Clàssics i restauració
Ara Motor

'Restomod’, l'última tendència de l’automoció

Fabricants i tallers independents se sumen a la tendència a actualitzar cotxes clàssics

'Restomod’, l'última moda de l’automoció / FORD Zoom

El ‘restomod’ és un fenomen que consisteix a actualitzar un cotxe clàssic mantenint-ne l’aparença original però incorporant-hi nous sistemes mecànics i tecnològics per millorar-ne el rendiment o la seguretat viària.

Convé no confondre el ‘restomod’, un moviment nascut als Estats Units i que ha pres especial intensitat al Vell Continent durant els últims anys, amb la conservació i restauració de cotxes clàssics. Un restaurador o conservador només utilitza peces originals (o rèpliques de les originals) per mantenir el cotxe en el millor estat possible d’acord amb el model original, mentre que el ‘restomod’ no té cap mena de problema a substituir peces mecàniques originals per altres de més modernes. Un exemple del que diem és el nou E-Type elèctric, un cotxe que manté la preciosa carrosseria original però incorpora un sistema de propulsió del segle XXI.

Modernitat o heretgia?

Fins fa poc a ningú se li hauria acudit a casa nostre convertir un 600 original en un elèctric o fer un ‘swap’ o intercanvi de motor entre un 1430 i un León FR actual, per posar dos exemples de cotxes clàssics fabricats a casa nostra.

Però aquesta moda originària dels Estats Units (on és normal veure un Mustang del 1973 amb un motor actual) ha arribat per quedar-se, i en molts casos fins i tot els fabricants són els que ofereixen la possibilitat d’adquirir un dels seus cotxes clàssics amb tecnologia actual, com les Classic Series de Porsche, l’esmentat E-Type elèctric de Jaguar, els clàssics Mustang amb motors actuals o els moderns DeLorean, tots ells cotxes que mantenen més o menys elements mecànics dels originals però fabricats amb tècniques i mecàniques modernes.

La clau de l’èxit del ‘restomod’ és l’important benefici econòmic que comporta per als fabricants d’automòbils la reedició d’antics èxits amb mecàniques més o menys modernes i paràmetres de qualitat actuals, per bé que en molts casos es tracta de modificacions de carrosseries originals, ja que a Europa no es podrien homologar ni matricular de nou perquè no superarien les actuals normatives de seguretat.