Història
Motor Història 16/12/2016

David, l'oblidat de la indústria del motor a Catalunya

Del bob a Collserola als taxis, passant per la competició: així és l'apassionant història de David, el primer fabricant de cotxes elèctrics de Catalunya

Ferran Vital
3 min
David, el fabricant oblidat de la indústria del motor a Catalunya

La marca automobilística David es va fundar l'any 1914 amb el nom de Fabrica Nacional de Cyclecars David, SA, fruit de la iniciativa dels barcelonins Josep Maria Armangué i els germans Josep Maria i Ramon Moré.

Amb tot, la fundació dels automòbils David es remunta a l'any 1907, quan Josep Maria Armangué, aleshores amb només 17 anys, va ser designat representant del Centre Excursionista de Catalunya, entitat de la qual era membre, a la Copa President de la República de França de bob.

Com que la ciutat de Barcelona no tenia neu i aventurar-se al Pirineu era tota una aventura, Armangué i els seus amics van idear un bob amb rodes amb el qual es llançaven muntanya avall a la serra de Collserola. D'aquesta manera va néixer el primer 'bobcar' o 'downcar' de l'estat espanyol.

Carrera de "down-car" a la Rabassada

Ara bé, aquells vehicles de descens eren divertits per llançar-se muntanya avall, però fer-los pujar per la muntanya era complicat. Per això, Armangué, els germans Puig, Ferran Comas i altres aficionats van decidir motoritzar els vehicles. D'aquesta manera va aparèixer el primer David, ja l'any 1913, al taller Juanico de Barcelona, al peu del Tibidabo.

Taller carrer Pallars, anys 20

Els primers 'cyclecars' i les primeres grans victòries

Els primers vehicles motoritzats fabricats utilitzaven motors J.A.P., Ballot, M.A.G. i els darrers anys també n'utilitzaven de procedents d'Hispano-Suiza. Eren motors de quatre cilindres en línia, refrigerats per aigua i amb un xassís dotat de suspensió per ballestes.

Moré provant el primer cotxe amb motor

Des de bon començament, els David van apostar per l'oferta esportiva. El mateix Josep Maria Armangué va aconseguir el primer èxit de la casa en adjudicar-se la victòria a la carrera Barcelona-Sabadell-Barcelona del 1914.

Un dels primers "cycle-cars" de David

El trímer gran triomf de David, però, va arribar l'any 1916 quan Lluís Armangué, el germà petit del fundador Josep Maria, va guanyar la Barcelona-Madrid-Barcelona en quatre etapes i amb una velocitat mitjana de 44 km/h, un registre excepcional tenint en compte l'època, l'estat de les carreteres i la potència limitada dels cotxes del moment. Aquesta gran victòria va anar acompanyada d'altres victòries els anys següents dels automòbils David a les carreres en costa del Bruc o del Garraf, entre altres.

Germans Armangué al 1916

Finalment, cal destacar el segon lloc aconseguit per Josep Maria Moré a la primera carrera en costa a la Rabassada, organitzada per la Penya Rhin l'any 1922. Aquell cotxe, anomenat la Bala de Plata, anava equipat amb millores al motor de quatre cilindres i una carrosseria més aerodinàmica.

Un nou model de negoci

L'any 1917 Josep Maria Armangué va morir en un accident d'aviació, i la companyia va quedar sota el control dels germans Ramon i Josep Maria Moré, que van decidir enfocar el negoci en el bastiment d'una gran flota de taxis a la ciutat de Barcelona.

Un dels primers Taxis de David, anys 20

A més dels taxis, David es va especialitzar en altres activitats de gestió, com ara cotxes de lloguer, servei de grues, pàrquings o el negoci dels autobusos, des del seu flamant edifici al carrer Muntaner, entre Aribau i Travessera, de manera que van abandonar la fabricació d'automòbils i l'activitat esportiva.

Flota de taxis de David, anys 30

Barcelona creixia i hostatjava l'Exposició Universal del 1929 al mateix ritme que les pioneres del motor català trobaven el seu espai comercial.

Edifici David, anys 20

Per bé que als anys 40, en plena postguerra, David va intentar rellançar el seu producte automobilístic, amb la fabricació dels primers automòbils elèctrics, no va ser fins al 1951 que va obtenir cert èxit amb la fabricació de tricicles de dos temps i 350 cc de cilindrada, dotat amb direcció per cable sobre la roda davantera (que era motriu i directriu alhora). La fabricació d'aquests petits vehicles va cessar al cap de set anys, el 1958, i així es va acabar la història automobilística de David.

Tricicles David, anys 50
stats