30/10/2020

Macbor Montana XR5: la compra mestra

4 min
Macbor Montana XR5: la compra mestra

BarcelonaA començament dels anys noranta, les botigues d’electrònica i material informàtic dels voltants del carrer Sepúlveda de Barcelona van agafar una certa volada. Fins allà hi anaven els més traçuts si no podien pagar un ordinador de les marques IBM, Hewlett Packard, Compact o Toshiba, que en aquells temps eren els que ho petaven, per no parlar dels prohibitius Apple Macintosh.

N’hi havia que en un lloc compraven el disc dur, en un altre comerç el monitor, en un tercer el teclat i el ratolí, més enllà un micròfon o la targeta de so... Aquestes adquisicions individualitzades els permetien muntar a casa amb tots aquells diversos components el que acabaríem coneixent com a PC clònics, una alternativa més econòmica i igual de bona que la que oferien les grans marques ja consolidades en el mercat.

Això mateix és el que han fet els emprenedors de l’empresa catalana Motos Bordoy amb la creació ara fa tres anys d’una marca pròpia: Macbor, que respon a l’acrònim manllevat de l’escocès que vol dir 'fills de (Mac) Bordoy'.

Després de començar al mercat amb diversos models de 125 que han tingut diferents nivells d’acceptació, ara han fet un salt endavant molt gran amb el llançament de la Montana XR5, una trail bicilíndrica, de cubicatge mitjà/alt, amb un aspecte magnífic gràcies a la fiabilitat de components d’alta qualitat d’origen variat que incorpora, triats des d’aquí... però muntats a la Xina. El procés fa que aquesta moto tan polivalent amb vocació aventurera, tot i ser d’origen asiàtic, l’haguem de considerar una moto internacional més que purament xinesa.

Aquest procés permet als responsables de la iniciativa posar-la al mercat a un preu (6.499 €) que competeix contra models com la consolidada Honda CB500X (6.750 €), la pretensiosa Benelli TRK502X (6.599 €), o la totalment xinesa Voge 500DS (5.595 €).

Macbor Montana XR5: la compra mestra

Les diferències de preu entre aquests protagonistes del segment de mercat al qual es dirigeixen és tan petita que cal rumiar molt bé quina ha de ser l’opció seleccionada. Això, a més, deixa un marge comercial molt limitat als fabricants. En el cas de Macbor, la Montana sembla una aposta per consolidar la marca amb un producte que traspua solvència, més que un objectiu per obtenir beneficis estrictament econòmics.

Però no n’hi ha prou amb fer números per quedar convençut. Cal estudiar a fons cada model i, sobretot, provar-lo. I en aquest sentit, la XR5 convenç força.

És un trànsit com el que vam haver de seguir quan vam entendre que un televisor LG o Samsung era tan bo, i una mica més barat, que els Phillips o Sony de sempre; o que en el terreny dels smartphones hi havia vida més enllà dels prohibitius Motorola o iPhone, com s’han encarregat de demostrar els competitius Xiaomi, Oppo o Huawei més recentment, i que –ves per on– també serveixen per parlar. O com quan vam descobrir que a més de la botiga de queviures històrica, als supermercats de cadenes com Mercadona (si en aquest cas no ens importa a on van destinats els seus beneficis), Aldi o Lidl no només hi podem trobar productes amb descompte.

La Montana XR5 no és una moto de marca blanca, ja que al darrere hi ha tota una garantia d’una estructura com la que ofereix la xarxa de distribució de Motos Bordoy, que també representa a firmes emergents com SYM o Niu, i de més solera com Husqvarna, Indian o MV Agusta entre altres accions comercials.

La Macbor més grossa coneguda fins ara fa servir un motor Loncin, un 500 de dos cilindres refrigerat per aigua, que entrega de manera molt progressiva uns 47 cavalls més que suficients pels usuaris als quals va destinada aquesta moto. Aquest propulsor s’assembla molt –potser massa i tot– al de l’Honda CB 500.

¿Recorden aquell anunci de la tele de fa molts anys en què sortia un senyor asiàtic que amb un accent força ridícul deia “imital, imital!” per promocionar unes cafeteres? Doncs això mateix passa aquí amb aquest motor, clarament afusellat... i, per tant, prou fiable, ja que el model original a “imital” és molt solvent.

La il·luminació full led, les suspensions (Kayaba), els neumàtics (Metzeler) –que diuen que són suficients per a una conducció més enllà de zones asfaltades– calçats sobre llandes de radis (Akront) i els frens (Nissin) de la Montana compleixen amb eficàcia la seva funció, i garanteixen una gran comoditat a l’usuari i, sobretot, un bon nivell de seguretat reforçat pel sistema ABS (Bosch).

Potser justament és el comandament per connectar/desconnectar aquest ABS (recomanable per circular en mode off road) on hi ha algun aspecte per millorar. Per manipular-lo cal deixar anar una mà del manillar, cosa que fa molt recomanable procedir amb això amb la moto aturada. Aquest mateix comandament, situat enmig d’un indicador en el qual algunes informacions són poc visibles, també serveix per modificar els dos programes de conducció, Safe i Sport, poc diferenciables una vegada en marxa.

La posició de conducció és molt còmoda. El manillar –d’alumini– i els estreps (folrats amb tacs de goma) gairebé no transmeten vibracions. L’alçada molt continguda del seient (de 840 o, opcionalment, 820 mil·límetres) i la densitat de la seva escuma converteixen la Montana en una moto adequada també per a usuaris poc alts.

Però el més important de tot és l’agilitat que transmet en circulació aquesta moto força lleugera (178 quilos), gràcies a la utilització massiva de l’alumini en els components en què és possible fer-ho.

La XR5 incorpora petits detalls propis de moto premium com els paramans, les defenses anticaiguda, el cavallet doble (central i de pota de cabra), el protector de càrter, la pantalla regulable de dues alçades, les dues preses de corrent (una amb connexió USB) al carenat frontal, o el joc de maletes top case que ofereixen com a accessori opcional a un preu molt competitiu.

Per acabar, cal destacar el consum contingut d’aquest model (3,8 litres als 100 quilòmetres), que podrem conduir amb el carnet A2.

.-Fitxa Tècnica:

.-PREU: 6.499 €

.-CONSUM: 3,8 l

.-MOTOR: 471 cc, twin, refrigerat per aigua, 47 CV

.-CANVI: 6 vel

.-PES: 178 k

.-ALÇADA SEIENT: 840 o 820 mm

.-FRENS: discs de 300 mm amb ABS

.-DIPOSIT: 20 l

.-AUTONOMIA: 526 km (aprox.)

stats