Cotxes clàssics

Citroën XM, 35 anys de la catifa voladora amb suspensió hidractiva

Repassem la història d'una de les berlines més revolucionàries de la marca francesa, que va introduir l'electrònica al sistema de suspensió

Avui en dia, Citroën és una marca que, tot i que continua llançant al mercat models que destaquen per la seva comoditat i disseny diferenciat, no té res a veure amb el que era fa quatre o cinc dècades. D'acord, productes com el Citroën C5 X no només han innovat estèticament, sinó que equipen la suspensió activa Citroën Advanced Comfort amb amortidors hidràulics progressius (hereva directa de la suspensió hidropneumàtica dels anys 80). Però no ens enganyem, l'actual gamma de la marca francesa no crida tant l'atenció com la de fa uns quants anys.

Models com el 2CV, el Méhari, el DS, el GS, el BX o l'impressionant SM desenvolupat en col·laboració amb Maserati van marcar una època en què les marques franceses destacaven per dissenyar cotxes espectaculars i que se sortien de la norma. Una època en què, a més, aquests fabricants s'atrevien a desenvolupar berlines de luxe i les venien sense problemes... fins que va arribar la "marquitis" i la majoria de clients van començar a apostar en massa per les prèmium alemanyes.

Cargando
No hay anuncios

A finals dels anys 80, Citroën buscava crear un digne successor dels mítics DS, SM i CX que havien posicionat la marca francesa com un dels referents del luxe i la innovació, gràcies en certa manera a la suspensió hidropneumàtica. El model resultant no només havia de mantenir la tendència a nivell de disseny, sinó que havia d'incorporar les evolucions informàtiques i electròniques del moment. El resultat? El Citroën XM, un model que enguany celebra el seu 35è aniversari.

Cargando
No hay anuncios

Citroën XM, revolució de disseny i de confort

Bertone va ser l'encarregat de dissenyar un cotxe que s'inspirava directament en el mencionat Citroën SM dels 70, i que destacava per la seva aerodinàmica i per lluir unes línies rectes molt marcades que van crear tendència, i van continuar posteriorment al Xantia. Però les innovacions de l'XM no només van traslladar-se al que l'ull veu a simple vista, sinó també a tota una sèrie de solucions pràctiques que van posicionar-lo com un dels cotxes més revolucionaris de l'època.

Cargando
No hay anuncios

Per exemple, la carrosseria estava formada per 13 vidres, fet que aportava una lluminositat a l'interior mai vista abans. A més, els fars davanters eren els primers grups òptics de superfície complexa de la història de l'automòbil, i podien concentrar tota la llum en una àrea molt més petita de l'habitual i fent possible que només tinguessin 70 mm d'alçada.

Cargando
No hay anuncios

Però si el Citroën XM va ser nomenat Cotxe de l'Any a Europa l'any 1990 no va ser només pel seu disseny exterior (que també), sinó perquè portava un pas més enllà la mítica suspensió de la marca. Es tractava d'una nova suspensió hidractiva que prenia el relleu de la famosa hidropneumàtica i n'augmentava el confort i la capacitat de reacció. Pel que fa als motors, l'XM va continuar el camí iniciat per l'SM incorporant una mecànica de benzina de 3.0 litres i sis cilindres en V, que en la versió de 24 vàlvules desenvolupava una potència de 200 CV.

Cargando
No hay anuncios

1994, la revolució del multiplexat

El Citroën XM original va crear tendència pel que fa al disseny, motiu pel qual l'actualització de l'any 1994 no li va suposar un gran canvi estètic. Però on la marca francesa va voler innovar era en la tecnologia, i per això va incorporar el revolucionari multiplexat. Aquesta tecnologia avantguardista va permetre a l'XM equipar un tauler de control i un quadre d'instruments totalment connectat a les funcions de l'automòbil a través de dades digitalitzades, simplificar l'arquitectura elèctrica i permetre una gestió i una coordinació dels sistemes del vehicle a través d'una centraleta. Un sistema que va permetre realitzar funcions que avui en dia, 30 anys després, encara continuem fent servir. Feliç aniversari, XM!