Pila de combustible

Virante, el primer cotxe d’hidrogen català

El fabricant tarragoní Tecnovelero i els especialistes d’hidrogen Arcamo presenten el Virante, el primer cotxe impulsat per hidrogen de Catalunya

La pila de combustible d’hidrogen té un gran recorregut en el món de la indústria automobilística. I és que l’hidrogen és un combustible que ofereix grans autonomies i facilitat a l’hora de recarregar, amb temps d’espera de només quatre minuts per omplir tot un dipòsit, cosa que el fa una alternativa molt vàlida als combustibles fòssils convencionals. A més, cal pensar que els cotxes de pila de combustible impulsats per hidrogen o FCEV (Full Cell Electric Vehicle) només emeten vapor d’aigua pel tub d’escapament, cosa que els fa ser considerats vehicles de zero emissions.

La teoria és senzilla: els cotxes elèctrics de pila de combustible o d’hidrogen fan ús d’aquest element com a combustible per generar un procés químic d’oxidació de l’hidrogen que genera electricitat per alimentar el motor o motors elèctrics del vehicle. De fet, ja hi ha diversos fabricants mundials que fan servir aquesta tecnologia, com ara Toyota, Honda, Hyundai o BMW, però és una tecnologia que encara està a les beceroles i que cap fabricant del sud d’Europa ha desenvolupat del tot.

Cargando
No hay anuncios

L’empresa tarragonina Tecnovelero, especialitzada en la construcció d’automòbils, s’ha associat amb els especialistes d’Arcamo Controls per presentar un projecte conjunt de construcció del primer cotxe d’hidrogen català, que s’anomenarà Virante. En el projecte i en la seva producció hi col·laboraran organismes públics d’investigació, com el Centre Nacional de l'Hidrogen, el Centre per al Desenvolupament Tecnològic Industrial (CDTI), Applus Idiada o el Centre Tecnològic de Catalunya (l’Eurecat), a banda de col·laboracions acadèmiques diverses amb la Universitat Rovira i Virgili i l’Institut Comte de Rius.

Cargando
No hay anuncios

El Virante serà un cotxe elèctric de tipus FCEV –és a dir, impulsat per una pila de combustible– amb diverses configuracions i potències que oscil·len entre 4 i 25 kW per als models de transport urbans i fins a una versió de gamma alta amb motor de 40 kW i capacitat de càrrega de 1.000 litres pensada per a un ús professional industrial o agrícola. 

La idea dels seus impulsors és que el Virante sigui un cotxe petit i pràctic de menys de 4 metres de llarg per moure’s amb facilitat per entorns urbans, i que sigui respectuós amb els objectius de l’agenda 2030 i els reptes que suposen els canvis de paradigma de la mobilitat urbana.

Cargando
No hay anuncios

Per acabar, cal tenir en compte que el projecte Virante va més enllà del vehicle i pretén també ser un catalitzador que acceleri la creació d’estacions de producció d’hidrogen verd (hidrogeneres) i d’estacions o espais de càrrega (hidrolineres), elements imprescindibles per fer realment viables els vehicles de pila de combustible. La primera fase del full de ruta del projecte Virante consistirà en una sèrie de proves del vehicle d’hidrogen i la creació de diverses estacions d’abastiment i càrrega d’hidrogen en diversos punts de les comarques tarragonines.