Anàlisi
Ferran Vital

Té sentit el retorn d'Alfa Romeo a la Fórmula 1?

La històrica marca llombarda torna a la màxima competició automobilística 30 anys després de la mà de Ferrari

Alfa Romeo tornarà a la Fórmula 1 / ALFA ROMEO Zoom

Ja us ho vam avançar ara fa uns mesos: Alfa Romeo volia tornar a la Fórmula 1. Sergio Marchionne, CEO del grup Fiat Chrysler (FCA) tenia pensat retornar a la històrica marca de Milà a la competició, i donar un cop sobre la taula fent entrar a Alfa Romeo per la porta gran del món del motor.

Ha estat Sauber qui ha confirmat el retorn de la marca llombarda mitjançant un comunicat publicat aquest mateix matí, i que a partir de l’any vinent s’anomenarà Alfa Romeo Sauber F1 Team.

L’acord entre Sauber i el grup Fiat preveu que la nova escuderia utilitzi motors i tecnologia Ferrari (cosa que els hauria de permetre lluitar a la zona mitja-alta de la graella) i converteix l’equip Alfa Romeo Sauber en una mena de filial de Ferrari, que fins i tot en un futur no massa llunyà permetrà oferir seient a algunes de les joves promeses del programa de pilots de Ferrari.

Una estratègia programada

Amb aquest moviment Marchionne també aconsegueix posicionar a la marca del ‘Biscione’ en un aparador de luxe com el de la Förmula 1 a un cost pràcticament zero, utilitzant les sinergies i les mecàniques heretades de Ferrari i consolidant el ressorgir d’una marca que ha fet un pas de gegant amb els seus dos darrers models, la Giulia i l’Stelvio.

I és que Alfa Romeo ha estat capaç de renovar la seva imatge i recuperar el seu històric llegat -no debades, Alfa Romeo va ser la primera marca en guanyar la Fómula 1 i acumula victòries a Le Mans, la Targa Florio, la Mille Miglia, al Campionat de Turismes o al DTM, entre altres.

El retorn a la F1 és un esglaó més de l'estratègia dissenyada pel president del grup Fiat Chrysler, Sergio Marchionne

En els darrers tres anys la marca de Milà ha presentat tres models que han capgirat l'orientació de lamarca, amb l'aparició del 4c, la Giulia i l'Stelvio, tots ells de motor central o longitudinal i tracció a les rodes posteriors, un esquema clàssic dels esportius que cada cop és més estrany entre els principals fabricants. Aquests models, dun decidit enfocament esportiu, busquen recuperar els valors històrics de la marca, associada al plaer de conducció i les pretacions pures associades a un disseny únic i atractiu.

Aquest canvi de paradigma queda ben clar amb els rècords de la Giulia i l'Stelvio Quadrifoglio Verde al vell traçat de Nürburgring Nordschleife, derrotant els galls dels seus segments respectius, autèntics mites com el BMW M3 o el Porsche Cayenne Turbo S.