La Guantera
Motor 04/02/2021

Els León e-Hybrid porten les piles carregades

5 min
Seat León E-Hybrid

Barcelona 

Per tercer any consecutiu Seat va tancar el 2020 com a marca líder al mercat espanyol, amb 68.721 unitats despatxades en aquest exercici, un 8,1% del total de les vendes a l’Estat. Gran part d’aquest èxit pivota sobre el León –el compacte més venut de l’any, que ja ha arribat a la quarta generació– amb 23.582.

El 2021 la pressió de marques com Volkswagen o Peugeot serà difícil de contenir per Seat, sobretot tenint en compte que la casa de Martorell, a diferència del que va passar el curs passat, no té previst fer grans llançaments enguany; a més, les vendes de la seva marca germana, Cupra, ja no se li sumaran sinó que comptaran de manera independent.

La fotografia d’aquesta situació il·lustra molt clarament la importància del León per als plans estratègics de la marca, i més si tenim en compte que fins ara ja han venut 2,3 milions de cotxes d’aquest model.

Però calia fer un pas més, i en la seva aposta per la sostenibilitat Seat ha invertit mil cent milions d’euros en el desenvolupament del León més tecnològic que hem vist fins ara, basat en la plataforma MQB-Evo, pensada per a aquesta classe de vehicles.

Entre l’any passat i aquest hi haurà cinc models electrificats nous que portaran el distintiu de Seat o de Cupra. Per això les inversions en electromobilitat que faran fins al 2025 s’enfilen fins als cinc mil milions d’euros. I és que el segment dels PHEV –els híbrids endollables– continua creixent. L’any passat a Espanya se'n van matricular 23.301, cosa que suposa un 213,8% més que el 2019.

Tot i esperant les propostes híbrides noves que combinaran amb el gas d’automoció, de moment el León híbrid ens arriba com la porta d’entrada de Seat i Cupra a l’electrificació a través de les dues interpretacions d’aquest cotxe que hem tingut ocasió de provar per separat, i que avui presentem a La Guantera.

Seat León: més endollat que mai

Si fins ara els clients podrien triar entre motors de gasolina, dièsel, gas natural i mild-hybrid, ara el ventall d’opcions per al León s’obre encara més amb aquesta proposta que combina un motor tèrmic 1.4 TSI (gasolina) de 150 CV amb un d'elèctric de 116 CV. Tot plegat fa que aquesta combinació d’energies entregui 204 cavalls de potència, una autonomia en el mode elèctric pur de 64 quilòmetres, i una capacitat d’acceleració per fer el 0 a 100 en només 7,5 segons. Tot conjuntat amb una caixa de velocitats automàtica DSG de sis relacions.

Aquesta morfologia i aquests resultats ja els havíem vist en un altre cotxe del grup Volkswagen: el Golf eHybrid.

L’últim León arribat al mercat l’ofereixen amb dues carrosseries (cinc portes o familiar), i dos nivells d’acabat: Xcellence i FR, que es repartiran les vendes en la mateixa proporció.

Si comparem aquesta versió híbrida amb les altres ja conegudes, la principal diferència la trobarem amb la capacitat de càrrega del maleter, que per la disposició de les bateries, ha perdut una mica d’espai. Ara els 380 litres del cinc portes passen a ser 270 en la versió híbrida, i en la familiar cau dels 620 als 470. Tot no es pot tenir.

Aquestes bateries són de ions de liti, de 13 kWh. Per carregar-les trigarem tres hores i 42 minuts si ho fem endollant el cotxe a una presa de 3,6 kWh (un Wallbox, per exemple), o cinc hores i 48 minuts si el connectem a un endoll normal de 2,3 kWh, com el de casa, el de tota la vida.

Si optem per utilitzar un endoll dels més ràpids, Seat ofereix el Wallbox com a integrant de l’equipament de sèrie del cotxe en l’acabat FR, tot i que la instal·lació va a càrrec del comprador.

