Reportatge
Ferran Vital

La pandèmia fa caure un 16% les emissions dels cotxes nous

La mitjana de les emissions de CO2 dels fabricants cau fins als 102 g/km en només 8 mesos a causa de la crisi del coronavirus

La pandèmia fa caure un 16% les emissions de CO2 dels cotxes nous / MARC ROVIRA I JORDI OLIVÉ Zoom

La crisi social, econòmica i sanitària originada per la pandèmia del Covid-19 ha fet caure de manera dràstica les vendes de cotxes nous al Vell Continent, amb una disminució del 29% respecte les vendes de cotxes nous ara fa un any.

Aquesta davallada de vendes ha estat molt més acusada en el segment dels cotxes de combustió (gasolina i especialment dièsel), mentre que els cotxes electrificats –ja siguin del tot elèctrics, híbrids, híbrids endollables i fins i tot mild hybrids o semihíbrids– no han patit una disminució de vendes gaire important, i fins i tot alguns fabricants de cotxes elèctrics com Tesla han incrementat lleugerament les vendes respecte a l'any anterior.

Aquest panorama ha fet que per primer cop s'hagin reduït de manera significativa les emissions de CO2 dels cotxes nous aquest 2020 en el conjunt de la Unió Europea, amb una disminució del 16,2% respecte a l'any 2019, segons apunta un informe de Jato Dynamics.

Però, tot i la disminució real de la mitjana d'emissions de CO2 aquest 2020, la Unió Europea encara està lluny d'arribar a l'objectiu de 95 g/km que té fixat, ja que els actuals 102 g/km no arriben als objectius comunitaris. Tanmateix, és una xifra molt més ben encaminada que els 122 g/km registrats l'any passat.

El fabricant que ha reduït més les emissions de CO2 en els cotxes nous ha estat Volvo, amb una mitjana de 103 g/km gràcies al fet que la meitat de les seves vendes totals de cotxes nous aquest estiu han estat de vehicles electrificats (híbrids endollables o totalment elèctrics) de baixes emissions. No gaire lluny de Volvo trobem BMW, que ja ha anunciat que gairebé un terç de les vendes totals d'aquest any corresponen a vehicles electrificats.

Més enllà d'aquesta disminució puntual de les emissions de CO2, val la pena recordar la moda SUV, vehicles més pesants que un turisme convencional, i la preferència dels consumidors pels motors de combustió de gasolina enfront dels vehicles dièsel, que ja no són la preferència dels compradors europeus, espantats per la possibilitat de veure limitada la seva mobilitat urbana en un futur no gaire llunyà.