Reportatge
Ferran Vital

Catalunya lidera la transició al cotxe elèctric

Els cotxes elèctrics creixen un 65% a Catalunya durant el 2019 i el Principat es converteix en el nou referent de la transició energètica del sector de l’automoció a l’estat espanyol

Catalunya lidera la transició al cotxe elèctric / PERE  VIRGILI Zoom

Tot i que en xifres generals les vendes de cotxes a Catalunya han caigut un 6,3% durant 2019, el sector dels cotxes ecològics està d’enhorabona perquè ha obtingut els millors resultats de la seva història. A Catalunya es van matricular 2.527 cotxes elèctrics al llarg de l’any 2019, cosa que representa un increment del 65% respecte als mateixos valors de l’any 2018, quan al Principat només es van matricular 1.655 cotxes de zero emissions.

Aquest increment en la matriculació de cotxes elèctrics es deu, sobretot, a l’arribada del nou Tesla Model 3 al març, quan es van disparar les matriculacions de cotxes elèctrics. De fet, Tesla domina el mercat elèctric català amb 727 unitats matriculades durant el 2019, seguida a certa distància de Nissan i el Leaf, que acumulen 471 matriculacions a Catalunya el 2019, i a molta distància de Hyundai i Smart, amb 265 i 194 matriculacions respectivament.

Crida molt l’atenció que la major part de cotxes elèctrics venuts a Catalunya durant el 2019 siguin del canal d’empresa (1.248 cotxes en total), sensiblement per sobre del canal de particulars (1.102 matriculacions), però encara crida més l’atenció que el líder en el segment dels cotxes d’empresa sigui el Nissan Leaf i que el líder amb diferència de les vendes a particulars sigui Tesla i el seu flamant Model 3.

Una de les curiositats del mercat de cotxes elèctrics català és que la majoria de compradors mostren tendència a comprar cotxes molt potents, sempre per sobre dels 200 CV, sobretot entre les vendes a particulars. Aquest segment del mercat a Catalunya mostra un alt nivell adquisitiu, ja que els compradors catalans majoritàriament han escollit el Tesla Model 3 amb més potència i autonomia, tot i que el seu preu sigui sensiblement més alt que les alternatives de la competència. En canvi, entre els cotxes d’empresa el favorit és el Nissan Leaf de 150 CV de potència, una opció més racional i econòmica i que s’ajusta bé a les necessitats d’ús diari.

El Tesla Model 3 és el cotxe elèctric més venut a Catalunya amb diferència, i triplica les vendes de la resta de l'Estat

És curiós que si comparem les tendències del mercat de cotxes elèctrics català amb el de Madrid observem que a Catalunya s’han venut molts més Tesla al llarg del 2019 (pràcticament el doble) o que el pes de les vendes a clients particulars és molt més important a Catalunya que no pas a Madrid.

I és que tot i que en nombres totals s’han matriculat més cotxes elèctrics a Madrid que a Catalunya (un total de 6.295 cotxes a la capital de l’Estat enfront dels 2.527 a Catalunya) també és cert que bona part de les vendes madrilenyes han estat de cotxes d’empresa o lloguer que després es distribueixen per tot l’Estat. Si ens fixem en un índex més objectiu, com és el percentatge de cotxes elèctrics venuts sobre el total, podem constatar que a Catalunya els cotxes elèctrics suposen el 1,46% de les vendes, mentre que Madrid es queda amb un 1,36% de cotxes elèctrics sobre el total de cotxes venuts durant el 2019, i que la mitjana de l'Estat és de tan sols un 1,05% del total.

Tot i liderar el mercat espanyol, també cal tenir en compte que les xifres de matriculacions de cotxes elèctrics a Catalunya encara estan lluny dels països més avançats d’Europa com Noruega, Suècia o Holanda, si bé és cert que el PIB d’aquests països també és molt superior al de Catalunya.

Toyota, el rei dels híbrids, i Dacia, del GLP

Pel que fa als cotxes híbrids i híbrids endollables, el mercat català també va experimentar un espectacular creixement durant el 2019, i passa de les 12.405 unitats matriculades el 2018 a les 16.196 unitats venudes el 2019, en un segment dominat amb mà de ferro per Toyota, que capitalitza el mercat català amb 8.754 vehicles híbrids matriculats el 2019, a molta distància de Kia i Hyundai, amb 1.725 i 1.267 unitats matriculades respectivament.

A diferència dels cotxes elèctrics, el segment dels híbrids es caracteritza per una forta presència del canal particular, amb més de 10.500 cotxes venuts, i sempre amb potències molt més moderades, ja que la majoria de cotxes matriculats declaren una potència de 100 CV. Una última curiositat del segment dels híbrids és que pràcticament la meitat dels cotxes híbrids matriculats nous són SUV compactes, amb una forta presència del Toyota Rav4 i del Kia Niro.

Per acabar, el segment dels cotxes impulsats per GLP o GNC també va créixer lleugerament a Catalunya durant el 2019 fins a arribar a les 4.342 matriculacions, amb un 50% de protagonisme de les vendes a particulars. Entre els cotxes que funcionen amb GLP destaca el protagonisme de Dacia, amb 1.213 unitats matriculades del Stepway, Sandero i Duster amb aquest combustible, mentre que en el segment dels cotxes de gas natural destaca Seat amb 1.154 unitats venudes del León, Ibiza i Arona que funcionen amb GNC.