Proves cotxes
Ferran Vital

Audi Q3, un compacte disfressat de totcamí

Provem el SUV compacte d'Audi, un model fabricat durant molts anys a Martorell i que ha aconseguit consolidar-se en el segment dels totcamins compactes

Audi Q3, un compacte disfressat de totcamí / FERRAN VITAL Zoom

Audi va començar a vendre el Q3 durant el 2012. Aquell model es va consolidar de seguida com un dels models més venuts de la gamma Q (corresponent als totcamins) de la marca d'Ingolstadt. Després de cinc anys al mercat, Audi ha actualitzat el Q3 amb petits detalls estètics i alguna actualització tecnològica, però utilitzant la mateixa plataforma, bastidor, xassís i la majoria d'elements mecànics.

Audi Q3 Zoom

Audi Q3 / Ferran Vital

Una característica d'aquest Q3 és que la seva personalitat pot variar força en funció de la línia d'equipament seleccionada, i que es pot escollir entre la línia Design i la línia Sport. La nostra unitat, amb la línia d'equipament Sport i el paquet específic S Line, emfatitza el caràcter agressiu i esportiu amb unes entrades d'aire sobredimensionades, un exclusiu color gris i les proteccions de baixos (passos de roda i taloneres) del mateix color que la resta de la carrosseria.

Vista posterior Zoom

Vista posterior / Ferran Vital

A més, el paquet Sport inclou un sistema de suspensió variable, llandes de 18 polzades, fars de xenó, ràdio MMI amb vuit altaveus, volant de tres radis, selector de modes de conducció Audi Drive Select i entapissats de cuir, que emfatitzen la personalitat i exclusivitat d'aquest SUV. Ara bé, la pantalla tàctil escamotejable o els comandaments dels aparells de climatitzador, tot i tenir un disseny pulcre, racional i ergonòmic, no poden amagar que pertanyen a un llenguatge estètic ja superat dins la marca.

Detall interiors Q3 Zoom

Detall interiors Q3 / Ferran Vital

A tot aquest equipament cal sumar-hi diversos extres més, com el sostre solar, seients esportius de cuir napa, unes llandes encara més grans –de 20 polzades– associades a uns neumàtics Pirelli P Zero, fars davanters led, el paquet estètic S Line amb les entrades d'aire davanteres amb forma de rusc d'abella i el disseny de l'espòiler davanter i del para-xocs posterior.

Les places posteriors poden ser una mica justes Zoom

Les places posteriors poden ser una mica justes / Sergio Domínguez

Amb tot l'equipament de la nostra unitat de prova, el preu final –descomptes al marge– s'enfila fins als 48.000 euros, pràcticament 18.000 euros més dels poc més de 30.000 que costa el model bàsic sense gaire equipament.

Una mecànica discreta

La nostra unitat de prova disposava del ja conegut motor 2.0 TDI de quatre cilindres que en aquest cas oferia uns modestos 120 CV de potència. De fet, aquest és el motor menys potent de la gamma dièsel i només està disponible amb la plataforma de tracció davantera, de manera que reserva les versions Quattro per a mecàniques més potents.

Vista frontal Q3 Zoom

Vista frontal Q3 / Ferran Vital

El propulsor pot associar-se al canvi automàtic S Tronic de set velocitats i doble embragatge, com era el cas de la nostra unitat de prova, i al selector de diversos modes de conducció Audi Drive Select (Efficiency, Dynamic, Auto i Normal) que varien l'alçària de la suspensió electrònica, la resposta del motor i la gestió de la caixa de canvis. Així doncs, es pot circular a vela amb el motor i la caixa de canvis desacoblats quan les condicions orogràfiques ho permeten si seleccionem el mode de conducció més estalviador.

Detall maleter de 460 litres Zoom

Detall maleter de 460 litres / Ferran Vital

Per contra, si seleccionem el mode dinàmic, aquest SUV extreu les millors virtuts, tot i que la relació de la potència del cotxe –120 CV– amb el pes total –més de 1.560 kg– no seria precisament la d'un esportiu. A més, la distribució del pes, l'alçària del cotxe en relació amb la batalla –distància entre eixos– i el fet de traccionar només l'eix davanter fa que aquest Q3 esdevingui un cotxe netament subvirador –se'n va de morro– si volem atacar un port de muntanya a una certa velocitat. Per acabar-ho d'adobar, a un ritme àgil la direcció del Q3 no acaba de ser del tot directa ni comunicativa, i la carrosseria presenta algunes inèrcies malgrat el taratge de la suspensió esportiva.

Aquest Q3 preferex l'autopista als revolts de muntanya Zoom

Aquest Q3 preferex l'autopista als revolts de muntanya / Ferran Vital

I és que la vocació d'aquest Q3 és la de ser un cotxe tranquil per ser utilitzat en autopistes i carreteres ràpides, sense cap gran pretensió dinàmica, tot i la seva imatge esportiva. Això sí, els Audi Lane Assist i altres ajudes a la conducció fan que sigui realment senzill posar-se al volant d'aquest Q3 en llargs trajectes. De la mateixa manera, gràcies al paquet d'ajuda a l'aparcament amb càmera posterior i sensors de proximitat, el Q3 maniobra i aparca amb senzillesa per entorns urbans.

L'hàbitat natural d'aquest Q3 és l'autopista i la ciutat: no li demaneu grans aventures off-road ni prestacions esportives

Pel que fa als consums, tot i que Audi promet registres de 4,6 litres, en condicions reals vam obtenir una mitjana de 7,2 litres, una xifra realment alta. En un segon trajecte, sol i sense equipatge, en recorregut per autovia amb orografia favorable i amb el mode de conducció eficient activat, vam poder reduir aquesta xifra fins als 6 litres.

Detall llandes 20 polzades Zoom

Detall llandes 20 polzades / Ferran Vital

Per acabar, no vam endinsar-nos en cap aventura off-road amb aquest Q3, ja que les llandes de 20 polzades, el fet de disposar de tracció davantera i canvi automàtic i els neumàtics de perfil fi P Zero no ens van convidar a provar-ne l'efectivitat fora de l'asfalt. Curiosament, aquest Q3 disposa d'un botó amb control de descens, però cap opció o mode orientat a un ús intensiu fora de l'asfalt.