Reportatge
Motor 06/03/2021

Així seran els cotxes elèctrics que es fabricaran a Martorell

Analitzem el futur dels cotxes elèctrics que el grup Volkswagen fabricarà a les instal·lacions de Seat a Martorell

3 min
Plataforma MEB

 

Aquesta setmana el CEO del grup Volkswagen, Herbert Diess, i el president de Seat Cupra, Wayne Griffiths, han confirmat que fabricaran cotxes elèctrics a la planta catalana de Martorell durant la visita del rei Felip VI a les instal·lacions del Baix Llobregat, en una iniciativa que compta amb el suport d’Iberdrola i altres multinacionals espanyoles com Telefónica o CaixaBank i que es traduirà en la creació d’una planta auxiliar de bateries no gaire lluny de Martorell i en l’adequació de les instal·lacions de Seat per acollir una línia de producció de cotxes elèctrics.

Amb tot, l’anunci de producció de cotxes elèctrics té com a horitzó l’any 2025, quan començarien a ser fabricats els primers cotxes elèctrics de la planta del Baix Llobregat, per bé que el màxim dirigent del grup VAG, Herbert Diess, va anunciar que “es fabricaran cotxes elèctrics a Martorell” sense especificar-ne els models.

Aposta pels cotxes urbans i assequibles

Ara fa dues setmanes ja us vam anunciar que Cupra fabricarà un cotxe petit i elèctric, de tall urbà i similar a l’Ibiza, a les seves instal·lacions de Martorell, i que fins i tot podria ser el substitut conceptual de l’Ibiza tal com el coneixem fins ara.

Aquest anunci, fet pel mateix president de Seat i Cupra, Wayne Griffiths, en una entrevista amb un mitjà britànic, permet entreveure el futur dels models elèctrics que es fabricaran a Catalunya. A les instal·lacions de Martorell el grup Volkswagen hi vol fabricar els cotxes elèctrics més petits del grup, elèctrics, urbans i assequibles, amb un preu de venda per a les versions d’accés d’uns 20.000 o 22.000 euros.

I aquí hi ha el primer problema. Tal com reconeix el mateix Griffiths, “és més difícil obtenir beneficis i rendibilitat en el segment dels cotxes petits i urbans que no pas en el segment dels cotxes elèctrics esportius i d’altes prestacions com el Porsche Taycan”. En altres paraules, el retorn sobre les inversions necessàries per fabricar cotxes elèctrics petits i el benefici final obtingut sobre cada unitat venuda no és comparable amb els segments dels cotxes esportius grans i d’altes prestacions.

El segon condicionant de l’anunci de fabricació de models elèctrics a Martorell és la disponibilitat tècnica i mecànica, un problema que es resoldrà mitjançant l’adopció de la nova plataforma elèctrica per a cotxes petits anomenada MEB A0 o MEB Entry, desenvolupada íntegrament per Seat i que faran servir els futurs models fabricats a Martorell. Aquesta plataforma, més petita que la que fan servir els actuals Volkswagen ID.3 o Cupra el-Born, limita la capacitat dels motors –de fet, només preveu un sol motor sobre l’eix davanter– i la capacitat de les bateries de liti, limitades a una capacitat d‘uns 45 kWh, prou per oferir poc més de 200 o 250 quilòmetres en entorns urbans, i poc més de 130 o 150 quilòmetres en el cas de circular per autopistes i autovies, però també es podran adaptar per allotjar bateries de 27 kWh i de 34 kWh.

Els cotxes que faran servir la plataforma MEB A0 o MEB Entry, i que presumiblement es fabricaran a Martorell, seran els Volkswagen ID.1 i ID.2 (un turisme equivalent al Polo i un totcamí similar al T-Cross) i els futurs substituts elèctrics de l’actual Ibiza, que segurament s’estrenarà com a Cupra i tindrà versions d’accés Seat, i un totcamí que complementarà o substituirà l’actual Arona.

stats