Indústria
Ara Motor

General Motors certifica la mort de Holden

La mítica marca australiana era l'única gran companyia automobilística que continuava fabricant automòbils a Oceania

General Motors certifica la mort de Holden / HOLDEN Zoom

L’any 1856 un immigrant anglès anomenat James Alexander Holden va fundar la seva companyia de subministrament i comandes de carros i elements per a l'equitació a Adelaida (Austràlia). Després de la mort del fundador, els seus successors al capdavant de l’empresa van reorientar la companyia familiar cap al negoci de l’automòbil l’any 1905.

Holden es va convertir ràpidament en l’empresa automobilística més important d’Austràlia, i l’any 1923 ja fabricava més de 12.000 carrosseries anuals sobre xassís de Ford, a banda d’obrir noves plantes com la de Geelong, a l’estat de Victòria.

L’any 1931 el fabricant nord-americà General Motors va passar a controlar Holden, que es va convertir en la filial de GM a Oceania. Sota l’aixopluc de General Motors l’australiana Holden va dominar el mercat local durant bona part del segle XX, i fins i tot va expandir-se amb l’obertura de noves fàbriques al sud d’Austràlia i a Nova Zelanda.

Un dels models més característics de la història de Holden va ser el Commodore, una berlina que la marca va fabricar entre el 1978 i el 2017 i que aviat es va convertir en el cotxe més venut a Austràlia i Nova Zelanda, i que durant els últims anys del segle XX era capaç de vendre al voltant de 90.000 unitats anuals, una xifra molt significativa en un mercat tan petit i limitat com l’australià.

Les vendes de Holden a Austràlia sumaven un total de 180.000 unitats els anys 2002 i 2003, quan la marca semblava lluny de la desaparició. Setze anys després, Holden només ha venut 40.000 unitats a Austràlia, el seu mercat natural.

I és que els efectes de la globalització van acabar ferint de mort la companyia australiana. Durant el segle XXI el públic local va canviar les seves preferències i els cotxes japonesos van començar a dominar el mercat, cosa que va provocar un descens de les vendes i el tancament progressiu de les plantes de Holden a Nova Zelanda i Austràlia (val a dir que Ford i Toyota també van tancar les seves plantes donada l’escassa rendibilitat de les instal·lacions).

A partir de l’any 2010 Holden va experimentar un descens dràstic de les seves vendes, la seva continuïtat depenia exclusivament de les subvencions del govern australià per poder mantenir l'activitat industrial, i va començar a resultar deficitària. Com a resultat de la davallada de vendes, Holden primer va haver d’acomiadar 2.900 treballadors en un reajustament de plantilla traumàtic i després va haver de cancel·lar la producció interna de vehicles. Finalment, aquesta setmana General Motors ha anunciat que la marca deixarà d’existir oficialment a partir de l’1 de gener del 2021.

Val a dir que el tancament i la desaparició de Holden és un cop emocional molt dur per a la societat australiana, que perd l’únic gran fabricant local, amb una vinculació sentimental amb el seu territori similar a la que Seat pot tenir amb Catalunya.