Aquest León disposa de quatre programes de conducció (Eco, Normal, Sport i Individual) i de quatre modes de funcionament (elèctric, automàtic-híbrid, manual-híbrid i recàrrega, que acostuma a ser el menys utilitzat).

La connectivitat i els sistemes d’ajuda a la conducció continuen sent els d’última creació que ja havíem vist en les altres versions d’aquesta quarta generació del León, que ara disposa de l’etiqueta Zero de la DGT (amb 32 g de CO2 per km i 1,4 litres de consum combinat per cada cent quilòmetres).

El preu de partida del Seat León e-Hybrid comença a partir dels 34.100 euros, sense cap descompte ni promoció.

Cupra León e-Hybrid

Cupra León: esportiu i sostenible

Els responsables de la marca anomenen el Cupra León “el rei dels lleons”. I és que confien que aquesta declinació els ajudi a assolir l’objectiu de 55.000 cotxes amb l’emblema de coure al davant que s’han proposat vendre en el quadrienni que va començar l’any passat. De fet, aquesta és l'última incorporació que han afegit a una gamma que, de moment, ja compta també amb els Ateca i Formentor, als quals aviat afegiran el primer cent per cent elèctric pur d’aquesta divisa, l’el-Born.

Tot i que la base mecànica és la mateixa que la del Seat, l’e-Hybrid de Cupra entrega 245 cavalls de potència, 41 més que els del León “original”. Això fa que en aquest cas l’acceleració del 0 a 100 sigui vuit dècimes més ràpida (6,7 segons), però que l’autonomia en mode elèctric sigui una mica més curta (52 km). Durant aquest any encara tindrem unes xifres més sorprenents, ja que durant l’any arribaran més motoritzacions de gasolina amb 300 i 310 cavalls, en aquest últim cas només per a la versió 4Drive, amb tracció integral.

Amb el Cupra estem parlant d’un León en què prima l’esportivitat per sobre de tot, com ho demostren els 225 km/h de velocitat punta que és capaç d’agafar.

Això sí: a un preu que no és cap broma, ja que el Cupra León costa 42.380 € d’entrada, uns 8.000 més que el Seat.

Sense desmerèixer l’equipament del Seat, amb detalls com els llums full-led o la pantalla per a l’infoentreteniment de deu polzades, el Cupra presenta uns acabats molt destacables com els seients bucket, el climatitzador de tres zones, el volant de disseny espectacular amb unes grans lleves per al canvi, el botó d’engegada incrustat com si fos un cotxe de competició, o els detalls i perfils filetejats en el color coure indicatiu de la marca escampats per tot arreu en combinació amb els materials utilitzats per la tapisseria.

En aquest cas la connectivitat va gestionada a través de l’aplicació Cupra Connect, que ofereix múltiples possibilitats, com l’estat de càrrega de la bateria que podem conèixer de forma remota a través del sistema e-Manager.

Després d’haver-los provat tots dos, el comportament dinàmic d’aquest compacte és impecable, tant en el Seat com en aquesta interpretació més radical del Cupra.

L’experiència de conducció comença sempre des del mode elèctric, però quan la bateria arriba a un determinat punt de descàrrega, o quan superem una velocitat determinada, el sistema passa automàticament a la gestió tèrmica.

En el Cupra, quan passem dels 130 km/h apareix el veritable caràcter d’aquest cotxe. La intervenció de la direcció progressiva, l’actuació del DCC –el control adaptatiu del xassís– que ajusta de manera gairebé instantània el comportament de les suspensions, i el controlador electrònic EDS del parell de gir de les rodes són fonamentals quan els escapaments d’aquest cotxe ens fan sentir uns roncs que indiquen que hem despertat el rei dels lleons. I és en aquest moment quan agraeixes disposar d’un contundent servofrè elèctric que t’ajuda a assimilar què pot passar si emprenyes la bèstia que fins aleshores estava arrecerada al seu cau.

stats