Motor Proves 08/11/2016

León ST 2.0 TDI, lliure de sospites

Provem la versió dièsel i familiar del compacte de Martorell

Ferran Vital
5 min
Vista posterior León ST

El Seat León ha estat un dels puntals del creixement de la marca catalana durant els darrers anys. I la variant familiar, anomenada ST, un dels grans encerts que ha incorporat la tercera generació del compacte català. El León ST, amb només 27 centímetres de llarg més que el model estàndard, multiplica les capacitats de càrrega i habitabilitat del conjunt per convertir­-lo en un dels que més capacitat de càrrega té al seu segment.

León ST Style Connect

Molt probablement el León de tercera generació ha estat el model més rodó i treballat de tota la història de la marca catalana, a expenses del que pugui significar per Seat el nou Ateca, el flamant SUV de la marca que vam poder provar fa unes setmanes i que està cridat a fer història. Amb tot, i fins que l’Ateca no faci valer els seus argumenta amb xifres de vendes contundents, el León (amb la variant ST inclosa) ha portat el pes de la marca durant els darrers anys, essent el gran responsable de que els llibres de comptabilitat dels del Baix Llobregat tornin a aparèixer números verds.

Una estètica coneguda, però efectiva

Seat ja ha presentat el restyling de la tercera generació del León, que no variarà pas massa de la generació precedent. Tot i ser un vehicle amb vocació familiar, el León ST no perd el seu atractiu estètic. Un conjunt funcional i racional, que destaca per la seva personalitat seriosa i formal amanida amb un toc de joventut i esportivitat, gràcies als grups òptics dotats amb tecnologia LED o les línies rectes i formes anguloses que dominen la carrosseria.

Frontal León ST

La zona posterior del León ST és potser la part més ben resolta del vehicle, gràcies a la inserció del pilar C (el del maleter) amb la resta de la carrosseria, i com s’integra amb les nervadures dels grups òptics posteriors, dotant al conjunt d’una percepció de força i dinamisme sense caure en els barroquismes de la generació precedent.

Vista posterior León ST

Els interiors del León ST són un dels altres punts forts del model, ja que combinen elegància i disseny, a més de permetre una interacció ergonòmica, còmode i intuïtiva amb el cotxe. Les butaques són còmodes, i trobar-s’hi a gust és una tasca molt senzilla gràcies a la posició de conductor i copilot. Les places darreres són prou amples, però bé és cert que tres adults hi viatjarien un pèl justos.

Les places posteriors són amples i versàtils

A més, la nostra unitat de proves equipava el paquet Style Connect, i extres interessants com ara el sostre solar elèctric (que fa de l’interior un espai encara més diàfan i ampli) o unes llandes de disset polsades que reforçaven encara més el caràcter desenfadat i juvenil del León ST. menció a banda mereix el maleter del León ST, que homologa una capacitat de 587 litres, ampliables als 1470 en cas d'abatre els seients posteriors.

El maleter és el gran argument del León ST

Una mecànica injustament sota sospita

Pel que fa a l’apartat mecànic, el León ST TDI 150 aporta el conegut motor de dos litres dièsel TDI del grup Volkswagen, un dels motors que en la generació precedent havien estat protagonistes del frau de les emissions del grup Volkswagen. Aques motor eroga 150 cavalls de potència i un parell de 340 Nm.

L’actual generació de motors 2.0 TDI no equipen aquest software fraudulent, i passen sense problemes les normatives anticontaminació europees, però l’ombra de la sospita encara planejarà un temps sobre els motors dièsel del grup VAG.

Motor 2.0 TDI

Val a dir, però, que vam parar especial atenció en el motor 2.0 TDI que equipava la nostra unitat de proves, ja que era el primer cop que el provàvem després de l’esclat de l’escàndol de les emissions. I realment el motor va complir amb nota, mostrant-se fi i eficient, ja quevam signar una mitjana de consum mixt de 5’4 litres tot i no practicar una conducció estalviadora i una de 4’5 litres mirant de practicar una conducció més eficient. A més, el motor es va mostrar fins a cert punt silenciós i no massa aspre al tacte i el sistema d'encesa automàtica "Start&Stop" es troba ben integrat amb el funcionament del motor.

Amb tot, no puc estar de comparar el propulsor 2.0 TDI de la nostra unitat de proves amb el 1.4 TSI que equipava l'Ateca que vam poder provar fa unes setmanes. Per diferència de preu, consums i plaer de conducció, crec que és més recomanable optar per la versió benzina, tenint en compte que els dos propulsors eroguen 150 cavalls de potència. A no ser que el comprador realment faci molts -més de 20.000 quilòmetres anuals-, la motorització benzina sembla més racional i políticament correcte.

Detalls grups òptics LED

Capacitats dinàmiques destacables

El motor de la nostra unitat de prova anava associat a una caixa de canvis manual de sis velocitats que desenvolupen molt bé la força de motor amb una empenta sorprenent al voltant de les 2.000 revolucions i que s’allarga fins al llindar de les 4.000 revolucions. A més, el fet de tenir un parell de 340 Nm a la zona baixa del tacòmetre (a partir de les 1.750 rpm) fa que el motor sigui prou elàstic i aprofitable des de la zona baixa del compta-revolucions.

La suspensió del León ST, amb un tarat més rígid que altres models del segment, permet un pas per corba prou àgil, sense arribar a destacar pel seu dinamisme. Això si, la suspensió minimitza les imperfeccions de l’asfalt, absorbint els desnivells i eliminant bona part dels balancejos a l’hora de negociar revolts o de realitzar maniobres. El conjunt és prou sòlid, i s’agafa a l’asfalt amb precisió i seguretat, fins i tot en condicions climàtiques adverses o en traçats on l’asfalt no es conserva en el seu millor estat. I això, entre altres coses, significa seguretat pels ocupants del vehicle i la resta d’usuaris de la via.

El León ST és un vehicle sorprenentment àgil

Un dels punts forts d’aquest vehicle és la capacitat de congeniar el caràcter familiar amb certa agilitat del conjunt, A més, si ataquem una carretera de muntanya amb certa alegria, el consum de combustible pot pujar fins als set litres i mig reals, una dada destacable pel seu consum contingut.

El comportament del León ST és noble, i no es mostra gens nerviós en condicions de conducció exigents. La seva direcció és prou directe –sense arribar a ser comunicativa- i en general el vehicle mostra amb prou aplom per realitzar llargs trajectes sense cansar als seus ocupants, convertint-se així en un perfecte company de rutes en família.

A més, les seves dimensions raonables fins i tot permeten circular amb comoditat per ciutat, gràcies al bon radi de gir que presenta i els excel·lents baixos del seu motor, que el fan aprofitable també dins de la ciutat.

Conclusió

L’actual León ST és especialment recomanable per aquells conductors que volen gaudir al volant amb un conjunt equilibrat i potent, alhora que espaiós i capaç de transportar la família amb les màximes condicions de seguretat, amb un consum combinat que no arriba als cinc litres als 100 quilòmetres.

stats