26/11/2011

Retallar, estalviar, conduir

3 min
Una de les principals atraccions de la Fira de l'Automòbil de Barcelona va ser aquest vehicle, que es presentava com "l'autèntic cotxe anticrisi" i que tenia un preu inferior als 6.000 euros.

La compra del cotxe acostuma a ser, després de la de l'habitatge habitual, l'esforç més important per a qualsevol economia familiar. Es tracta d'una decisió que reclama una reflexió molt exhaustiva pel sacrifici que acaba significant, i més en els temps actuals, en què és tan difícil accedir als crèdits bancaris o a sistemes de finançament justos.

Però una vegada sortim del concessionari amb el nostre automòbil nou de trinca, o de segona mà, les despeses no s'han acabat. El manteniment del cotxe, l'aparcament, els impostos, l'assegurança... tot això obliga a una provisió anual de diners que mai ve de gust.

A l'època de les retallades, la propietat d'un cotxe ens ofereix també algunes oportunitats per intentar estalviar diners.

1. La compraLa definició de la classe de cotxe que necessitem és fonamental per al primer estalvi, el més important

Des d'un punt de vista econòmic, la compra d'un cotxe mai pot ser una decisió compulsiva, tot i que sovint alguns components emocionals poden condicionar l'elecció final del vehicle. Per tant, cal tenir clar quina categoria de cotxe necessitem realment, en funció de l'ús al qual el destinarem i els escenaris per on es mourà normalment, i les seves característiques:

-Turisme, berlina, monovolum, esportiu, familiar, totterreny?

-Dièsel, benzina, híbrid?

-Amb canvi de marxes manual o automàtic?

-Amb transmissió a un sol eix o 4x4?

No ens hem de deixar emportar pels criteris de la potència o les prestacions del cotxe. Com més cavalls, més despesa.

A partir d'aquí, la compra del cotxe es converteix en una investigació que obliga a comparar els preus per un mateix model en diferents concessionaris, estudiar les ofertes vigents (mai n'hi havia hagut tantes com ara, a causa de l'actual situació del mercat), i fer servir les opcions que permet internet per no descartar la compra del cotxe en zones geogràfiques en què mai hauríem pensat ara fa uns anys. Fer uns quilòmetres de més al final pot acabar sortint a compte per a les nostres butxaques.

La valoració de l'equipament opcional pot embolicar-nos més del compte. No ens hem de deixar enlluernar, ja que una tria equivocada pot disparar el preu de la que havia estat una bona selecció inicial. Posats a escollir, val més invertir en seguretat que en accessoris innecessaris... llevat que ens sobrin els diners, esclar.

2. L'assegurançaCom a norma general, si un cotxe té més de 5 anys d'antiguitat la contractació d'una assegurança a tot risc pot no ser interessant.

Tot dependrà del valor del cotxe al qual vulguem donar cobertura amb l'assegurança. Com a norma general, si un cotxe té més de cinc anys la contractació d'una assegurança a tot risc pot no ser interessant. Tot dependrà del valor del cotxe que vulguem assegurar.

També aquí les eines que ens facilita internet poden ajudar-nos moltíssim. La xarxa està plena de motors de recerca que ens permeten comparar les pòlisses de les diferents companyies del mercat, i triar quina és la modalitat que ens cal.

Les opcions més habituals són, de les pòlisses més cares a les que ho són menys:

-Tot risc.

-Tot risc amb franquícia.

-Tercers ampliada (amb robatori, vidres, incendi...).

-Tercers bàsica.

3. MantenimentA part de les revisions que legalment són obligatòries (les inspeccions tècniques de vehicles), els cotxes han de seguir un manteniment mecànic.

Un manteniment que permet assegurar la vida per a la qual han estat planificats tècnicament pels constructors. Allargar els terminis previstos pels fabricants, tant per a aquestes revisions com per a la substitució dels elements fungibles (lubricants, pneumàtics, frens, filtres...) pot ser, a més de perjudicial per a la salut de la mecànica, ecològicament insostenible i econòmicament insuportable.

Un mal manteniment del cotxe pot ser perillós i també molt car, ja que un vehicle que no estigui ben posat a punt és un vehicle que gasta més del compte.

La concepció dels motors moderns com a capses tancades dificulta la voluntat dels més traçuts, aquells que abans feien ells mateixos operacions com el canvi d'oli, la substitució dels filtres o petites reparacions. Ara és molt difícil estalviar els diners del mecànic per la poca accessibilitat mecànica dels cotxes moderns, i també per la falta de l'utillatge necessari, que acostuma a ser específic per a cada model.

Les grans cadenes de rapidfit (Midas, Aurgi, Omnia, Speedy...) ofereixen preus més econòmics que els dels concessionaris oficials i els mateixos graus de responsabilitat marcats per la llei de garanties.

4. Conducció eficientLa millor manera d'estalviar diners, però, és amb el dia a dia

L'estil de conducció que fem condicionarà no únicament la vida útil del cotxe o el seu desgast, sinó també el consum del vehicle, de manera que repercuteix en l'economia.

Conduir amb suavitat, sense cops d'accelerador ni de fre, a un ritme constant; utilitzar sistemes d'optimització del consum, com l'start&stop; fer servir marxes llargues; vigilar la pressió dels pneumàtics; no sobrecarregar el vehicle... són petits detalls que també permeten estalviar diners. Molts diners, després d'un cert temps de seguir aquests criteris.

stats