Entrevistes
Motor Novetats 28/01/2018

Marc Milian: "A Tramontana ens sentim més valorats fora de Catalunya que no pas a dins"

Entrevistem Marc Milian, director general de Tramontana, la marca de cotxes esportius catalans que fabrica de forma totalment artesanal

Ferran Vital
6 min
"Ens sentim més valorats fora de Catalunya que no pas fabricant dins el país"

La ciutat de Vic, capital d'Osona, amaga alguns secrets molt ben guardats. Un d'ells és Tramontana, el fabricant artesanal de cotxes esportius català. Tramontana és una autèntica fàbrica de somnis, un projecte que creix amb llum pròpia en un mercat dominat per les grans multinacionals. Hem pogut entrevistar Marc Milian, director general de Tramontana, que ens ha explicat els seus plans de futur i creixement de la que ja tothom assenyala com a marca hereva de l'antiga Hispano Suiza.

Com va sorgir Tramontana?

Tramontana sorgeix del somni d'uns entusiastes que volien fabricar el cotxe perfecte, el cotxe dels nostres somnis. Crear un cotxe de Fórmula 1 que sigui homologable per a un ús al carrer, amb els millors components de cada casa.

Tramontana vol fer autèntics Fórmules 1 de carrer

Amb el nom que vau escollir vau voler vincular-vos al territori. Us ha significat un problema per internacionalitzar la producció?

El nom no va ser cap problema per internacionalitzar-nos, al contrari. Volíem escollir un nom d'un vent propi, amb caràcter i vinculat amb l'Empordà per batejar un projecte radical, disruptiu i diferent. De fet, després hem descobert que Tramontana a la Xina es tradueix com a Cavaller Negre.

Us va costar aconseguir crèdit i capital per poder iniciar la vostra activitat?

Aquest punt costa –i molt– encara ara. De fet, el nostre president, Albert Fonecillas, ha finançat el projecte de manera directa, amb ajuda d'alguns inversors privats. I és que Tramontana és un projecte d'enginyers que volen desenvolupar hipercotxes, cosa que fa que l'esforç econòmic estigui enfocat al desenvolupament tècnic dels vehicles.

A la seu de Tramontana, a Vic

Com pot trobar el seu espai un negoci artesanal en un món en què prima la productivitat i immediatesa?

A priori és complicat perquè, per fabricar cadascun dels nostres cotxes, triguem entre quatre i sis mesos en funció del grau de personalització del cotxe. No n'hem fabricat mai dos d'iguals. Al final, però, hi ha uns clients exclusius que precisament valoren això.

El procés de fabricació és artesanal, i no existeixen dos models absolutament iguals

És possible sobreviure en el món de l'automoció per a un fabricant artesanal de mida reduïda com vosaltres?

És factible i des de l'any 2005 que avancem i ens fem un lloc [en el mercat]. Penso que tot just ara estem a punt d'arribar a un punt d'inflexió i expandir-nos de forma definitiva.

Hispano Suiza, Elizalde, David, Nacional Pescara… Us sentiu hereus de la tradició automobilística artesanal del país?

No ens podem sentir hereus d'aquestes grans marques, però sí que ens serveixen com a font d'inspiració i experiència. Ens serveixen com a exemple que, tot i ser uns fabricants artesanals d'un país petit, podem esdevenir referents del nostre sector.

Us hi han comparat mai, amb Hispano Suiza o Elizalde?

Sí, ens hi comparen, i ens fa molta il·lusió. Fins i tot en algun moment vam arribar a explorar la possibilitat de fer un projecte en col·laboració amb els propietaris legals del nom comercial de la marca, però no va tirar endavant.

El taller és totalment artesanal

Com heu aconseguit internacionalitzar-vos i donar-vos a conèixer a l'exterior?

Bàsicament ho hem hagut de fer mitjançant salons com el de Ginebra, on hem estat tres cops, o salons molt més exclusius com els de Pebble Beach (a Los Angeles) o Top Marques (a Mònaco). També hem aprofitat prescriptors com Fifth Gear, Jay Leno, Silvester Stallone i el príncep Albert de Mònaco. I una figura local molt coneguda als Estats Units com és el pilot català Oriol Servià.

D'on procedeixen els vostres clients?

Actualment tenim un important nínxol de vendes que marxen cap a Àsia –vora el 35% del total– a països com Singapur i la Xina. A més, cal sumar-hi els mercats nord-americà i del Pròxim Orient, que representen un altre nínxol important. Per contra, el mercat europeu cada cop té menys importància relativa.

