Debat
S. Domínguez i F. Vital

¿El León Cupra R és el millor cotxe català de la història?

L'edició limitada del Cupra és el cotxe més efectiu que s'ha fabricat a Martorell, però això ¿el converteix en el millor cotxe fabricat al país?

És el León Cupra R el millor cotxe català de la història? / SERGIO DOMÍNGUEZ Zoom

Sí (Sergio Domínguez)

La història de l'automòbil a Catalunya ha viscut el naixement de models espectaculars, com podrien ser els de la marca Pegaso, o mítics, com ara el Seat 600. Però si hi ha un model capaç de condensar totes les virtuts dels millors cotxes que s'han fabricat al Principat, és el León Cupra R.

La darrera creació de la marca de Martorell ofereix el mateix nivell d'habitabilitat i confort que qualsevol altre Seat León, de manera que supera amb escreix la majoria dels seus predecessors. I, a més, ho fa afegint un nivell de potència i prestacions mai vistos en un cotxe de fabricació catalana, perquè, amb 310 CV i 250 km/h de velocitat punta, costa trobar models tan polivalents i efectius en la història del nostre país.

León Cupra R Zoom

León Cupra R / Sergio Domínguez

Per si amb això no n'hi hagués prou, pel que fa a estètica és un dels vehicles més agressius i radicals de la nostra indústria i incorpora una sèrie de solucions aerodinàmiques que el fan únic. I la cirereta del pastís l'hi posa la seva exclusivitat, amb una producció limitada a 799 unitats que el convertiran, si és que no ho és ja, en un dels automòbils fabricats a Catalunya més desitjat per aficionats i col·leccionistes.

No (Ferran Vital)

D'acord, el León Cupra R és un autèntic monstre. Ràpid, efectiu i espectacular, i amb les millors prestacions d'un cotxe de producció fabricat a Catalunya, però no per això s'ha de convertir en el millor cotxe de la història del país.

Sense anar més lluny, el Pegaso Z-102, fabricat al barri de Sant Andreu de Barcelona durant els anys 50 del segle passat, del qual es van fabricar 84 unitats, va batre el rècord de velocitat del moment amb una punta de 243 km/h, una velocitat que avui el Cupra R superaria, però que en aquell moment li va servir per derrotar el Jaguar XK 120.

Pegaso Z-102 Zoom

Pegaso Z-102 / Sotheby's

I això sense parlar de l'exclusivitat dels Hispano-Suiza T49 o H6C, cotxes de gran luxe capaços d'imposar la seva llei a l'autòdrom de Brooklands i al circuit d'Indianapolis durant els anys 20.

El Cupra R és un cotxe importantíssim per la nostra història industrial, i una meravella dinàmica, però crec que no arriba al nivell dels seus predecessors.