Reportatge
Novetats18/05/2019

El cotxe elèctric i l'escassetat de primeres matèries

Fabricants de cotxes elèctrics com Tesla avisen sobre l’escassetat de materials per fabricar cotxes elèctrics en un futur no gaire llunyà

Ferran Vital

Els cotxes elèctrics estan destinats a ser els substituts dels cotxes de combustió tradicionals, segons apunten els experts. De fet, governs i institucions cada cop apliquen mesures més restrictives als fabricants de cotxes de combustió i fins i tot en alguns mercats es prohibirà la seva venda en un horitzó de vint, trenta o quaranta anys.

Ara bé, els nous cotxes elèctrics no són tan ecològics ni la seva petjada ecològica és gaire inferior a la d’un cotxe convencional en el seu procés de fabricació. De fet, els cotxes elèctrics necessiten el doble de cobalt, níquel o coure que un cotxe tradicional durant el seu procés de fabricació, i alguns materials com el liti comencen a escassejar.

Cargando
No hay anuncios

Les explotacions mineres d’aquests materials no produeixen prou material per cobrir la projecció de la demanda creixent de primeres matèries i el preu del liti i del coure es dispararà a causa d’una demanda molt superior a la capacitat d’extracció d’aquests minerals.

Cargando
No hay anuncios

La situació és tan seriosa que la directora de subministrament de bateries de Tesla, l’americana Sarah Maryssael, va afirmar que comença a produir-se una “situació d’escassetat mundial” dels materials bàsics per fabricar noves bateries en una conferència industrial amb representants del govern dels Estats Units, autoritats estatals de Califòrnia i directius d’empreses mineres i de fabricants automobilístics.

Cargando
No hay anuncios

Una possible solució a aquesta situació és el reciclatge de les bateries de liti i dels materials com el coure o el níquel, però actualment és més rendible comercialment seguir amb l’extracció dels minerals –molts cops utilitzant mà d'obra infantil semiesclava o explotada– que no pas procedir a la seva reutilització mitjançant el reciclatge, cosa que agreuja encara més la situació d’escassetat d’aquests materials i crea situacions d'injustícia social molt marcades al cor de l'Àfrica.