Per què Tesla ja no és S3XY?
La marca d’Elon Musk pateix una caiguda de les vendes a Europa del 52,6% durant el mes d’abril de 2025 en una espiral de decreixement força preocupant
Tesla no és capaç d’aixecar el cap. La marca nord-americana segueix en caiguda lliure a Europa després de veure com les seves vendes han caigut un 52,6% a l’abril respecte de les obtingudes en el mateix mes de l’any 2024: va tenir unes vendes de només 5.475 cotxes al Vell Continent, enfront dels 11.540 de dotze mesos enrere. El drama per a la marca és majúscul si tenim en compte que el Model Y va liderar la llista de cotxes més venuts a tot el món els anys 2023 i 2024, per davant del Toyota Corolla i el Toyota Rav4, que no són elèctrics purs com en el cas dels Tesla.
En l’acumulat de l’any 2025, Tesla ha venut un total de 41.677 cotxes a Europa, cosa que suposa una davallada del 46,1% respecte del primer quadrimestre de l’any 2024, amb l’agreujant que el mercat dels cotxes electrificats ha crescut un 26,4% en el primer quadrimestre de l’any a Europa. Aquesta realitat suposa que mentre a Europa es venen més cotxes electrificats que mai (ja són el 15,3% del total de matriculacions), Tesla segueix perdent pistonada de manera evident respecte dels seus rivals xinesos, coreans, japonesos i europeus.
Una gamma envellida
Tesla és, a hores d’ara, una marca poc atractiva per als compradors europeus, en un dels processos de pèrdua de prestigi més flagrants dels darrers anys a tot el món. En aquest procés de davallada hi han tingut molt a veure els polèmics posicionaments polítics d’Elon Musk donant suport a l’administració Trump, cosa que li va costar la simpatia de bona part dels seus clients progressistes i interessats pel medi ambient, però la seva abrupta sortida del govern dels Estats Units també li ha generat l’enemistat de bona part dels possibles compradors de tarannà més conservador.
Però més enllà dels posicionaments polítics de Musk la realitat és que Tesla té, a hores d’ara, una gamma envellida i poc atractiva, superada tecnològicament pels seus principals competidors. L’any 2019 Tesla va presentar el Model Y, que completava la seva gamma comercial amb els Model S, Model 3 i Model X, i que permetia el joc de paraules amb els noms dels seus quatre models comercials. Des de l’any 2020, però, Tesla no ha presentat cap nou model capaç de superar el Model 3 i Model Y, els dos puntals actuals de la gamma comercial de Tesla. Bé és cert que Tesla s’ha esforçat a presentar millores i actualitzacions per als seus models, però no ha estat capaç de presentar cap model nou capaç d’atreure l’atenció dels compradors.
Si a aquesta realitat hi sumem el fet que els clients potencials dels cotxes elèctrics són molt més tecnològics i canvien de cotxe amb més freqüència que no pas els dels cotxes de combustió (bé per fórmules de renting o bé per revenda del seu cotxe al mercat de segona mà), podem entendre la dimensió del problema de Tesla. Un propietari d’un Model S o un Model 3, per exemple, segurament buscarà una opció diferent i desconeguda a l’hora de canviar de cotxe, i difícilment repetirà el mateix model. El Tesla Model Y Juniper, per exemple, és un model que aprofita la base d’un cotxe ja existent més que no pas una novetat real al mercat.
Elon Musk entén Tesla com una marca tecnològica més que no pas com un fabricant automobilístic convencional, en què el valor afegit del producte és elsoftware o programari del vehicle (Autopilot, connectivitat i altres opcions d'infoentreteniment) més que no pas el hardware o el cotxe pròpiament dit, amb el risc que suposa que la imatge de la carrosseria i dels interiors dels seus vehicles puguin arribar a ser superats pels seus rivals i siguin poc atractius o innovadors per als nous compradors.
Per acabar, Tesla porta molts anys desenvolupant la idea de fabricar un cotxe econòmic (d’entre 25.000 i 30.000 euros) i de mida compacta (al voltant dels 4,3 metres de llarg), que Elon Musk promet des de l’any 2020. Aquest futur cotxe, que s’hauria d’anomenar Model 2, ha quedat en un segon pla davant de les prioritats de la marca, que són el perfeccionament del nou robotaxi de Tesla i el manteniment de la gamma actual amb ajustaments comercials atractius, especialment en els Model Y i Model 3.