Reportatge
Motor Novetats 13/03/2019

Els SUV envaeixen Europa

Un de cada tres cotxes nous venuts a Europa el 2018 és un SUV

Ara Motor
2 min
Els SUV envaeixen Europa

A aquestes altures ningú pot dubtar que els SUV són els cotxes de moda al mercat. Durant el 2018 es van vendre més de cinc milions de cotxes amb carrosseria SUV o 'crossover' dels poc més quinze milions de vendes totals al Vell Continent durant tot l'any passat.

Els totcamins –concepte que inclou els SUV, CUV i 'crossover'– van créixer un 18% durant el 2018, un percentatge molt similar al del 2017. I és que el mercat europeu ja fa temps que segueix la moda d'aquesta mena de cotxes, originaris del mercat nord-americà i que han conquerit mig món gràcies a les seves possibilitats com a cotxe familiar, les capacitats que tenen fora de l'asfalt i l'encant del seu disseny, més ferm i musculat que els cotxes tradicionals.

Què és un SUV, un CUV i un 'crossover'?

Un SUV és un totcamí clàssic, un cotxe que, partint d'una plataforma de turisme convencional, eleva la carrosseria i modifica amortidors i direcció –a vegades també alguns elements mecànics– per oferir més bon rendiment fora de l'asfalt. Un 'crossover', en canvi, té menys vocació 'off-road' i és generalment més baix i no està tan preparat per viure aventures fora de la ciutat. Els CUV, per la seva banda, són SUV o 'crossovers' cupè i amb un tacte més esportiu, com el flamant Cupra Formentor.

Un de cada tres cotxes nous venuts a Europa durant el 2018 era un totcamí. El percentatge d'aquests models sobre el mercat ja és del 34,3%, i les previsions dels experts és que continuïn creixent els pròxims anys: alguns analistes fins i tot apunten que d'aquí uns anys podrien significar la meitat del mercat de cotxes nous.

El creixement dels cotxes d'aquest segment ha anat associat a la pràctica desaparició dels monovolums (van vendre poc més de 200.000 unitats a tot Europa el 2018) i de turismes convencionals com berlines o compactes.

Però no tots els totcamins són iguals. A grans trets podem classificar-los en totcamins petits (o segment B, com els Seat Arona o Ford Ecoesport), totcamins mitjans o compactes (també anomenats segment C o SUV-C, on s'inclouen els Volkswagen Tiguan i Nissan Qashqai) i els totcamins grans o SUV-D, on es troben cotxes de fins a set places com ara el Peugeot 5008.

Per marques, Nissan segueix dominant el mercat gràcies al bon ritme de vendes del Qashqai, que continua liderant el segment un any més, però per primer cop des de feia anys l'X-Trail ja no lidera el segment dels totcamins grans, perquè el Peugeot 5008 va vendre més cotxes el 2018.

stats