LA GUANTERA

Mercedes Classe A: la segona oportunitat

El nou Classe A vol atreure clients nous -i més joves- i animar els ja clients a repetir. / MERCEDES Zoom

L’any 1997 Mercedes va treure al mercat el Classe A. Aquell cotxe volia ser una aproximació de la marca de l’estrella a nous clients de la firma, amb un perfil més jove i urbà que l’habitual. Però, per diversos motius, entre ells una estètica no gaire reeixida però també alguns problemes tècnics que es van acabar fent virals -el fracàs en la prova d’estabilitat-, la primera incursió del fabricant alemany en el segment dels vehicles compactes no va tenir l’èxit que esperaven.

Quatre anys més tard hi van tornar amb el llançament de la segona generació del Classe B, i allò va suposar el punt de partida d’una nova tongada de cotxes compactes de la marca que, des d’aleshores, ha arribat a situar més de sis milions d’unitats al mercat.

Ara assistim a la reinvenció del Classe A, un primer producte d’una nova promoció d’aquesta mena de vehicles del constructor de Stuttgart que estarà integrada per vuit models diferents i que s’aniran afegint al seu catàleg progressivament.

El nou Classe A incorpora una sèrie de valors que esperen que serveixin, d’una banda, per atraure clients nous, encara molt més joves i, de l’altra, per motivar els actuals a repetir amb nous models de la firma. I és que a Mercedes han fet un estudi que indica que el 70% dels clients actuals voldrien tornar a tenir un cotxe d’aquesta marca.

Al mercat espanyol Mercedes ja fa temps que ha superat les vendes d’un dels seus principals rivals: BMW. Però els resultats encara van al darrere dels de l’altre gran fabricant alemany contra el qual lluiten, Audi. Ara mateix les vendes dels Classe A i les de l’A1 de la marca dels anells són molt semblants. Per desfer aquest empat tècnic, Mercedes confia en la nova generació del Classe A, que, estèticament, no és gaire diferent de l’anterior, si exceptuem el frontal i la part posterior. Els grans canvis, això sí, els trobem a l’interior, on apareixen alguns trets que recorden el Classe S, que tan bona acollida ha tingut.

La nova generació d’aquest vehicle vol ser una referència al segment premium compacte, i per això han fet un cotxe que destaca per la seva amplitud, sobretot a les places dels ocupants del seient del darrere. Amb una llargada superior, ara de 4,42 metres, el nou Classe A és també més ampli i disposa d’un maleter de 370 litres, més gran que l’anterior i amb un espai útil més fàcil d’aprofitar. Aquestes mides més generoses les notem, d’entrada, en una visibilitat molt millor, cosa que s’agraeix especialment quan agafem el volant. Amb tot això s’ha aconseguit un automòbil molt més pràctic que el seu antecessor.

De moment, aquest cotxe només està disponible amb dos motors: un de gasolina de 163 CV, amb canvi manual de sis marxes, i un dièsel de 180, automàtic de set relacions. Més endavant arribaran altres opcions mecàniques, tant pel que fa a carburants com a potències, capacitats i canvi. Vam tenir ocasió de provar les dues versions existents i, quant a la dinàmica, el resultat va ser prou satisfactori per tenir en compte l’alternativa de Mercedes en un segment tan competitiu com aquest. La suavitat de comportament, però sobretot la confiança que transmeten les reaccions són els millors arguments, a més del complet equipament en matèria de seguretat i d’ajudes a la conducció que inclou.

La tecnologia, sobretot pel que fa a la connectivitat, mereix un punt i a part. La clau és el sistema d’infoentreteniment MB-UX, al qual accedim a través de les dues pantalles digitals de set polzades que protagonitzen el davantal del cotxe. Amb un nivell de grafisme molt alt (fa servir una targeta Nvidia), el funcionament del control per veu Hey Mercedes és espectacular i ens permet demanar-li informacions i actuacions a través d’un diàleg sonor amb el vehicle: “Tinc fred” (i ajusta el climatitzador), “Tinc gana” (i indica un restaurant a prop), “Tinc son” (i ens porta a una àrea per aturar-nos a reposar), “Vull anar a...” (i ens condueix al destí triat a través del navegador). I així, amb possibilitats infinites.

En un món d’incomunicació, acabarem mantenint una conversa amb cotxes com el Classe A, que, de moment, més que un assistent sonor, gairebé ja porta... psicòleg de sèrie.

F itxa tècnica

PREU: des de 31.400 €

EMISSIONS: des de 118 g de CO 2 /km (dièsel)

MOTOR: 4 cil., gasolina (1.3, 163 CV) i dièsel (1.5, 116 CV)

CANVI: man. (6 vel.)/autom. (7 vel.)

TRANSMISSIÓ: davant

MIDES: 441 x 179 x 144 cm

PES: 1.375 kg

MALETER: 370 l de càrrega

DIPÒSIT: 48 l