Anàlisi
Ferran Vital

Què passa amb Loeb?

El pilot francès, considerat un dels millors del món, no és capaç d’imposar la seva hegemonia al Dakar ni al ral·licròs

Què passa amb Loeb? / PEUGEOT Zoom

Sébastien Loeb és un dels millors pilots d’automobilisme de tots els temps. És un pilot molt ràpid i molt fi, capaç d’anar al límit com ningú i mantenir una regularitat espectacular, tal com testimonien els nou Campionats del Món de ral·li (WRC) que ha conquerit al llarg de la seva carrera.

El 3008 DKR a les dunes Zoom

El 3008 DKR a les dunes / Peugeot

Però aquesta última edició del Dakar –l'última en què vam veure competir l’equip oficial de Peugeot– es va cobrar diverses víctimes durant la primera setmana de competició, entre les quals destaquen l'il·lustre Cyril Despres i el gran aspirant Sébastien Loeb.

Loeb va tenir un accident en una zona de dunes i va quedar atrapat a la sorra peruana. El pilot francès va perdre molt de temps (que podria haver recuperat) però el seu copilot Daniel Elena es va fer una lesió a l’esquena que va desaconsellar que la parella francesa seguís en competició.

Rapidesa, tècnica i orientació

El fet de ser un dels millors pilots de ral·li del món no li ha servit a Loeb per triomfar en cap de les tres edicions del Dakar en les quals ha participat. El 2016 Loeb només va poder ser novè, i l’any passat va guanyar 5 de les 12 etapes del Dakar però va acabar segon en la general, a més de cinc minuts del seu company i rival Stéphane Peterhansel, un pilot menys ràpid però que sap llegir i interpretar millor les etapes que Loeb. Al Dakar no n'hi ha prou amb les mans, també cal ser un bon navegant, exigeix una tècnica de conducció diferent i cal saber llegir i interpretar cada etapa.

No m’agrada la sorra fina, no m’hi trobo còmode. No tornarè a competir el Dakar, però ha estat bo adquirir noves experiències

Sébastien Loeb - 9 vegades campió del WRC

Loeb tampoc ha acabat de tenir sort al Mundial de ral·licròs (WRX), que en teoria s’ajusta més a les seves condicions. Va acabar en cinquena posició a la general de l’any 2016 (amb una sola victòria a Letònia) i va ser quart a la del 2017, on no va poder imposar-se en cap de les dotze proves del campionat.

Loeb al WRX Zoom

Loeb al WRX / Peugeot

El pilot francès tampoc no ha guanyat cap de les edicions de Le Mans en què ha participat –va arribar a ser segon el 2006–, com tampoc al Campionat Mundial de turismes (WTCC) que va disputar el 2014 i el 2015. Potser cansat d’algunes aventures infructuoses, Loeb ha participat en el Campionat del Món de ral·li (WRC) aquest 2018 al volant d’un Citroën C3, que compagina amb el Peugeot 208 GTI amb el qual disputa el Campionat del Món de ral·licròs (WRX) al llarg de l’any.

Aquesta temporada Loeb ha estat al ral·li de Mèxic i de Còrsega del WRC al volant d'un Citröen WRC amb uns resultats discrets (14è en les dues curses) i encara correrà el Ral·li RACC Catalunya, que comença el 25 d'octubre. A més a més, el francès competeix en totes les proves del Mundial de ral·licròs, on de moment només ha guanyat en una de les set proves disputades i ja és a 55 punts del líder del Mundial, el suec de Volkswagen Johan Kristoffersson.

En definitiva, Loeb sembla un esglaó per sota del seu nivell habitual, que li havia permès convertir-se en un dels millors pilots d'automobilisme de tots els temps. Amb tot, encara és aviat per retirar el francès, que molts cops ha admès que el WRC és la competició que més s'ajusta al seu perfil de conducció.