Cotxes clàssics
Ferran Vital

Cotxes clàssics, una inversió segura

Creix el nombre d'inversors interessats en els cotxes clàssics, un valor segur, senzill i discret

Cotxes clàssics, una inversió segura / ALFA ROMEO Zoom

El volum dels inversors en el sector dels cotxes clàssics ha crescut un 450% els darrers 10 anys: els cotxes representen un valor segur, discret i amb un manteniment relativament senzill.

Malauradament l'entrada massiva de capitals buscant cotxes clàssics per invertir-hi ha disparat els preus del mercat i ha creat una autèntica bombolla especulativa. A tall d'exemple només cal veure el fet que hi ha exemplars de BMW M3 E30 amb gairebé 40 anys a un preu més car que un M3 nou, molt més segur i potent que el seu predecessor.

BMW E30, una icona dels vuitanta Zoom

BMW E30, una icona dels vuitanta / BMW

I és que hi ha autèntics unicorns que multipliquen el seu valor exponencialment amb el pas dels anys. Ens referim a models de curta producció dels quals es conserven poques unitats en bon estat de conservació. De fet, un model relativament nou com l'Alfa Romeo 8c, que costava uns 150.000 euros ara fa uns set o vuit anys, es ven per més del doble del seu preu tot i ser de segona mà.

Hi ha altres factors que determinen el valor d'un cotxe clàssic, com ara la regió on es vulgui vendre (un Alfa Romeo es valora més als Estats Units que a Espanya, per exemple), l'historial de competició del cotxe, la llista de propietaris anteriors (el cotxe d'Adolf Hitler es van subhastar a un preu molt superior al seu valor real) o el valor sentimental que el cotxe té per al seu comprador.

De fet, els cotxes són autèntiques obres d'art sobre rodes amb una cotització que fluctua en funció del seu valor, sempre a l'alça, i les diverses variables del mercat. No és estrany veure persones que compren un cotxe actual d'edició limitada per guardar-lo i revendre'l posteriorment a un preu sensiblement superior al seu valor de compra.

Lancia Delta Integrale Zoom

Lancia Delta Integrale / Pinterest

Invertir en un cotxe clàssic per assegurar una elevada rendibilitat i valor de revenda és relativament senzill si tenim un poder adquisitiu alt: els Ferrari F40, Lancia Delta Integrale HF o Jaguar XKSS no deixaran d'augmentar de cotització perquè la demanda d'aquests models sempre serà elevada, i l'oferta de cotxes en bon estat, molt limitada.

Però la clau d'una bona inversió és avançar-se al temps i saber quins cotxes es poden convertir en futurs clàssics amb una inversió relativament petita. En aquest sentit existeixen potencials clàssics per menys de 5.000 euros, com per exemple el Lancia Thesis o el Fiat Cupè, o per menys de 10.000, com els Audi TT de primera generació, els Golf R32 Mk3 i Mk4 o els Mazda MX-5 de primera i segona generació, sempre en funció del seu estat de conservació.   

Mantenir un cotxe clàssic és senzill: molts dels col·leccionistes ni tan sols hi circulen. Buiden els líquids del vehicle, l'eleven, el protegeixen amb mantes i deixen passar el temps mentre el cotxe augmenta de valor.