Mobilitat sostenible
Sergio Domínguez
Oslo

Nissan Futures 3.0, l’elèctric ja ha deixat de ser el futur

L’aposta de Nissan pel vehicle elèctric és molt seriosa, i les últimes novetats així ho certifiquen

Nissan Futures 3.0, l’elèctric ja ha deixat de ser el futur / SERGIO DOMÍNGUEZ Zoom

Recentment hem assistit a l’esdeveniment Nissan Futures 3.0 que la marca japonesa ha celebrat a Oslo, la capital de Noruega. S'hi ha presentat “l’ecosistema elèctric de Nissan” que engloba tot un seguit de novetats, com nous vehicles, avenços pel que fa a les bateries o les infraestructures i fins i tot electricitat gratis per als clients de la marca.

No és casualitat que Nissan hagi escollit un país com Noruega per celebrar un esdeveniment tan important pel que fa al vehicle elèctric, ja que es tracta d’un dels països amb més vehicles d’aquest tipus per càpita, i, de fet, de tots els que es venen el 25% són de la marca japonesa. A casa nostra ens pot semblar llunyà, però la mateixa alcaldessa d’Oslo, Marianne Borgen, explica l’èxit del vehicle elèctric a la ciutat gràcies a "la reducció del trànsit normal, la implantació del trànsit elèctric prioritari o a l’aparcament i la recàrrega gratuïta" per a aquest tipus de vehicles. D’altra banda, els vehicles amb motor de combustió interna paguen aparcament i taxes o impostos més elevats.

El mateix president de Nissan Europa, Paul Willcox, ha reconegut que la revolució del vehicle elèctric de la marca va començar fa més d’una dècada i en aquest període n’han venut més que qualsevol altre fabricant, de manera que ja estan començant a ultimar els plans per la pròxima dècada.

NOVA GAMMA DE VEHICLES ELÈCTRICS I MILLORES EN LA INFRAESTRUCTURA

En primer lloc aquests plans passen per afegir nous vehicles a la gamma d’elèctrics. Si fa uns dies us parlàvem de la millora en l’autonomia de la e-NV-200, durant l’esdeveniment Nissan Futures celebrat a Oslo s’ha presentat per primer cop la nova generació del Nissan LEAF, amb una autonomia de fins a 378 quilòmetres i tecnologia autònoma, com us explicarem en detall.

Detall carregador del nou Leaf Zoom

Detall carregador del nou Leaf / Sergio Domínguez

Però la marca sap que un dels principals handicaps que té la població a l’hora d’accedir al vehicle elèctric té a veure amb la infraestructura de recàrrega. En aquest sentit, Nissan expandirà un 20% la seva xarxa de recàrrega exterior durant els pròxims 18 mesos. Fins ara s’han instal·lat més de 4.600 carregadors ràpids (amb tecnologia CHAdeMO) per tot Europa i es preveu augmentar aquesta xifra en 1.000 unitats addicionals instal·lades en autopistes, pobles i ciutats europees en col·laboració amb propietaris d’empreses, municipis i líders del sector.

MILLORES EN LES BATERIES

Un altre dels problemes als quals s’enfronten els possibles clients de vehicles elèctrics té a veure amb les mateixes bateries, per això Nissan ha anunciat per al 2018 la seva nova gamma d’unitats de recàrrega domèstica i per a oficines. Aquesta tecnologia de carregador domèstic de doble velocitat i 7kW permet recarregar per complet el vehicle elèctric en tan sols 5 hores i mitja, un temps de recàrrega un 70% inferior al que hi havia fins ara.

Tanmateix, per als propietaris d’empreses que necessitin una recarrega ràpida de la seva flota de vehicles elèctrics (per exemple de la mencionada e-NV-200) Nissan ofereix un carregador encara més potent, de 22kW, que recarrega la bateria en tan sols 2 hores.

Els nous elèctrics tenen cada cop més autonomia Zoom

Els nous elèctrics tenen cada cop més autonomia / Sergio Domínguez

Finalment, pel que fa a les bateries, la marca japonesa ha presentat el sistema d’emmagatzematge energètic domèstic xStorage, que permet emmagatzemar l’energia per abaratir-ne els costos (no és el mateix reclamar un pic de potència a la xarxa elèctrica de matinada que al vespre) o fins i tot crear energia elèctrica pròpia totalment renovable gràcies a plaques solars. Es preveu comercialitzar fins a 100.000 unitats d’aquest emmagatzematge domèstic fins al 2020, però evidentment tota aquesta tecnologia trobarà, en funció de la legislació vigent de cada país, més o menys facilitats d’implantació.

ELECTRICITAT GRATUÏTA PER ALS CLIENTS DE NISSAN

Com a últim aspecte destacable de la presentació ens trobem amb una oferta molt suculenta: Nissan oferirà electricitat gratis als seus clients de vehicle elèctric. Durant el 2016 la marca ha estat provant a Dinamarca una tecnologia mitjançant la qual, gràcies a l’ús de carregadors bidireccionals, els clients paguen la quantitat corresponent a la instal·lació d’un carregador V2G però a partir de llavors tota l’electricitat que necessitin serà gratuïta. Bàsicament es pot fer servir l’electricitat de la xarxa per recarregar el vehicle però també es pot enviar electricitat a la mateixa xarxa (provinent de plaques solars, per exemple), vendre-la i recuperar la inversió inicial feta en la recàrrega.

Home energy system 2 Zoom

Home energy system 2 / Sergio Domínguez

Evidentment Dinamarca és un altre dels països que segueix la mateixa línia de treball sobre el vehicle elèctric de Noruega, però Nissan ha  anunciat que també col·laborarà amb l’empresa OVO al Regne Unit per expandir aquesta tecnologia que, això sí, a hores d’ara sembla llunyana a casa nostra.

En qualsevol cas l’aposta de Nissan pel vehicle elèctric és tan forta que de ben segur aquests tipus de tecnologia s’acabaran expandint per tot Europa, inclosa Catalunya. El mateix Willcox ha declarat que pas a pas van eliminant les barreres a l’adopció del vehicle elèctric, tant pel que fa a infraestructures com a la forma d’accedir a l’electricitat. Queda molt camí per recórrer, però sens dubte Nissan fa anys que va al capdavant.