a Barcelona o a les seves instal·lacions franceses, però a partir del 1926 ja va obtenir la llicència per poder fabricar i muntar el vehicle íntegrament a les seves instal·lacions.

Cargando
No hay anuncios

El mes de maig del 1926 va sortir el primer Skoda modern de la història, un Skoda Hispano-Suiza 25/100 PS, que no deixava de ser una còpia del model català acoblat a les instal·lacions de Pilsen. El client que va rebre el primer Skoda va ser el president txecoslovac Tomas Masaryk, i va servir durant deu anys com a cotxe oficial de la flota del president del país centreeuropeu.

Cargando
No hay anuncios

Entre els anys 1926 i 1929 Skoda va fabricar un total de 150 unitats de l'Skoda Hispano-Suiza 25/100 PS, un cotxe de 100 CV de potència, capaç d’assolir una velocitat màxima de 140 km/h, homologar consums de 20 litres de carburant cada 100 quilòmetres –una xifra molt digna per a una limusina de luxe de 2,7 tones de pes i 5 metres de llarg fins i tot un segle després– i amb una qualitat de fabricació sorprenent, i amb un nou sistema de servofrè revolucionari que aprofitava l’energia cinètica del cotxe i que fins i tot permetia frenar amb el motor apagat. A més, cada unitat fabricada era diferent i única, ja que Skoda feia servir la base mecànica d’Hispano-Suiza però cada client en podia personalitzar la carrosseria en funció de les seves necessitats.