Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI ECOTEC

26225€

Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI ECOTEC

COMBUSTIBLE: Dièsel

MOTOR: 1.6 CDTI ECOTEC, 4 cilindres turboalimentat

POTÈNCIA: 136 cavalls i 320 Nm de parell

TRACCIÓ: Davantera

MIDES I PES: 4702mm llarg / 1809 ample / 1510 alt. 1278 quilos

Proves Cotxes
Sergio Domínguez

Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI, l'opció familiar més equilibrada

La primera generació de l'Astra l'any 1991 ja oferia una carrosseria familiar per al seu compacte, i l'última generació accepta el repte de continuar oferint molt espai a bon preu

Fa anys que el món de l'automòbil viu la moda dels SUV, que fins i tot arriben a competir en vendes amb alguns monovolums. El cert, però, és que hi ha un sector que no vol un vehicle tan gran com pot ser un totcamí ni farà cap ús de les capacitats 'off-road' que ofereix; només necessiten tenir prou espai. En aquest sentit, les vendes dels compactes amb carrosseria familiar cada cop guanya més adeptes, i només cal fer una ullada a la realitat del carrer per adonar-se de l'èxit que tenen aquest tipus de carrosseries.

Opel Astra Zoom

Opel Astra / Sergio Domínguez

Són una mica més llargs que els compactes dels quals deriven, però al mateix temps ofereixen molt més espai i unes capacitats dinàmiques molt semblants. Tot això, conjugat amb un preu una mica més alt, però en general molt semblant al del model compacte.

Vista posterior Astra ST Zoom

Vista posterior Astra ST / Sergio Domínguez

La marca alemanya Opel fa anys que ofereix carrosseria familiar en el seu compacte per excel·lència, l'Astra, i l'hem provat per descobrir-ne les virtuts –i també els defectes.

DISSENY EXTERIOR I INTERIOR

He de reconèixer que Opel, com que és una marca d'aquestes que no fa soroll però treballa bé, no acostuma a crear models que m'apassionin. Precisament per aquest motiu en anar a buscar l'Astra ST pensava que el cotxe aniria bé i seria pràctic, però sense anar més enllà. Com sol passar, la realitat colpeja fort i el dia que va acabar la prova vaig tornar-lo amb la convicció de tornar un cotxe que compleix amb nota en molts aspectes: bon comportament, espai de sobres, consum molt ajustat i gran relació preu-equipament.

Vista posterior Zoom

Vista posterior / Sergio Domínguez

Anem a pams, però: l'actual generació  de l'Astra va sortir a la venda l'any 2015 (la versió familiar data del 2016) i, malgrat ser nova respecte a l'anterior, el cert és que hi té força semblances pel que fa al disseny. Els dissenyadors d'Opel han concentrat els esforços a fer que la variant familiar sigui molt semblant a la compacta i al mateix temps l'han dotat d'un aspecte molt dinàmic. La caiguda de les finestres posteriors accentuada per una línia cromada que recorre tot el lateral i una part posterior molt semblant a la de la versió compacta ajuden a millorar aquesta sensació, malgrat que amb una distància de 4,70 metres l'Astra ST és exactament 33 centímetres més llarg que el compacte.

L'Astra St fa 4'7 metres de llarg Zoom

L'Astra St fa 4'7 metres de llarg / Sergio Domínguez

L'interior és l'espai que nota més el canvi de carrosseria, i és que si les places davanteres ofereixen 26 mil·límetres extres d'espai respecte a l'anterior generació i són còmodes per afrontar viatges llargs (amb seients amb regulació elèctrica que poden ser calefactats i ventilats i, fins i tot, disposar de massatge i memòria en el cas del conductor), és a partir dels seients posteriors on es nota clarament la millora.

Detall places posteriors Zoom

Detall places posteriors / Sergio Domínguez

Primer de tot, els seients posteriors sumen 28 mil·límetres d'espai disponible per a les cames dels passatgers, i l'espai resultant és molt bo. La cosa no s'acaba aquí, però, ja que el maleter, de 540 litres –xifra que el situa en la mitjana del segment–, és ampliable fins als 1.630 i la filera de seients es pot abatre electrònicament en una proporció 40-20-40.

Maleter ampli i versàtil Zoom

Maleter ampli i versàtil / Sergio Domínguez

I si encara anem més cap a la part posterior del cotxe hi trobarem la possibilitat d'obrir el maleter amb tecnologia mans lliures (n'hi ha prou de passar el peu per sota el para-xocs) seleccionant el paquet opcional Opel & Start, que inclou l'arrencada sense clau per 500 euros i suposa un opcional realment interessant.

