La Guantera
Motor 23/04/2021

Hyundai refina el Kona i el fa més rendible i eficient

5 min
Hyundai Kona

 

L’any passat Hyundai va vendre 14.146 unitats del SUV Kona al mercat espanyol. Aquesta xifra suposa que fos el model de més acceptació de tots els proposats pel fabricant coreà per als consumidors locals. Però lluny de conformar-se amb això, ara ha revisat a fons aquest cotxe que va néixer el 2017 i que ha estat dissenyat a Europa, on també es fabrica.

Coherents amb la seva filosofia d’oferir les màximes alternatives tecnològiques als seus clients, a Hyundai ofereixen el Kona len vuit motoritzacions diferents i amb canvis manuals, automàtics de sis i set relacions que inclouen versions amb propulsors tèrmics -tant gasolina com dièsel-, d’altres que combinen amb la hibridació lleugera que proporcionen els sistemes de 48 volts, híbrids HEV i dues alternatives EV, totalment elèctriques. D’aquesta manera, la gamma de potències va dels 120 CV de la versió 1.0 T-GDi de gasolina fins als 280 CV que tindrà la versió N, la més esportiva, que arribarà d’aquí uns mesos. I és precisament en aquest terreny on trobem els principals canvis en relació a la generació anterior d’aquest vehicle.

El nou Kona elèctric està basat en una plataforma específica. Estèticament les principals diferències les trobem en el frontal, molt diferent respecte al de la generació anterior i també al de les versions noves que porten motors tèrmics: la graella davantera ha estat substituïda per una franja frontal massissa que transmet una sensació de molta robustesa, i el capó és més allargat.

Comparat amb l’anterior Kona elèctric, els canvis a l’interior no són tan evidents. Com que l’evolució d’aquest cotxe porta un nou sistema de gestió tèrmica de les bateries, que les refrigera millor per poder-ne treure un rendiment més alt, la capacitat de càrrega del maleter -tot i continuar sent molt bona- ara és de 322 litres, que poden arribar als 1.144 amb els seients del darrere abatuts. El Kona elèctric està disponible en dues opcions de bateria: 39,2 kWh (136 CV) i 64 kWh (204 CV). Amb la més petita el fabricant asiàtic assegura que podem disposar d’una autonomia per fer 305 quilòmetres, que amb la grossa s’estenen fins als 484, segons la normativa WLTP.

Hyundai Kona

L’opció de la bateria de 64 kWh serà la més venuda, diuen a Hyundai. Entre altres prestacions ofereix la capacitat d’accelerar de 0 a 100 en només 7,9 segons gràcies a un impressionant parell motor de 395 Nm, i d’arribar a una velocitat punta de 167 quilòmetres per hora. En un carregador ràpid (de 100 kWh) podem regenerar la càrrega d’aquesta bateria al 80% en 47 minuts, mentre que si ho fem a través d’un endoll domèstic ens caldran sis hores i cinquanta minuts per arribar a aquest nivell de càrrega.

En la prova dinàmica que hem fet d’aquest cotxe ens ha agradat jugar amb els ajustaments de la frenada regenerativa, més enllà de l’opció més còmoda del sistema intel·ligent, que ho fa de forma automàtica. Dosificar les frenades -la forma de fer-les- per tal de recuperar energia per a la bateria és un al·licient més de la conducció d’aquest elèctric.

Després de combinar la prova de la versió elèctrica del Kona amb les altres opcions disponibles, no hi ha diferència en el comportament dinàmic d’unes i altres, a excepció d’aquest factor de la frenada regenerativa que hem comentat i que, en el cas dels models amb motors de combustió, podem substituir per les combinacions que ens permeten els quatre modes de conducció disponibles.

El nou Kona és 40 mil·límetres més llarg que el seu antecessor, i en les unitats no elèctriques la capacitat del maleter és una mica superior a la de les elèctriques: de 374 a 1.156 litres. En el disseny exterior dels Kona amb motors de combustió destaca la part frontal, amb una graella i un para-xocs nou, la situació del logotip de la marca en un lloc diferent i la posició dels nous llums led per circular de dia.

