Sexisme
Ferran Vital

Saló de l’Automòbil: un reducte sexista

El món dels cotxes encara conserva actituds sexistes cada cop més anacròniques i distanciades de l'actualitat

Saló de l’Automòbil: reducte sexista / SERGIO DOMÍNGUEZ Zoom

El Saló de Ginebra és l’esdeveniment més important del món dels fabricants d’automòbils. Les principals marques presenten les seves novetats més importants a la mostra suïssa, on es detecten les últimes tendències del mercat.

Afortunadament durant els últims 10 o 15 anys hi ha hagut una important evolució en el paper de la dona en aquests esdeveniments. Fins no fa gaire aquests salons eren espais masculins on les dones tenien un paper gairebé ornamental, sexista i decoratiu, i la presència de dones directives, periodistes o comercials brillava per la seva absència.

Noies amb un determinat cànon de bellesa acompanyant vehicles d'alta gamma Zoom

Noies amb un determinat cànon de bellesa acompanyant vehicles d'alta gamma / Sergio Domínguez

Ara fa poques setmanes que Liberty Media, empresa gestora dels drets de la Fórmula 1, va decidir eliminar les ‘grid girls’ i les ‘pit babes’, una iniciativa que han seguit molts dels expositors al Saló de Ginebra.

De fet, algunes marques, com l’italoamericana Fiat Chrysler, van cancel·lar els contractes amb diverses hostesses a última hora veient el canvi de tendència i han incorporat el mateix nombre d'homes i dones amb uniforme als seus estands.

Nissan, Toyota, Peugeot-Citröen i Honda no han contractat cap noia per quedar-se plantada al costat dels seus cotxes, i només utilitzaran equips de comercials formats per homes i dones per informar els visitants del seu producte.

Té més sentit utilitzar especialistes de producte perquè estem venent cotxes

Sara Jenkins - Portaveu de Nissan

Sembla ser que els fabricants han començat a entendre que la dona és el 50% del seu mercat potencial, i que repetir actituds masclistes o sexistes pot ser contraproduent, a més d'anacrònic en les societats occidentals.

La cosificació de la dona és un remanent anacrònic Zoom

La cosificació de la dona és un remanent anacrònic / Sergio Domínguez

Fins i tot Pirelli, la marca de neumàtics que cada any publicava calendaris amb noies que representaven determinats estereotips de bellesa femenina, ha utilitzat models masculins vestits amb americana i corbata italians. En canvi, marques mítiques com Lamborghini segueixen utilitzant dones com un reclam més del seu espai.

No és casual que cada cop hi hagi més visitants dones en els grans salons i en els concessionaris: segons apunten molts estudis, el pes de la dona en les decisions de compra del cotxe és cada cop més rellevant.  Tant si es tracta d'una dona soltera sense fills com si és mare amb nens, pares o avis al seu càrrec, la dona decideix a l’hora d’escollir quina mena de vehicle s’adequa més a les seves necessitats. Salvant tots els tòpics, els experts apunten que les dones, en general, realitzen compres de cotxes més pràctics i ajustats a les seves necessitats que el homes, i que cada cop estan més i millor informades a l’hora d’adquirir un cotxe nou.

És necessari repensar el paper de la dona en la indústria del motor Zoom

És necessari repensar el paper de la dona en la indústria del motor / Sergio Domínguez

Amb tot, encara hi ha molts espais que la dona ha de conquerir en el món de l’automoció: la major part dels directius de les multinacionals automobilístiques són homes, i la presència de la dona és pràcticament nul·la en els departaments tècnics, mecànics o de postvenda dels gegants del sector. En aquest sentit cal dir que només comença a ser rellevant en els departaments comercials i de comunicació.