Reportatge
Ferran Vital

Les bateries en estat sòlid, el Sant Grial de l’automoció

Analitzem com les bateries en estat sòlid poden revolucionar el segment dels cotxes elèctrics

Les bateries d’estat sòlid, el Sant Greal de l’automoció / VOLKSWAGEN Zoom

Els cotxes elèctrics són més eficients i sostenibles que els cotxes amb motor de combustió, però encara ara són comparativament més cars (qui vol un Opel Astra elèctric per 30.000 euros podent-ne comprar un de combustió per la meitat de preu?) i tenen una autonomia més limitada que els cotxes amb motors convencionals.

El que explica que els cotxes elèctrics siguin més cars són les bateries de liti. El cost de les bateries dels cotxes elèctrics suposa un terç del preu final del vehicle i, a més a més, les actuals són inestables –amb tendència a combustionar si entren en contacte amb l’aire–, perden propietats amb el pas del temps i són difícilment reciclables.

Però les coses podrien canviar molt en un futur no gaire llunyà si prosperen les bateries en estat sòlid, més econòmiques i segures que les actuals. La teoria és senzilla: la matèria conductora entre l’ànode o pol positiu i el càtode o pol negatiu és una matèria sòlida en comptes del líquid o gel que utilitzen les bateries actuals. El problema és que les bateries acumulen liti cristal·litzat en l’ànode (les anomenades dendrites), obstaculitzen el pas dels ions i fan que disminueixi molt la vida útil de la bateria en estat sòlid. La clau de volta de tot plegat és, doncs, aconseguir crear una bateria de liti en estat sòlid lliure de les acumulacions de dendrites, una fita que els grans fabricants fa temps que persegueixen.

Segons els experts, aquestes bateries sòlides seran més eficients i tindran una vida útil de 40 anys –cosa que reduirà el problema de la gestió del reciclatge–. També gaudiran d'una capacitat energètica més gran, cosa que permetrà reduir les seves dimensions i de retruc el seu pes en benefici del cotxe elèctric i les seves prestacions. Encara hi ha més: presumiblement aquestes bateries seran més barates de fabricar i faran que baixi el preu dels cotxes elèctrics, de manera que fins i tot seran més econòmics que els cotxes de combustió tradicionals.

Qüestió d’estat

Les previsions dels experts apunten que el negoci de les bateries per als cotxes elèctrics generarà més de 100.000 milions d’euros els pròxims anys, i creuen que aquest podria ser el factor que inclini la balança de la indústria automobilística global definitivament cap al mercat asiàtic. El conglomerat industrial i multinacional japonès Panasonic-Toyota, les coreanes LG i Samsung i diverses empreses xineses tenen un cert avantatge enfront dels fabricants europeus, tot i els esforços de la Unió Europea –impulsats pels governs francès i alemany– per avançar en el camp de les bateries en estat sòlid.

Sembla clar, doncs, que les bateries de liti en estat sòlid són el futur del cotxe elèctric, ja que les bateries de grafè són comparativament molt més cares de fabricar i les de liti i sofre, i liti i oxigen, encara són molt inestables i estan en una etapa de desenvolupament molt embrionària.