La visió lateral descobreix un nou disseny pels passos de roda, que ara permeten portar llandes de 17 o de 18 polzades de fins a set tipus diferents, a més de les de 16 que hi havia fins ara. Al darrere els principals canvis els trobem als llums i al para-xocs, comuns per a les versions de combustió i per a les elèctriques, tot i que en aquest últim cas no hi ha la sortida de l’escapament, com és normal. Per dins els Kona incorporen la majoria de novetats tecnològiques ja vistes en models com els nous i20, i30 o Tucson, que ja hem provat també a La guantera.

Polo Satrústegui

Les opcions de connectivitat són molt grans i permeten la utilització d’un carregador sense fils, el sistema Apple Car Play, una doble pantalla tàctil de 10,5 polzades i una connectivitat Blue-Link que ens deixa bloquejar les portes, sincronitzar els mapes que haguem consultat des del telèfon, fer un diagnòstic ràpid de l’estat del cotxe, localitzar-lo al lloc on l’haguem aparcat, consultar els preus dels carburants o seguir amb màxima precisió l’últim tram del recorregut realitzat.

Pel que fa a seguretat aquest cotxe incorpora el paquet d’ajudes a la conducció Smart Sense, ja conegut i provat en altres models. El Kona l’ofereixen en deu colors diferents, cinc de totalment nous, que podem combinar amb el sostre bicolor. L’esglaonament dels acabats s’articula en quatre nivells: Klass, Maxx, Tecno i Style, als quals més endavant s’hi afegirà un N-Line.

La tarifa oficial de preus comença als 22.390 euros del 1.0 T-DGI Klass i acaba als 45.650 de la versió elèctrica més sofisticada, però ja és sabut que aquest fabricant ofereix sempre uns descomptes i promocions molt alts que, sumats, poden arribar fins als 3.900 euros en el cas dels models amb motors tèrmics i híbrids lleugers, i als 8.810 si parlem d’elèctrics purs.

El 2020 Hyundai es va situar a la setena posició del rànquing de vendes de cotxes a Espanya, amb 45.405 unitats matriculades. Malgrat les dificultats de l’any, la seva quota de mercat no va ser una excepció, i tot i que va caure (només un 0,3%) ho va fer amb menys impacte que molts dels seus competidors. Això va ser possible “per l’aposta per l’electrificació i pel llançament de models com el Tucson, que a final de l’exercici van tenir una magnífica acollida”, explica Leopoldo Satrústegui, el màxim executiu de la marca coreana a Espanya.

Com que el 64,5% de les vendes van anar a clients particulars, Hyundai no va notar al mercat estatal l’absència del sector turístic, molt important per als fabricants que depenen molt dels cotxes que puguin vendre a les empreses de lloguer. Tot i així, aquest any estan provant a Barcelona un servei de subscripció que, si funciona, podrien implantar a tot Europa. “Es tracta del Mocean, un mètode totalment digital que a través d’una aplicació et permet llogar un cotxe durant un temps superior al que ho faríem amb una empresa de rent a car convencional, però inferior al que ens obligaria un renting. Un sistema pensat per a professionals que han de passar una temporada no gaire llarga a ciutats com Barcelona, on no hi ha empreses consolidades de sharing com en altres capitals”, explica Satrústegui.

Per a aquest any, Hyundai confia a fer créixer les vendes a Espanya un 21% en relació al 2020, fins a arribar a les 55.000 unitats. Perquè això sigui possible compten amb el llançament del Kona que hem provat avui, però també del nou Santa Fe, que arribarà d’aquí uns mesos, i de les diferents versions N que s’han d’anar incorporant al catàleg. També serà important l’aportació que facin el Ioniq 5 -un elèctric premium- i el nou Bayón, el SUV més petit de la marca, que només es produirà amb tracció al davant.

stats