06/11/2020

Cupra Formentor VZ: artilleria pesant

5 min
Cupra Formentor VZ: paraules majors

BarcelonaEra un cotxe que feia il·lusió provar perquè fins i tot abans de pujar-hi ja en sabíem moltes coses que engrescaven des que en vam veure els primers projectes, com ja hem explicat anteriorment en aquesta secció. Però la situació sanitària ho havia impedit fins ara, que és quan hem comprovat que la personalitat emocional que desprèn la seva imatge concorda totalment amb el seu comportament dinàmic.

El Cupra Formentor és el primer model cent per cent d’aquesta marca, pensat, creat i fabricat a Martorell, i que no suposa una evolució o interpretació de cap Seat, com sí que passa amb els altres tres que configuren el catàleg del segell: León, León Sportourer i Ateca... tot esperant els nous Tavascan i el-Born, que suposaran l’electrificació total per a Cupra.

Seat i Cupra són complementàries, amb un rol diferenciat. La primera es caracteritza per la joventut dels seus clients, amb una mitjana d’edat deu anys per sota de la que tenen les seves competidores més directes. I la segona és més per a “usuaris que busquen disseny i sofisticació; ja no és només per a petrolheads, com podia semblar en un començament”, segons diu Oscar de Pedro, product mànager de la família León.

Per a Fernando Salvador, responsable global de comunicació de producte i esdeveniments de les dues divises, “Cupra és ara la reinterpretació del rendiment a partir d’un disseny estimulant que suposa un desafiament als convencionalismes”.

El que està clar és que el Formentor és un cotxe molt important per als seus impulsors, ja que els ha d’ajudar a millorar les vendes de la marca i assolir l’objectiu d’arribar als mil milions d’euros de facturació que s’han proposat per a l’any vinent.

En els gairebé tres anys de la seva història han venut 55.000 Cupra a tot el món, 7.500 dels quals al mercat espanyol, uns resultats que esperen doblar en el pròxim exercici. El 2021 volen que el Formentor representi la meitat de les vendes de la marca a tot el món, i el 80% de les d’aquí.

Tot i que en altres articles previs relacionats amb aquest cotxe ja hem descrit amb detall com és tant per dins com per fora, convé recordar que el seu aspecte musculat no és gaire diferent d’aquell prototip que vam descobrir al saló de Ginebra del 2019. El Formentor te el perfil d’un CUV (la interpretació amb aire cupè d’un SUV). Partint de la plataforma MQB-Evo fa 4,45 m de llarg (a mig camí entre un Ateca i un Tarraco), però és molt més baixet (1,51) gràcies a la línia afilada de la carrosseria, amb un frontal esmolat i una cua que mostra un encertat treball de disseny, amb una gran i elegant personalitat. El maleter, en funció de si el model és de tracció a les quatre rodes o a les del davant, varia dels 420 als 450 litres.

L’interior de la versió que vam provar és espectacular. El VZ 2.0 TSI de 310 cavalls amb canvi DSG és la versió top del Formentor (pendents de l’arribada al juny d’una altra de “més de 350 CV”).

El blau dels seients estil bucket, entapissats amb alcántara (a joc amb la tonalitat mat de la carrosseria, exclusiva de la versió de llançament), contrasta amb els diversos detalls perfilats en color coure que es fan presents en diversos llocs d’un habitacle que transmet tecnologia per tot arreu.

Només prémer el botó d’engegar el motor –situat a un costat del volant, com en alguns cotxes de competició– el so procedent dels escapaments (de debò que no és un V8?) és l’obertura de la simfonia que arribarà a partir del moment que comencem a jugar amb les palanques de mida generosa del selector de canvi situades darrere del volant, en combinació amb els cinc programes de conducció diferents que ofereix el Formentor.

El Formentor no pot ser més divertit de conduir, per la seva agilitat i prestacions (de 0 a 100 en 4,9 segons). Gràcies a la resposta del motor, sí, però sobretot a l’aplom que transmet el control dinàmic del xassís, les suspensions i la direcció progressiva. Ho vam passar bé conduint-lo (malgrat la pluja), però la prova d’un cotxe que demostra que el sentit de l’esportivitat no és incompatible amb una utilització pràctica (i segura) se’ns va fer curta.

Aquesta diversió s’estén també als passatgers, que treuen un gran rendiment de la tecnologia al seu abast, amb les opcions –per exemple– del gran equip d’infoentreteniment que incorpora.

A Cupra han començat amb la versió més alta d’un cotxe que disposarà de set motoritzacions (per al mercat estatal, cinc), dues de les quals seran híbrides endollables (etiqueta zero) de 204 i 245 CV. De mica en mica s’aniran afegint totes a la proposta comercial.

Conscients que els 46.290 € d’aquesta versió no poden assegurar els objectius de volum de vendees pretesos per la marca, pràcticament en paral·lel al llançament d’aquesta declinació tan sofisticada també han fet la d'iniciació: un 1.5 TSI de 150 CV (amb canvi manual de sis relacions, o DSG de set) i tracció al davant, a partir de 31.670 €. Perquè una cosa és el cotxe que ens agradaria i una altra el que podem comprar. Me’l podrien tornar a deixar, sisplau?

.-Fitxa tècnica:

.-PREU: 46.290 €

.-EMISSIONS: 186-203 g CO2/km

.-MOTOR: gasolina, 4 cil. 1.984 cc, 310 CV

.-CANVI: DSG 7 vel.

.-TRACCIÓ: 4 Drive

.-MIDES: 4450 x 1839 x 1511 mm

.-PES: 1.644 kg

.-MALETER: 420 l

.-DIPÒSIT: 55 l

Víctor Sarasola, de Cupra.

“Els Cupra no s’expliquen, s’experimenten”

Tot i la seva joventut, la trajectòria professional del barceloní Víctor Sarasola en el món de l’automoció és impressionant. Els diversos càrrecs d’alta responsabilitat que ha ocupat en firmes molt diferents (Honda, Skoda, Volkswagen, Jeep, Alfa Romeo i Seat) li han permès acumular una experiència que ara projecta en els plans comercials de l’enlairament de Cupra.

La marca pretén tenir una xarxa exclusiva de concessionaris a Europa, que a finals d’any tindrà cinc-cents punts de venda, cent dels quals a l’estat espanyol.

“Estem adaptant la nostra xarxa comercial a la nova estratègia, tot i que partim de l’herència de Seat. Però, a curt termini, a les nostres exposicions només hi haurà models Cupra, i als concessionaris els nostres venedors seran Cupra masters, formats específicament per atendre les necessitats especials dels nostres clients, no només a nivell de producte”, detalla el director comercial de la marca per definir el llibre de ruta que volen seguir per aconseguir que, més que venedors, els seus delegats comercials siguin “assessors, consultors que es converteixin en el punt de contacte del client amb Cupra, experts en tecnologia i connectivitat”.

“No tots els nostres clients necessiten motors de 300 cavalls o més. La majoria busquen coses diferents, i és en aquesta línia on hem de centrar els esforços per obtenir volums de negoci importants fins a poder multiplicar per cinc les vendes a Espanya, com a principal objectiu”, comenta Sarasola.

Al moment de definir el seu principal ideari explica: “Volem desafiar el que és convencional, fer les coses d’una altra manera, perquè els nostres clients també són gent diferent que no necessita els símbols d’estatus tradicionals per sentir-se especials”.

Per tot això, el llenguatge de comunicació i publicitat de Cupra és especialment disruptiu i busca situar-se “sobretot en el terreny de l’experiència": "En coherència amb els nostres principis”, conclou Sarasola.

stats