Seguretat
Ara Motor

El 94% dels ciclistes i el 92% dels motoristes no respecten el senyal de stop

El 30% de les persones que es desplacen per Barcelona cometen alguna infracció: un estudi del RACC mostra les infraccions i temeritats comeses pels barcelonins

Cada dia es fan 136.440 desplaçaments en bici a Barcelona. / PERE TORDERA Zoom

Saltar-se un stop o travessar un carrer sense mirar si s'acosta un vehicle (cotxe, moto o bicicleta) són les dues infraccions més habituals que es cometen diàriament a Barcelona. De fet, el 94% dels ciclistes, el 92% dels motoristes i el 77% dels cotxes no respecten l'obligació d'aturar-se totalment quan arriben a una intersecció presidida per un senyal de stop.

Un altre infracció greu i potencialment perillosa és el fet de no avisar els altres usuaris del carrer d'una maniobra amb el braç o l'intermitent. En aquest cas, el 99,5% dels ciclistes no avisa amb el braç de la intenció de girar o fer un canvi de carril, i el 89% dels motoristes tampoc ho fa amb l'intermitent. El percentatge de conductors de cotxe cau fins al 24%.

En termes generals, els cotxes cometen menys infraccions que les motos i les bicicletes, però les infraccions comeses pels cotxes són potencialment més perilloses que no pas les dels vehicles de dues rodes. Ara bé, el col·lectiu menys respectuós amb els passos de vianants és el de les bicicletes, ja que el 90% dels ciclistes no respecta els vianants als passos zebra.

Pel que fa als vianants, l'estudi revela que un 41% dels vianants travessa els carrers i els carrils bici sense mirar, i un 40% dels vianants travessa els semàfors sense mirar. Aquesta realitat explica també que els vianants considerin que els vehicles que els posen més en risc i amb els que han tingut algun incident siguin les bicicletes, un 59% dels enquestats, força per davant dels cotxes, que sumen un 38% dels enquestats.

L'ús del mòbil entre els vianants és un factor de risc: gairebé la meitat dels vianants travessa el carrer sense mirar

A més, pel que fa a les conclusions de l'estudi del RACC, diu que la xarxa de carrils bici no respecta els volums de trànsit real de cada carrer, cosa que genera embussaments de vehicles motoritzats en carrers amb doble carril bici i resta espai als cotxes, que són els principals usuaris de la via pública.

L'estudi també apunta que els cotxes són els que menys infraccions cometen als carrers i vies principals dels entorns urbans (un 5% del total), però aquesta xifra es multiplica per sis en carrers secundaris, que és on es concentren la major part dels accidents dels nuclis urbans.