Golf GTI: temps passat sempre envejat?
Comparem el Golf GTI Mk2 amb l'actual Mk7: què ha canviat en aquest mite de l'automoció?
Si vau créixer en la dècada dels 80 i 90 probablement conservareu un gran record dels Golf de segona generació o Mk2. I de ben segur que la primera imatge que associeu a les sigles GTI és la d'un GTI de 8 o 16 vàlvules de segona generació amb els seus llums rodons característics, les seves línies rectes i anguloses i el seu so característic.
El Golf GTI Mk2 es va fabricar entre els anys 1984 i 1991 amb dues versions de 8 o 16 vàlvules i una potència de 112 CV en el cas dels primers models de 8v o de 139 en les posteriors versions de 16v. Aquestes xifres de potència, que avui ens semblen molt modestes, eren excel·lents als anys 80, i el seu motor atmosfèric de quatre cilindres associat a un canvi manual de cinc velocitats i tracció davantera era una delícia en qualsevol carretera de muntanya. Amb un pes de tan sols 1.020 quilos, el Golf GTI Mk2 era una màquina molt divertida, tot i unes prestacions que avui ens semblen ridícules: accelerava de 0 a 100 en 10 segons i arribava a una velocitat punta de 'només' uns 190 km/h.
Enfront seu el Golf GTI Mk7 o de setena generació –l'actual– sembla un esportiu de pura raça. El GTI contemporani utilitza un motor de dos litres de cilindrada turbo que li permet arribar als 220 CV de potència i es pot associar a un canvi manual o automàtic de sis velocitats. Aquesta potència li permet accelerar de 0 a 100 en 6,5 segons i té una velocitat punta teòrica de 246 km/h. El Golf actual, que porta al mercat des de l'any 2012, pesa 1.500 quilos (mitja tona més que el seu predecessor) i, això sí, manté la plataforma de tracció davantera.
Què ha canviat?
Set generacions són moltes per al rei dels compactes. El Golf actual és molt més segur i pràctic que els seus predecessors gràcies a la gestió de l'electrònica (control de tracció, ESP, ABS, assistent de manteniment de carril, ajudes a l'aparcament...) i a una carrosseria molt més segura en cas d'impacte o xoc.
Tecnològicament hi ha tot un món entre els dos models. Si el GTI actual disposa de tauler digital Virtual Cockpit i navegador amb pantalla tàctil d'alta generació amb connectivitat a internet, el model dels anys 80 tot just presentava la refrigeració i el radiocasset com els grans elements tecnològics que el diferenciaven de la resta de cotxes del seu temps.
A més, el GTI actual és molt efectiu, ràpid i eficient a l'hora de funcionar. Amb diversos mapes de motor podem canviar de cotxe només pitjant un botó, i podem convertir un dòcil compacte urbà en un petit monstre de l'asfalt.
A diferència del model actual, el GTI Mk2 és menys efectiu, menys ràpid i molt menys eficient i tecnològic, però potser (i aquest és un aspecte molt personal) era més especial i comunicatiu al volant. Si voleu, ho podem dir d'un altra manera: hi ha menys diferències al volant entre un GTI actual i un Golf bàsic que les que hi havia o notaves entre un GTI Mk2 i un Golf bàsic dels anys 80.
¿Això vol dir que el GTI Mk2 és millor que l'actual? Aquesta valoració dependrà dels gustos de cadascú. Per a milers de persones el Golf GTI és el GTI amb majúscules, el millor representant de l'essència del que ha de ser un GTI. Per contra, amb el pas dels anys el Golf GTI s'ha convertit més en un cotxe polivalent, amb més registres d’actuació i més qualitats, no tan sols les dinàmiques.
Una estètica continuista
Amb tot, si em permeteu, hi ha un aspecte en què –potser pel nen que encara portem tots a dins o per un atac de nostàlgia– considero que el Golf ha evolucionat menys, o fins i tot ha retrocedit. I és que el disseny dels Golf de primera i segona generació em semblen els models més equilibrats i bonics de tota la història de la saga. La mà de Giorgetto Giugiaro va crear una autèntica obra mestra que la resta de models han conservat generació rere generació, sense arribar mai a ser tan atrevits o trencadors com l'original.
I en part ho entenc: miro el Golf GTI Mk7 i veig un cotxe ben acabat, ben dissenyat, ben fabricat i amb cap error imperdonable. Un disseny equilibrat i discret, pràctic i amb bona acollida al mercat. Què més es pot demanar? Per què arriscar-se amb un nou llenguatge estètic que potser no respon comercialment com ho ha fet el plantejament més o menys conservador vigent fins ara?
Conclusió
En definitiva, el Golf GTI ha canviat. Ha canviat per mantenir-se al capdamunt de les preferències dels compradors europeus. Hi ha models més ràpids, més dinàmics, amb millors prestacions, amb més espai i habitabilitat, més econòmics o més còmodes. Però cap d'ells no és el Golf GTI, un model que ha sigut capaç de crear la seva pròpia llegenda.