LA GUANTERA

Alfa Romeo Stelvio QV: molt més que un SUV

L’Stelvio QFV ha sigut finalista en l’última elecció del Cotxe de l’Any a Europa. / ALFA ROMEO Zoom

L’èxit de vendes dels SUV és un fet constatat i prou conegut. Des que aquests vehicles que estan de moda van aparèixer al mercat, les característiques que els usuaris hi buscaven han anat canviant. Inicialment es perseguia que oferissin un ús polivalent, i que proporcionessin una posició de conducció més elevada que la d’un turisme, a l’estil de la que donen els cotxes totterreny. Les prestacions pures no apareixien en una posició determinant en la llista de preferències dels compradors dels SUV.

Aquest ordre de prioritats ha canviat. Les marques busquen oferir models d’un nivell molt alt de sostenibilitat, i -en contrast- algunes han incorporat versions molt potents que aportin -ara sí- unes prestacions pròpies de cotxes molt esportius. És el cas d’Alfa Romeo, la marca italiana que sempre ha tingut l’esportivitat com a part fonamental del seu ADN. No en va, “ Il cuore sportivo ” és un lema vinculat a la firma italiana des que el pilot Ugo Sivocci va proposar el 1923 el famós logotip del trèvol de quatre fulles que l’ha acompanyat des d’aleshores.

Fa una mica més d’un any, l’Alfa Romeo Stelvio va ser un dels grans protagonistes del Saló de Los Angeles. Des d’aquell moment, aquest vehicle ha proporcionat un impacte considerable en les vendes d’una marca que ha estat gairebé dues dècades lluitant per recuperar un prestigi en el mercat que s’havia diluït. Sense anar més lluny, l’any passat les vendes d’Alfa Romeo a Espanya van créixer un 27% en comparació amb les del 2016, amb més de 4.100 unitats despatxades. L’Stelvio ha tingut una bona acceptació entre els entusiastes de la marca i també ha sabut seduir clients nous, fins al punt que ha sigut un dels candidats finalistes en l’última elecció del Cotxe de l’Any a Europa. I, més recentment, aquesta marca del grup FCA ha fet un pas més amb el llançament de la versió QFV (Quadrifoglio Verde) d’aquest SUV, cosa que els ha permès afegir-se al corrent marcat per Jaguar amb el seu E-Pace, o per Porsche amb el nou Macan Turbo. Tot plegat forma part de l’intent de donar una imatge més esportiva de la marca, com també la seva tornada a la F1, en aquest cas en associació amb l’equip Sauber, que utilitza els motors Ferrari per als seus cotxes.

L’Stelvio QFV hereta la plataforma i el motor de l’excel·lent Giulia QFV. I m’atreveixo a dir que també el comportament dinàmic, més propi d’un turisme esportiu que d’un vehicle totcamí convencional. L’estètica d’aquest cotxe ho diu tot, gràcies a una carrosseria més ampla, uns passos de roda molt generosos i diversos detalls aerodinàmics que no trenquen amb l’elegant harmonia del conjunt. A dins, i d’acord amb tot això, seients esportius tipus baquet, materials molt luxosos per tot arreu i múltiples detalls de l’acabat en coherència amb aquesta filosofia tan esportiva.

En marxa, té un comportament dinàmic impecable, i això és així en part gràcies a una direcció molt directa (tant com la del Giulia) i una suspensió molt eficaç en tots els terrenys, sobretot la del darrere, que té un comportament totalment actiu. Aquesta personalitat arriba gràcies a un ús massiu de l’alumini i de la fibra de carboni, per alleugerir extraordinàriament el pes suspès que han de suportar les rodes (de 20 polzades). El motor és un 2.9 V6 turbo que dona fins a 510 cavalls de potència, en combinació amb una caixa de canvis automàtica fabricada per ZF, de vuit relacions.

Ens ho hem passat molt bé conduint aquest cotxe, amb la tracció inicialment sobre l’eix posterior, però que -segons les necessitats- es va compensant cap al davanter gràcies a l’electrònica que incorpora el sistema Q4. L’Stelvio QFV genera moltes emocions, començant pel soroll engrescador que emet des del primer moment, fins a la seguretat que proporcionen uns frens molt eficaços en totes condicions (i que, per 8.000 euros més, poden ser ceràmics). La solidesa que transmet és tan gran que vam oblidar que conduíem un SUV, a causa d’un comportament totalment propi d’un turisme... esportiu al 100%.

F itxa tècnica

PREU: des de 104.000 €

EMISSIONS: 210 g CO 2 /km

MOTOR: gasolina V6 biturbo 2.9 510 CV

CANVI: automàtic 8 relacions

TRACCIÓ: Q4

MIDES: 470 x 195 x 168 cm

PES: 1.830 kg

MALETER: 525 l (1.600 l)

DIPÒSIT: 64 l

Més enllà del SUV

Un nom de llegenda

El cotxe protagonista de La guantera d’avui porta per nom Stelvio en homenatge a un dels ports de muntanya més mítics de la geografia europea. Situat a gairebé 2.800 metres d’altura, aquest port és a prop de Bormio (Itàlia), al cor dels Alps orientals. Té una longitud de 24 quilòmetres i és l’escenari d’una de les etapes més clàssiques del Giro d’Itàlia des de l’any 1953, el Cim Coppi, amb uns desnivells que arriben al 10%.

Sostenible, malgrat tot

Si tenim en compte la seva potència i les prestacions que ofereix, l’Stelvio és capaç de ser un cotxe força sostenible, tot i que no és l’objectiu perseguit pels seus creadors. Això és factible perquè és el cotxe més lleuger de la seva categoria, però també perquè porta un sistema que desconnecta automàticament tota una bancada de pistons (els 3 de la dreta) quan no és necessari disposar de tota la potència del vehicle.