Seat Ateca EcoTSI DSG-7 Xcellence

31290€

Seat Ateca EcoTSI DSG-7 Xcellence

COMBUSTIBLE: Gasolina

MOTOR: 1.4 EcoTSI

POTÈNCIA: 150 CV i 250 Nm de parell

TRACCIÓ: Davantera

MIDES I PES: 4363mm llarg/ 1841 ample/ 1601 alt. 1375 quilos

Proves
Ferran Vital

Seat Ateca Xcellence, el SUV dinàmic per excel·lència

Provem l’Ateca amb motor gasolina 150 CV associat a un canvi automàtic i tracció davantera: alternativa a Karoq i Tiguan?

Ha estat una de les grans revelacions de Seat. L’Ateca, el primer SUV dels del Baix Llobregat, ha arribat tard al mercat però quan ho ha fet s’ha convertit en un dels galls del corral: de fet va arribar a matricular més de 17.000 unitats només a l’estat espanyol durant l’any 2017, i a la seva línia de producció a la República Txeca –l’Ateca no es fabrica a Martorell– es van arribar a produir més de 78.700 cotxes durant tot l’any passat.

Seat Ateca Excellence, el SUV dinàmic per excel·lència Zoom

Seat Ateca Excellence, el SUV dinàmic per excel·lència / Ferran Vital

Amb aquestes xifres de vendes queda clar que l’Ateca és un cotxe que compta amb el favor del gran públic, tot i tenir competidors de primer ordre com el Nissan Qashqai, el Mazda CX-5 o el seus ‘germans’ Tiguan i Karoq. De fet, l’Ateca comparteix plataforma, elements mecànics, tecnologies i motors amb el Tiguan, i fins i tot línia de producció amb el Karoq i el Kodiaq a la República Txeca.

Seat Ateca Zoom

Seat Ateca / Ferran Vital

I és que l’Ateca ha sabut fer-se un forat en el mercat. Sense anar més lluny, el Tiguan és un cotxe que utilitza materials de més qualitat percebuda que l’Ateca, i el Karoq és una mica més barat i presenta més bones qualitats ‘off-road’ que l’Ateca. Quins arguments li queden al SUV compacte de Seat, doncs?

Racionalitat europea amb regust mediterrani

L’Ateca és el totcamí amb una personalitat més juvenil i esportiva de tot el grup VAG, i el seu disseny no desentona amb la resta de pesos pesants del segment. Probablement l’Ateca no és tan estilitzat com un CX-5 ni futurista com un 3008, però sap conjugar a la perfecció l’estil juvenil, l’esportivitat mediterrània i unes línies anguloses que emfatitzen la seva potència i racionalitat sense arribar a caure en la seriositat del Tiguan o la sobrietat del Ford Kuga i el Volkswagen Tiguan.

El seu disseny sap conjugar racionalitat i certa llicència artística Zoom

El seu disseny sap conjugar racionalitat i certa llicència artística / Ferran Vital

Però el gran atribut de l’Ateca és la seva capacitat dinàmica més elevada. L’Ateca és un cotxe sorprenentment àgil i dinàmic en qualsevol registre. Sense arribar a ser esportiu, l’Ateca presenta una rigidesa torsional i una resposta dinàmica sorprenents, només superada per models més cars –i amb tracció posterior– com l’Alfa Romeo Stelvio. Sembla mentida que un SUV derivat de la plataforma MQB esdevingui tan reactiu modificant els paràmetres de la direcció i la rigidesa de les suspensions, i ens convida a esperar amb ànsia mal dissimulada la versió esportiva Cupra.

Mecànica eficient

Una de les grans sorpreses de l’Ateca ha sigut que gran part de les vendes d’aquest model no són versions amb motors dièsel ni de tracció integral: la major part de les vendes han sigut models amb el motor de gasolina EcoTSI 1.4 de 150 CV associat a un esquema de tracció davantera, com el que analitzem en aquesta prova.

Detall motor 1.4 EcoTSI Zoom

Detall motor 1.4 EcoTSI / Ferran Vital

Ara fa poc més d’un any vam provar aquest mateix model associat a una caixa de canvis manual de sis velocitats, però ara hem pogut provar aquest propulsor amb desconnexió activa de cilindres associat a una caixa de canvis automàtica de set relacions DSG.

La caixa de canvis automàtica permet que –sempre que circulem amb el mode Eco o Normal activat– el motor desconnecti la injecció del primer i tercer cilindre i passi a funcionar amb només dos cilindres. La gestió electrònica fa que aquest canvi sigui gairebé imperceptible, i ens haurem de fixar en les informacions de la pantalla per saber del cert si estem circulant amb dos o quatre cilindres funcionant.

Seat Ateca Zoom

Seat Ateca / Ferran Vital

A més, el motor 1.4 EcoTSI pot funcionar en mode ‘a vela’ –és a dir, aprofitant la pròpia energia cinètica del cotxe– amb el mode Eco activat desacoblant motor i caixa de canvis. Amb el mode ecològic activat i en condicions favorables (velocitat constant, orografia favorable i velocitat sensiblement per sota del límit permès en autopista) és possible obtenir registres de consum de poc més de 5 litres reals. Ara bé, en la vida real, i per poc que vulguem aprofitar els 150 CV del totcamí –necessaris per moure aquest SUV de 1.500 quilos– probablement ens situarem en registres de consum de 6 o 7 litres cada 100 quilòmetres, i ocasionalment podem pujar als 9 o 10 litres si ataquem a un ritme àgil un tram revirat o un port de muntanya amb el mode Sport seleccionat.

Confort i tecnologia

El grup Volkswagen coneix el potencial de l’Ateca, les seves virtuts i els seus defectes. Conscients del producte que tenen i el tipus de públic al qual va adreçat, hem de tenir clar que l’Ateca és un totcamí de clara vocació urbana i rutera, poc adequat per viure grans aventures fora de l’asfalt. Si volem realitzar moltes escapades fora de l’asfalt, l’Skoda Karoq és pràcticament el mateix cotxe amb una vocació ‘off-road’ molt més acusada. Si busquem un terme mig entre confort a l’asfalt i en camins, el Tiguan és la resposta més adequada.

Detall places posteriors Zoom

Detall places posteriors / Ferran Vital

Queda clar que l’Ateca vol circular sobre l’asfalt i que no se’n amaga. De la mateixa manera, el totcamí de Seat presenta unes bones quotes d’habitabilitat (maleter de 510 litres i places posteriors prou aprofitables), però probablement Seat podria utilitzar seients una mica menys durs i més còmodes (els seients del Karoq i el Kodiaq són més tous i tracten millor el cos en desplaçaments llargs per autopista) i acabats una mica menys espartans per millorar la sensació de qualitat percebuda dins del cotxe.