5G
Ferran Vital

5G i cotxe autònom: el futur ja és aquí

Els experts apunten que el 5G serà una realitat en ple funcionament l’any 2020, una previsió optimista tenint en compte que la xarxa 4G i fins i tot 3G no està del tot desplegada al territori

5G i cotxe autònom: el futur ja és aquí / PSA Zoom

Tot i que encara no tinguem del tot clar quan arribarà finalment la tecnologia 5G, els fabricants d’automòbils i les companyies de telecomunicacions sí que tenen molt clar que aquesta tecnologia possibilitarà que els cotxes autònoms puguin ser una realitat perquè els permetrà connectar-se entre si, compartir informació important i conviure sobre l’asfalt amb total seguretat.

Les primeres proves i experiments del 5G aplicat al cotxe autònom certifiquen una fiabilitat del 99’9%

De fet, el 5G no és sinó un canal mitjançant el qual els cotxes autònoms i intel·ligents es podran relacionar, per bé que algunes companyies com Huawei ja han presentat sistemes capaços de conduir de forma totalment autònoma un vehicle gràcies a la seva capacitat de reconèixer, analitzar i interpretar més de 1.000 objectes i estímuls diferents i compartir les dades amb altres usuaris o vehicles mitjançant un 'smartphone'.

El fet que el 5G sigui només un mitjà o canal obliga els principals operadors tecnològics i companyies de telecomunicacions a haver de desenvolupar mapes d’alta precisió per localitzar el cotxe en tot moment, associant sensors, làsers, càmeres o radars d’última generació que registraran les dades que passen al voltant dels 60 graus que envolten el vehicle i les enviaran en temps reals al núvol per compartir-les amb els altres vehicles connectats i obtenir més informació per ser analitzada i circular de forma totalment segura.

Gràcies al 5G els cotxes autònoms imitaran la conducció humana (fins i tot la milloraran) perquè podran analitzar no tan sols si s’acosta un altre vehicle, sinó també a quina velocitat ho fa i quina direcció té previst seguir per evitar una col·lisió. De fet, el 5G pren especial importància en condicions meteorològiques adverses, com la presència de boira, pluja i durant la nit, quan la visibilitat no és bona i l’intercanvi d’informació per duplicat i fins i tot per triplicat entre els vehicles serà cabdal per mantenir la seguretat dels cotxes.

A més, el fet que el cotxe estigui connectat en tot moment pot obrir noves vies de negoci, perquè per exemple pot rebre notificacions o informacions de les administracions, del Servei Català de Trànsit i fins i tot rebre ofertes i promocions dels negocis pròxims als llocs per on circulem. El fabricant també mantindrà la connexió amb el cotxe en tot moment, monitoritzant-ne en temps real l'estat i detectant qualsevol incidència mecànica i tecnològica. Si escau, podrà programar una cita amb el taller (a la qual podrà anar sense el propietari) i tornar sol a casa un cop acabada la reparació o tasca de manteniment.

Un cop assolit el canal adequat de comunicació per al cotxe autònom i intel·ligent, la pilota torna a la teulada dels fabricants, que cerquen la manera de desenvolupar potents ordinadors capaços de gestionar la ingent quantitat d’informació que rebrà el cotxe i destriar-ne la més rellevant. Companyies com Google i Bosch ja treballen amb Volkswagen i Mercedes-Benz per desenvolupar ordinadors quàntics amb potència suficient per entomar amb èxit el repte de la conducció autònoma.