Contacte
Sergio Domínguez

Mercedes-Benz Classe A: revolució tecnològica

Assistim a la presentació del nou compacte estrella de la marca de Stuttgart, que aposta per un disseny continuista i una revolució interior veritable 

Model Mercedes-Benz Classe A / SERGIO DOMÍNGUEZ Zoom

L’any 1997 naixia el Mercedes-Benz Classe A, un petit urbà d’estètica monovolum que va passar a la història per suspendre el test d’alces per falta d’estabilitat. Aquest error greu es va solucionar tot seguit instal·lant-hi l’ESP de sèrie, fet que el va convertir en el primer model del segment a incorporar-lo. Ja fos pel mal resultat de la prova o pel seu disseny, el cert és que el model no va acabar de convèncer el públic jove al qual estava destinat, ni tant sols amb el redisseny de la segona generació, i Mercedes va abandonar el concepte de monovolum de mida reduïda pel d’un compacte amb tots els ets i uts, que va sortir al mercat l’any 2012 i que s'ha convertit en un dels models amb més èxit de la història de la marca.

Mercedes ha rejovenint la mitjana d'edat dels clients de la marca, i s'ha consolidat com el gran referent 'premium' mundial

Per valorar la importància d'aquest nou enfocament per a la marca des d'un punt de vista estadístic, res millor que exposar una sèrie de dades: d'una banda, la mitjana d’edat del client de Mercedes-Benz Classe A s’ha reduït més de deu anys respecte de la primera generació i, de l'altra, la quota de captació és elevadíssima, ja que més del 60% dels clients europeus no havien tingut mai abans cap model de la marca.

Exterior amb pocs canvis

Mercedes sap que, si una cosa funciona, el millor que es pot fer és no tocar-la. Així doncs, en estètica, la nova Classe A no suposa cap gran revolució. En línies generals el disseny és força continuista, però guanya molta presència respecte de la generació anterior, que ja quedava un pèl antiquada en alguns aspectes. Així, la part davantera –que segueix els trets estètics de la Classe CLS– és més esportiva gràcies a uns fars afilats, amb tecnologia led de sèrie al nostre mercat; a una nova graella frontal, amb tecnologia AIRPANEL i la possibilitat d'obrir i tancar les entrades d’aire per millorar l’eficiència aerodinàmica, i a un capó força baix i estilitzat.

Nou Classe A Zoom

Nou Classe A / Sergio Domínguez

D’altra banda, a la línia lateral no s'hi han fet gaires canvis. La part més destacable la trobem en les mesures: visualment es noten els 12 centímetres de més de la nova generació, fins arribar als 4,419 metres, amb una distància superior entre eixos.

Vista posterior Zoom

Vista posterior / Sergio Domínguez

Com és habitual a la marca, la cintura lateral elevada aporta un toc d’esportivitat, que continua a la part posterior gràcies a uns fars més estrets i allargats que, a més, s'han dividit en dues seccions. Aquest detall és especialment destacable, ja que gràcies a aquesta nova solució la boca de càrrega del maleter –que ara cubica 370 litres- augmenta 20 centímetres.

Interior revolucionari

Potser l’aspecte més criticable de la generació anterior del compacte alemany era que, si bé l’exterior encara tenia un disseny actual, l’interior era força antiquat i estava en un desavantatge clar respecte dels competidors més directes. El nou model acaba amb aquest problema de la manera més contundent possible, ja que agafa directament elements de disseny i tecnologies de la Classe S, la berlina estrella de la marca.

Detall consola central Zoom

Detall consola central / Sergio Domínguez

El tauler d’instruments ara es compon de dues pantalles digitals, que de sèrie són de set polzades cadascuna, però que opcionalment poden arribar a les 10,25 polzades. A més, la primera pantalla es pot controlar gràcies als 'touch bottons' del volant, mentre que la segona –que permet controlar elements com la navegació o el sistema d’infoentreteniment– ara és tàcil, tot i que també es pot controlar amb el 'touchpad' situat a la consola central i que s’ofereix de sèrie al nostre mercat. La resta de l’habitacle ara és d'una qualitat que es percep com a molt elevada gràcies a les sortides d’aire en forma de turbina, a les 64 combinacions diferents de llum ambiental o al bon tacte de la botonera, entre altres elements.

Detall pantalles digitals Zoom

Detall pantalles digitals / Sergio Domínguez

L’habitabilitat a les places davanteres és molt bona, però no s'hi han fet gaires canvis respecte de la generació anterior. On es noten els 12 centímetres de més és a les places posteriors, que ara són més espaioses tant per a les cames com per al cap. Amb tot, el cotxe és perfecte per a quatre persones, ja que una cinquena a la plaça central hi estaria incòmoda.

Un cotxe connectat

La nova Classe A representa una autèntica revolució sobretot en l’apartat tecnològic. Amb la llista d’elements de seguretat, connectivitat i infoentreteniment es podrien escriure pàgines i pàgines de contingut, de manera que intentarem resumir-la de la millor manera possible.

Pel que fa a la seguretat, entre els elements que hi podem incorporar hi ha el control de velocitat intel·ligent, la conducció semiautònoma, la càmera de 360 graus, el sistema Distronic (assistent actiu de distància de seguretat), el sistema Pre-Safe Plus (activa elements de seguretat en cas de detectar un accident imminent), l’assistent de canvi de carril i de frenada d’emergència, o el limitador de velocitat segons la navegació i els senyals de trànsit. I tot això, no ho oblidem, en un model compacte.