Podem accionar el maleter amb el peu Zoom

Podem accionar el maleter amb el peu / Sergio Domínguez

Ara bé, si hi ha un aspecte en què l'Astra ST brilla amb llum pròpia, a més de l'espai disponible, és en el de l'equipament. Si bé és cert que una bona part d'aquesta completa dotació és opcional i suposa un sobrecost, la possibilitat d'equipar fins al màxim el cotxe mantenint un preu competitiu fa del compacte familiar dels de Rüsselheim una opció que cal tenir molt en compte. La nostra unitat equipava extres com el fre de mà elèctric, el pack Drive Assist 2 (control de velocitat adaptatiu, sistema d'alerta i prevenció de col·lisió, alerta de canvi de carril, reconeixement de senyals, etc), l'assistent d'aparcament avançat, els fars matricials led –molt recomanables si es condueix habitualment en hores nocturnes–, el sostre solar i el color marró tropical. Amb tota aquesta llarga llista d'opcionals el preu final supera els 30.000 euros, però amb els descomptes actuals es pot arribar a situar per sota dels 23.000, la qual cosa fa de l'Astra ST un familiar molt competitiu.

Detall quadre de comandaments Zoom

Detall quadre de comandaments / Sergio Domínguez

Un aspecte molt destacable dels Opel el trobem en la tecnologia Opel OnStar, que mitjançant dos botons permet accedir a serveis com l'assistència en carretera, la resposta automàtica en cas d'accident, la línia d'emergència 24 hores, el bloqueig del vehicle en cas de robatori, un servei wifi 4G, la descàrrega d'un itinerari o la reserva d'un hotel. Segurament tota aquesta càrrega tecnològica sigui el millor exemple del que ja és una realitat: el món de l'automoció avança cap a la connectivitat total com si es tractés d'un 'smartphone', i Opel vol prendre partit en aquesta batalla per tenir el cotxe més connectat.

Amb tot, el sistema d'infoentreteniment té un aspecte un pèl antiquat, i Opel hauria de modernitzar alguns menús o pantalles. Això sí, el seu funcionament general i la resposta de la pantalla tàctil està molt a l'altura del que cal esperar d'un cotxe d'aquest segment i preu.

MOTORITZACIÓ

El motor de la nostra unitat és el dièsel 1.6 CDTI Ecotec, que desenvolupa 136 CV i 320 Nm de parell, un d'aquells motors veterans més que provats i que destaquen per ser relativament sorollosos, però que tenen un funcionament molt suau, una potència més que suficient i uns consums realment baixos. Associat a un canvi manual de sis velocitats, ofereix una molt bona elasticitat que garanteix no haver d'estar jugant contínuament amb el canvi per aconseguir potència, i la presència de la sisena marxa fa que per autopista a ritme constant i velocitats legals sigui possible situar el consum per sota dels 4,5 litres.

Motor 1.6 CDTi Ecotec Zoom

Motor 1.6 CDTi Ecotec / Sergio Domínguez

La clau de volta en aquest aspecte la trobem en el fet que fins i tot practicant una conducció àgil per carreteres secundàries o circulant en entorns urbans costa fer pujar el consum per sobre dels 6,5 litres, i això es tradueix en una mitjana de tan sols 5,1 litres als 100 quilòmetres. D'acord, homologa 3,9 litres, però a l'hora de la veritat acostar-se als 5 litres de consum real en un cotxe de 4,70 metres i un pes mínim de 1.278 quilos no està gens malament.

DINAMISME

Segurament l'aspecte en què menys destaca l'Astra ST és en el comportament dinàmic, tot i que la culpa no la tenen els enginyers d'Opel sinó en tot cas la física: és difícil oferir sensacions esportives amb una carrosseria familiar i 4,70 metres de llarg –si no parlem d'un familiar esportiu, evidentment–. En qualsevol cas, l'Astra ST mostra un fiabilitat més que notable en carreteres revirades gràcies a una suspensió molt neutra que ofereix un alt nivell de confort sense resultar especialment tova, tot i que el tacte del canvi no convida a enllaçar revolts amb alegria.

No és un purasang, però fa bé la seva feina Zoom

No és un purasang, però fa bé la seva feina / Sergio Domínguez

Això no suposa cap problema en un cotxe així perquè difícilment els seus potencials clients voldran practicar aquest tipus de conducció, i per a tots ells hi ha una molt bona notícia: en autopista el comportament és extraordinari, i convida a devorar quilòmetres sense que els seus ocupants gairebé se n'adonin.