LA GUANTERA
Motor Proves 05/10/2013

Accidents de trànsit: bombers al rescat

i
Josep Lluís Merlos
2 min

Segons dades de l'Organització Mundial de la Salut (OMS), vuit de cada deu morts en accidents de circulació perden la vida durant la primera hora del sinistre. Per això la intervenció en aquests primers minuts és fonamental.

La DGT diu que cada mort en un accident de trànsit té un cost per a l'Estat d'1,4 milions d'euros, i cada ferit val 219.000 euros. Però és evident que l'econòmic no hauria de ser el principal problema en aquesta xacra social que és la sinistralitat viària. Factors com l'eficàcia en les excarceracions dels ferits (treure'ls dels vehicles), la immediatesa de reacció dels serveis d'emergència i la competitivitat en l'atenció sanitària urgent haurien de tenir la prioritat.

A finals d'aquest mes, un equip dels Bombers de la Generalitat, pertanyent al parc de Terrassa, participarà al World Rescue Challenge que es farà a Clearwater, a Florida. La trobada és com el campionat mundial d'excarceració de ferits en accidents de trànsit.

El comandant Xavier Casas, el sanitari Albert Santamaria i els bombers Jordi Puyol, Jordi Vega, Ivan Bagán i Lluís Luengo van obtenir fa poc la possibilitat de participar en aquest certamen gràcies a la victòria en la novena edició de la final estatal de Rescat d'Accidentats que es va fer al Circuit de Catalunya.

A més dels terrassencs, que van guanyar en quatre de les diferents categories que s'avaluaven (maniobra complexa, maniobra estàndard, millor comandament i millor atenció sanitària), també hi van participar representants del parc de bombers de Granollers (segons en atenció sanitària) i del de Lleida (tercers en maniobra complexa). Aquests tres equips catalans es van enfrontar a dotze formacions més de l'Estat, dues de Portugal i una d'Irlanda, que van ser convidades per a l'ocasió.

Més enllà de la competició, la iniciativa de l'Associació Professional de Rescat en Accidents de Trànsit (Aprat) es proposava posar en contacte diferents parcs de bombers per compartir experiències i buscar nous mètodes per a l'actuació en accidents de circulació i, sobretot, en el rescat de víctimes atrapades en els vehicles. Una feina complicada, de gran responsabilitat, i sovint poc valorada en el moment d'analitzar tots els mecanismes assistencials que es posen en marxa en el moment en què es produeix un accident viari.

La violència d'alguns xocs fa que, sovint, els ocupants del vehicle no puguin sortir de la ferralla recargolada en què es converteixen les carrosseries després d'un impacte. La maniobra de rescatar-los d'aquesta situació és el que es coneix com a excarceració . Els bombers són els professionals més ben preparats per actuar en aquests casos, moltes vegades en situacions difícils -climatològiques, geogràfiques, de visibilitat reduïda...- i sempre, sempre, sota una pressió psicològica molt gran. Els bombers destaquen per la capacitat d'actuar amb rapidesa, gràcies a la preparació i a la formació contínua dels membres d'aquest cos sovint poc valorat, i constantment afectat per les retallades. Però, sobretot, destaquen per la seva preparació psicològica, que els permet tractar les víctimes dels accidents amb el tacte quirúrgic que requereix una situació de màxima tensió com és un accident a la carretera.

L'utillatge a l'abast dels bombers, en què no falten grues i sistemes hidràulics de gran potència, són també imprescindibles per a una actuació diligent.

stats