L'arsenal tecnològic i de seguretat de la nova Classe A és extens i aclaparador: fins i tot podem mantenir un diàleg amb el cotxe

Però si algú encara considera que la càrrega tecnològica no és suficient, només cal que faci una ullada als sistemes de connectivitat que s’hi estrenen, en què tot el protagonisme se l’emporta el nou sistema MBUX. Entre les funcions d’aquesta tecnologia destaquen, sobretot, els gràfics de les pantalles –que els ha desenvolupat el fabricant Nvidia–; la realitat augmentada, que gràcies a la càmera frontal i al navegador ajuda el conductor a tenir unes indicacions més precises, o el sistema d’intel·ligència artificial revolucionari que Mercedes anomena 'Me'. Aquest sistema és de sèrie a totes les versions del nostre mercat i actua com una mena de Siri, ja que reconeix les ordres de veu.

Detall volant i quadre instruments Zoom

Detall volant i quadre instruments / Sergio Domínguez

A la pràctica, el funcionament és molt intuïtiu i senzill: només cal pronunciar l’expressió 'Hey, Mercedes' perquè el cotxe ens contesti i ens pregunti què volem. Aleshores –a diferència del que passava en versions anteriors del sistema Linguatronic–, només cal indicar que volem anar a la platja o que tenim calor i el cotxe ens donarà una sèrie de rutes o ens modificarà la temperatura de l'habitacle. Fins i tot li podem preguntar si necessitarem ulleres de sol i el sistema ens donarà la previsió meteorològica. Un dels aspectes més rellevants d’aquesta intel·ligència artificial és que reconeix el llenguatge natural i aprèn contínuament del conductor per anar millorant, a més de penjar tota aquesta informació al núvol per millorar l’experiència entre usuari i conductor gràcies al recull de dades de tots els vehicles que disposen d’aquest sistema.

Detall maleter Zoom

Detall maleter / Sergio Domínguez

La nova Classe A també compta amb les connexions 'car-to-car' (de vehicle a vehicle) i 'car-to-X' (de vehicle a infraestructura) que permeten alertar el conductor de les circumstàncies d’altres usuaris de la via, com ara una frenada d’emergència, l’activació de sistemes com l’ESP o un accident. I gràcies a l’aplicació per a mòbils i tauletes Mercedes Me, no tan sols es poden configurar aspectes del cotxe com la configuració dinàmica –que ofereix fins a 15 combinacions diferents–, sinó que també es pot rebre informació sobre zones d’aparcament lliure, preus de combustible o, fins i tot, també permet compartir cotxe amb altres usuaris. Una autèntica revolució al segment.

En marxa: suavitat i confort

Mentre no arribi el motor 250 de gasolina (de 224 cv i associat a la tracció total 4MATIC), el catàleg es basa en dos motors desenvolupats en col·laboració amb Renault. La versió d’accés de gasolina és el motor 200, que, gràcies al bloc d’1,3 litres, 163 cv i 250 Nm de parell, estrena una sèrie d’elements que l’ajuden a millorar en eficiència, com ara una culata de mida reduïda o la desconnexió selectiva de cilindres. Actualment només està disponible associat a la caixa de canvis manual de sis velocitats, però la marca preveu comercialitzar-lo amb el canvi automàtic 7G-DCT.

El nou Classe A és molt àgil i dinàmic Zoom

El nou Classe A és molt àgil i dinàmic / Sergio Domínguez

A la presentació que Mercedes va organitzar a Madrid vam tenir l’oportunitat de provar l’altre propulsor disponible en el nou compacte: el dièsel 180d, d’1,5 litres, 116 cv i 260 Nm de parell. En aquest propulsor també hi ha elements que l’ajuden a millorar en eficiència, com ara un turbo de geometria variable elèctric i integrat al col·lector de l’escapament per oferir una resposta més immediata.

Detall fars led i llandes Zoom

Detall fars led i llandes / Sergio Domínguez

En marxa es va mostrar en tot moment molt silenciós i potent alhora. Semblava que tingués més potència de la que anuncia, però amb un funcionament molt agradable gràcies al binomi que forma amb el canvi automàtic 7G-DCT, l’únic disponible per aquest motor. De fet, la qualitat de rodament de la nova Classe A és espectacular, ja que és un cotxe suau, confortable i ben apamat. Aquesta fita s’aconsegueix gràcies a una suspensió rebaixada en 15 mm, a un coeficient aerodinàmic de tan sols 0,25 Cx (el millor del segment) i a l’augment de la batalla, que en millora l’estabilitat i el pas per revolt.

Apamat i efectiu en tot moment Zoom

Apamat i efectiu en tot moment / Sergio Domínguez

Al nostre mercat totes les unitats porten de sèrie la càmera posterior, el sistema MBUX amb tecnologia Me i 'touchpad' central, el climatitzador Thermotronic i els fars MULTIBEAM LED. Així doncs, la nova Classe A es converteix en una alternativa rellevant dins del segment compacte i en un competidor duríssim per als rivals més directes.