La Guantera
Motor Proves 29/04/2021

Formentor e-Hybrid: el Cupra més eco... de moment

i
Josep Lluís Merlos
3 min
El Cupra Formentor e-Hybrid

Després d’haver provat les versions de 310 i 150 cavalls amb motors tèrmics, avui a La Guantera us volem parlar del Formentor més sostenible: l’e-Hybrid. Amb l’arribada d’aquesta tecnologia al catàleg de Cupra, la marca catalana disposa en només tres anys d'història de divuit motoritzacions diferents perquè puguin triar els seus clients: 10 de gasolina, dues dièsel i sis híbrides.

Tenint en compte que el mercat estatal queda repartit entre un 50% pels motors de gasolina, un 28% pels dièsel i el 22% restant pels cotxes que fan servir energies alternatives o que en combinen més d’una, treure un model d’aquests últims era matèria obligatòria per a una marca que es vanta d’orientar-se cap a l’electromobilitat, com queda demostrat pel fet de disposar ja de cinc models electrificats, i pendents de l’arribada a finals d’any del Born, el primer cotxe totalment elèctric de la casa. Entre aquests últims cotxes els híbrids endollables (PHEV) són els que més creixen en vendes. L’any passat l’increment d’aquest mercat a l’Estat va ser d’un 310%, amb un total de 22.107 vehicles despatxats d’aquesta classe. I enguany, amb la recent aprovació del pla Moves III, aquestes xifres encara poden créixer més.

Per això arriba el Formentor e-Hybrid, disponible de moment en dues opcions de potència de 204 i 245 cavalls. Hem tingut ocasió de provar la més potent, associada en el nostre cas a un canvi DSG de sis relacions, identificat amb l’etiqueta Zero de la DGT, i que surt a la venda a partir dels 45.350 €. Com que ja hem parlat altres vegades de les diferents declinacions del Formentor, a l’hora de descriure aquesta versió híbrida ens limitarem a dir que, externament, només es diferencia dels tèrmics per la presa de càrrega elèctrica i pel disseny del para-xocs posterior i del difusor. Per a la resta, tot és gairebé idèntic... excepte la capacitat del maleter, que, com que ha d’acollir les bateries, ara és una mica menor i queda en 345 litres (420 en el de 310 CV i 450 en el de 150).

Les dues versions híbrides porten encastats a la coneguda plataforma MQB-Evo un motor elèctric de 115 CV alimentat per una bateria de 13 kWh i un motor de combustió de 150. La diferent potència resultant de la mateixa combinació per les dues opcions arriba a través de la gestió electrònica.

Com en les proves realitzades amb les versions tèrmiques, les conclusions finals sobre el comportament dinàmic són molt bones, ja que l’eficàcia del xassís, frens i suspensions queda més que acreditada. No hem d’oblidar que aquest és un SUV amb vocació esportiva, tot i que en aquesta versió no pot ocultar el llast que suposa el pes de les bateries. Amb un parell motor de 400 Nm, l’acceleració d’aquest cotxe que arriba als 210 de velocitat punta (segons el fabricant) és fulgurant: de 0 a 100 en només set segons.

En el nostre recorregut de prova –tant per autovies, carreteres de muntanya com circulació per ciutat en un 30%– vam arribar a superar els 55 quilòmetres d’autonomia en mode elèctric que garanteix el fabricant (quatre menys que en la versió de 204 CV, que val 38.640 €), i vam poder comprovar que el consum de gasolina està al voltant dels set quilòmetres. Anar jugant amb la possibilitat de conduir en mode elèctric, tèrmic o híbrid ajuda a fer possibles aquestes xifres, i més si tenim en compte que el motor elèctric sempre està treballant, de forma permanent, si triem l’opció mixta. Una de les opcions interessants que incorpora el Formentor més eco és l’aplicació Cupra Connect, que permet fer gestions a distància a través de la funció e-Manager, que ens permet controlar la càrrega d’electricitat, el climatitzador, programar viatges, controlar el manteniment i el quilometratge, o fins i tot programar l’autonomia elèctrica per no tenir sorpreses.

Un cotxe molt interessant que, per preu, sembla més orientat cap a compradors que utilitzin fórmules de renting més que cap a clients particulars. Des d’aquest punt de vista, l’alternativa de 204 CV sembla molt més assumible, tot i que el nivell d’acabats és una mica inferior.

stats