La Guantera
Motor Proves 09/07/2021

Fiddle i Symphony 125: funcionals i SYMplement lògics

3 min
La Symphony i la Fiddle al passeig de Llafranc

A la recerca de les millors solucions per a les necessitats de mobilitat dels seus usuaris, la marca taiwanesa SYM disposa d’una gamma d’escúters molt àmplia per al mercat d’aquí. Els responsables d’importar aquests productes, Motos Bordoy, han apostat per desplegar un catàleg en què alberguen sota un mateix segell sis categories d’escúters diferents, representades a través de vuit models que es declinen amb dinou versions per triar. Ara han fet un pas més amb la incorporació de dos productes molt interessants, tant per preu com per garantia i prestacions: el Fiddle i el nou Symphony SR125.

Amb unes llantes de 16 polzades, la nova versió del Symphony SR (que substitueix l’anterior model, l’S) respon a la voluntat de gairebé un de cada quatre compradors d’escúters d’una mostra d’unes 24.000 unitats anuals que -sobretot a Catalunya- busquen productes equipats amb roda alta, per la seguretat que aquesta característica els transmet. En el cas del Fiddle, amb roda de 12 polzades, SYM ha creat un producte pensat per plantar cara als diferents revivals que Piaggio ha fet del seu model més popular: la Vespa. I la veritat és que han aconseguit superar la moto italiana, que, tot i continuar tenint una gran personalitat, tecnològicament ha quedat molt superada i, sobretot, perd molt en la comparativa pel preu que té.

Pel que fa a la Symphony, tot i que el portafolio de SYM ja incloïa aquest model, ara ha estat exhaustivament remodelat, i la totalment nova SR125 -que és la versió més econòmica de totes les alternatives de 125 d’aquesta gamma- s’afegeix a les Symphony 50 i 125, ST 125 refrigerada per aigua, i les Cargo -destinades a un ús més comercial- disponibles en les dues cilindrades. Els potencials conductors d’una Symphony troben la resposta més adequada al que necessiten en aquest model (la funcionalitat) més que no pas en el Fiddle, en el qual prima el disseny més sofisticat.

Els dos models venen equipats amb el mateix motor: un propulsor que segueix la normativa Euro5, que regula les emissions de CO2, i que ara ofereix més prestacions tot i que el consum i el caràcter sostenible han millorat molt a pesar de l’exigència severa d’aquesta regulació. L’homologació ecològica en qüestió també afecta el motor de 50 cc, que ara equipa injecció electrònica en lloc de l’obsolet carburador. 

El nou Symphony del vuitè de litre ha millorat la potència (de 10 a 11,4 CV) i la capacitat de resposta (amb un parell motor ara de 10,3 Nm). El preu entre la 50 i la 125 és molt pròxim, amb només 300 euros de diferència entre la petita i la grossa. Però, tant per tant, si no estem limitats per la llicència de conduir que tinguem, la millor opció és sempre la de 125, que, a més, està coberta per una garantia de 5 anys.

Hem tingut l’ocasió de fer quilòmetres amb la Symphony i amb la Fiddle de 125 per carreteres comarcals i per localitats de l’interior, i tant un model com l’altre fan la seva funció amb solvència. Destaca la suavitat del seu motor, que utilitza diverses tecnologies per reduir els fregaments interns, i això es nota força en aquest comportament amable. 

Estètica i practicitat

La línia retro del Fiddle (2.699 €), amb el llum frontal totalment rodó -al gust del mercat europeu-, crida força l’atenció. Tot i que l’estètica està per damunt de tot en aquest escúter, té molts detalls força pràctics: forat per a un casc integral sota el seient, presa USB 2.0, situació del tap de la gasolina. La seguretat ve garantida pels frens de disc davant i darrere i la frenada combinable CBS. Però, a banda del motor, cal fer esment de les mides (molt apropiades per a usuaris i usuàries de poca alçada) i de la lleugeresa del conjunt, que li aporta molta agilitat i maniobrabilitat. Tant aquesta moto com la Symphony disposen d’una caixa top-case (que, personalment, crec que espatlla l’estètica del conjunt) amb una capacitat de 33 litres.

El Symphony (2.499 €) disposa d’il·luminació led, un dipòsit de gasolina de gairebé 5 litres de capacitat, i un pes molt contingut que li permeten moure’s molt bé en ciutat... però també per carretera, un àmbit en el qual es desenvolupa molt i molt bé.

Gil Membrado: córrer ral·lis… amb 13 anys!

Si fa pocs dies us explicàvem la historia de Sobieslaw Zasada, que amb 91 anys va participar al ral·li Safari, a Kènia, puntuable per al campionat mundial (i que no va poder acabar per un problema mecànic al cotxe a causa de la dificultat extrema de la prova), aquest cap de setmana us portem un cas situat als antípodes del pilot polonès. 

L’osonenc Gil Membrado, de 13 anys, va debutar el cap de setmana passat en una cursa internacional, concretament al ral·li Liepaja, puntuable per al campionat d’Europa.

La legislació espanyola, i les normes de la federació estatal d’automobilisme, impedeixen que un pilot de la seva edat pugui competir en carreteres obertes al trànsit convencional. Per aquest motiu, les persones que tutelen la trajectòria esportiva de Membrado -entre ells el seu pare, excampió de Catalunya de ral·lis, però també l’excorredor Dani Balasch i Juanjo Lacalle, que va ser mànager ni més ni menys que de Carlos Sainz- van decidir que Gil Membrado s’estrenés a Letònia, país on fora dels trams condueix el seu copilot Rogelio Peñate i a les cronometrades és el català qui agafa el volant.

La federació d’aquell país va obligar Membrado a participar a les dues primeres jornades de la cursa de l’europeu per poder-li concedir la llicència necessària per fer la resta de les cites del seu campionat nacional. I la veritat és que el jove pilot del RACC va superar l’examen amb escreix, ja que no només va completar l’examen amb seguretat, sinó que en gairebé en tots els trams que va disputar va estar fregant els llocs d’honor de la seva categoria amb el Peugeot de l’equip ASRT i el suport de l’estructura catalana PCR.

Després de l’experiència, Membrado seguirà corrent en terres bàltiques i a primers d’agost participarà al Samsonas Rally sense cap mena de limitació, tot i la seva joventut i precocitat.

Gil Membrado al ral·li Liepaja
stats