Indústria
Ara Motor

Seat enterra l’Alhambra al Regne Unit

La marca catalana anuncia que deixa de fabricar el seu monovolum de set places al Regne Unit, tal com us vam avançar fa dos anys i mig

Seat enterra l'Alhambra / FERRAN VITAL Zoom

Seat deixarà de fabricar l'Alhambra per abastir el mercat britànic (és a dir, amb el volant a la dreta), tal i com informa el portal especialitzat britànic Autocar. De fet ja fa dos anys i mig us vam avançar que la continuïtat del Seat Alhambra estava en dubte a causa de l'auge dels SUV i dels crossovers, els tipus de vehicle que actualment estan de moda entre el públic europeu i que havien arraconat a un segment insignificant del mercat als grans monovolums de cinc o set places, com l'Alhambra. Seat ens ha confirmat que la producció de l'Alhambra només afecta al mercat britànic -aquesta és una decisió dels responsables de la marca al Regne Unit- i que seguirà comercialitzant el seu monovolum gran en el nostre mercat, tot i que el segment dels monovolums és cada cop més petit i no ha pogut plantar cara als nous totcamins, que semblen tenir el favor del gran públic.

Amb tot, Seat apunta que l'Alhambra seguirà vigent al mercat espanyol ja que aquest monovolum de set places -tot un veterà en el segment- va aconseguir matricular més de 1.700 unitats a Espanya durant el 2019 (510 de les quals en el canal de particulars), cosa que suposa un increment del 19% respecte les vendes i matriculacions de l'any anterior. I és que durant els darrers cinc anys (2015-2019) Seat ha matriculat més de 10.000 unitats del seu monovolum, tot i que el segment d'aquest tipus de vehicles ha patit una davallada de la demanda durant els darrers anys, i curiosament més del 90% de les unitats matriculades durant els darrers anys (també durant l'exercici de 2019) utilitzaven un motor dièsel 2.0 TDI de 150 CV de potència, una realitat que contrasta amb la tendència general del mercat. Les xifres de vendes i la rendibilitat d'aquest model justifiquen que l'Alhambra segueixi vigent en el mercat domèstic, a diferència de la decisió presa pels responsables de Seat en el mercat britànic.

Seat va començar la producció de l'Alhambra l’any 1996, aprofitant la plataforma i els elements mecànics que Volkswagen utilitzava per al Sharan, que havia desenvolupat en una estranya aliança amb Ford, que afegia el Galaxy al mercat dels monovolums grans destinats al mercat europeu. L’any 2010 va aparèixer la segona generació de l'Alhambra, que tornava a compartir plataforma, motors i elements mecànics amb el Sharan, sospitós de rebre un tracte preferencial de Wolfsburg.

De fet el Volkswagen Sharan encara es continuarà produint a Palmela (Portugal), mentre que la producció de l'Alhambra pel Regne Unit cessarà aquest mes d'abril i tancarà un cercle de deu anys de producció, tot i que el model va rebre una actualització estètica, tecnològica i mecànica l'any 2015. Val la pena recordar que ara fa uns anys també vam poder provar la versió FR Line de l'Alhambra, un cotxe que ens va semblar fantàstic com a solució familiar per viatjar amb nens.

El nou Seat Tarraco, que es fabrica a la planta de Volkswagen a Wolfsburg, és el vehicle que ha d'omplir el buit enfocat al públic familiar que deixa l'Alhambra al Regne Unit, ja que el Tarraco disposa d'una plataforma i mecànica més moderna que també inclou un quadre de comandaments digital, un sistema d'infoentreteniment amb més possibilitats de connectivitat i versions mecàniques híbrides endollables o PHEV, uns elements impensables en una plataforma tan veterana com la de l'Alhambra.