Teniu un perfil concret de client?

Sí. Podem englobar els nostres clients en tres grans grups. En primer lloc, hi ha els col·leccionistes, que volen una peça única per conservar-la. En segon lloc, hi ha els que volen el vehicle com a mostra d'estatus social, per presumir d'un vehicle exclusiu. I, en tercer lloc, els que volen el cotxe per passar-s'ho bé conduint-lo, principalment en circuit.

Un cotxe gairebé enllestit

A més, els últims mesos hem replantejat la nostra manera de comercialitzar el producte. Volem apostar per fer esdeveniments privats i exclusius per a un determinat tipus de client que convidem a provar els nostres cotxes en un circuit. D'alguna manera volem crear una mena de misteri i exclusivitat, que no tothom pugui accedir a veure ni provar els nostres cotxes.

Voleu incrementar la producció?

Actualment tenim una producció anual limitada a unes 12 unitats, i creiem que aquesta xifra s'ajusta al que volen els nostres clients, un cotxe especial per sentir-se únics. També és cert, però, que tenim al cap fabricar un 'crossover' per arribar a un altre tipus de clients i desplegar del tot el potencial de la marca.

Us ha costat trobar mà d'obra especialitzada?

Costa trobar mà d'obra especialitzada en determinats treballs específics com dissenyadors i delineants. No n'hi ha gaires i acostumen a ser captats per grans fabricants.

Osona, però, el nostre territori natural, és un clúster de l'automoció, amb un important bagatge cultural i industrial. A Osona hi ha un nucli dur d'aficionats, mecànics i especialistes que fan rutllar la comarca.

Sentiu que us valoren més fora del país?

Sí. Sabem que dins de Catalunya hi ha molta gent que ens valora, però ens sentim més reconeguts a fora, on acumulem molt de prestigi. D'alguna manera hi ha un romanent de no valorar tant allò que es fa a casa.

A més, les administracions locals tampoc han facilitat la nostra activitat, cosa que contrasta amb les administracions nord-americanes, que ens donaven tota mena de facilitats i fins i tot ens han fet propostes per desplaçar-nos als Estats Units.

Atelier Tramontana també prepara cotxes de sèrie pels seus clients

Utilitzeu materials i matèries primeres d'extraordinària qualitat. ¿Disposeu de proveïdors locals o heu hagut de recórrer a l'exterior?

La major part dels nostres proveïdors són estrangers, ja que la demanda específica que generem (xassís de fibra de carboni, motors, caixes de canvis) es fabrica a fora.

Com a repte de futur ens fixem l'objectiu d'arribar a un volum més gran de producció per poder desenvolupar una indústria auxiliar local i una cadena de proveïdors del país.

D'on procedeixen els blocs de motor que utilitzeu? I les caixes de canvis i altres elements mecànics? Teniu cap acord amb algun gran fabricant?

Per fabricar els vehicles que fem, necessitem les millors peces del mercat. Utilitzem pinces de frens Brembo –italianes–, motors V12 de Mercedes-Benz, caixes de canvis britàniques, els xassís de fibra el fabriquen a Itàlia…

No tenim cap acord amb cap gran fabricant. El que fem és millorar i optimitzar l'electrònica (utilitzem cablejat d'origen militar) i, com a bons artesans, ens dediquem a encaixar-ho tot a mida, com podria fer un sastre o un sabater artesanal.

Tramontana utilitza components dels millors fabricants

Cotxes artesanals, preparadors, marxandatge… Quin és el pròxim pas que voleu fer?

El següent pas, i més important que tenim, és consolidar Tramontana i el seu volum de vendes. A més, entenem que el futur és elèctric i volem plantejar-nos seriosament la possibilitat de fabricar un cotxe híbrid i un d'elèctric.

També volem diversificar l'activitat desenvolupant la nostra marca de personalització Wild Wind Cars sobre quatre grans eixos: exclusivitat, plaer, perfecció i estil.

Per acabar, heu pensat mai en la possibilitat de competir (Copa Monomarca, competicions FIA) o la descarteu?

Tenim al cap crear una competició monomarca que anomenarem Tramontana Challenge, una cursa enfocada a pilots privats. La idea que estem desenvolupant és un esdeveniment privat per a sis pilots que se celebraria en quatre circuits del planeta. Cada pilot pagaria un milió d'euros, i en aquest preu hi entraria la preparació prèvia, els cursos amb els instructors i el cotxe per competir (també l'atenció mecànica), que seria un Tramontana GT.

stats