La Guantera
Motor Competició 05/03/2021

El futur dels ral·lis vol parlar català

i
Josep Lluís Merlos
4 min
Kalle va debutar als ral·lis amb vuit anys

Aquesta setmana ha sigut rodona per a Toyota, que ha vist com dilluns un dels seus models més populars, el Yaris, era proclamat Cotxe de l’Any 2021, després d’una lluita aferrissada contra el Fiat 500 i el Cupra Formentor.

Un dia abans, un dels pilots de la marca japonesa –el joveníssim Kalle Rovanperä– aconseguia situar-se al capdavant de la classificació del Mundial de ral·lis gràcies a la segona posició a l’Artic Rally. El finlandès va entusiasmar els seus compatriotes en la cursa local, la segona de la temporada, al volant de la versió més esportiva del cotxe que acaba de rebre la distinció més preuada de l’automoció internacional.

Rovanperä és fill de Harry, un pilot que a finals dels noranta va ser oficial de Seat amb un Ibiza Kit-Car primer i un Córdoba WRC després. Kalle va cridar l’atenció de tothom quan amb només vuit anys (!) va fer una exhibició de conducció sobre gel amb un Toyota Starlet que va desfermar fins i tot l’admiració de Carlos Sainz, que sovint ha ponderat les qualitats d’aquest futur campió.

Amb només vint anys, Kalle s’ha convertit aquesta setmana en el pilot més jove que es posa líder de la classificació en els gairebé cinquanta anys d'història del mundial.

Amb la tercera posició al ral·li de Suècia de l’any passat, Rovanperä –aleshores amb dinou– va esdevenir el pilot més jove que pujava al podi d’una prova del WRC.

La cursa del cap de setmana passat, que es va adjudicar el pilot de Hyundai Ott Tänak, ha donat un gran protagonisme als pilots més joves, ja que el debutant Oliver Solberg (en aquest cas fill d’una llegenda com l’ex campió mundial Peter Solberg, que va guanyar el seu primer campionat local amb tan sols 13 anys) va acabar la prova disputada sobre la neu i el gel de Lapònia en la setena posició.

L’objectiu de tots dos és millorar la marca de Jari-Matti Latvala, que a Suècia el 2008, quan en tenia 22, es va convertir en el guanyador més jove d’un ral·li del mundial.

Les xifres sorprenen en una especialitat que sempre s’ha caracteritzat per la històrica edat més aviat madura dels seus grans especialistes.

Bassas repetirà l'europeu aquest any

Exemples a seguir

Aquests exemples semblen inspirar els pilots catalans de ral·lis de nova fornada.

Fa dos anys, amb 22, Jan Solans va guanyar el campionat mundial Júnior, el mateix títol que el 2017 s’havia emportat el seu germà gran, en Nil, quan en tenia 26.

També amb 26, però el 2002, l’osonenc Dani Solà va ser el primer català a guanyar el mateix títol que més recentment s’han adjudicat els dos germans de Matadepera.

Aquest any, Pep Bassas (fill de l’excampió del mateix nom –un dels millors pilots catalans de la història– i de la seva copilot, Pili Mas, malauradament tots dos ja traspassats) intentarà amb 27 anys repetir participació en l’europeu de Rallys, un campionat que coneix bé, ja que l’any passat va jugar un paper clau en l’obtenció del títol per equips que es va emportar la formació creada per la federació espanyola, de la qual formava part. El 2021 no podrà repetir amb aquesta estructura, per normativa, però comptarà amb el seu suport i amb el del RACC, que va ser l’entitat que li va obrir les portes gràcies a la victòria a la seva copa de promoció, el Volant, fa tres temporades.

Arqué va provar l'e-RX2 a Calafat

Una altra trajectòria a seguir és la de Pepe Arqué, fill de Pep Arqué, un pilot molt bo i força polifacètic de la generació de Bassas pare i antic rival de Carlos Sainz a les curses del campionat d’Espanya dels noranta. Amb dinou anys el seu propòsit és combinar les curses d’autocròs que ha fet les últimes temporades, amb les del nou campionat mundial de ral·licròs RX2 per a cotxes elèctrics, que es disputarà amb vehicles que utilitzen tecnologia feta a Catalunya pel que fa als motors i sueca pel que fa als xassissos. Fa pocs dies va estar provant el nou prototip al circuit de Calafat, i els seus temps es van anar acostant als dels pilots més veterans que també havien anat fins a la pista de l’Ametlla de Mar.

Membrado debutarà als ral·lis amb 13 anys

Rècord de precocitat

Però el cas més extrem és el de Gil Membrado, que, amb només 13 anys!, debutarà en un ral·li per carretera ben aviat.

Per fer possible l’experiència caldrà que ho faci a Letònia, concretament a la localitat de Karosta. Allà està permès fer ral·lis a partir dels 13 anys, tres abans que a Espanya, on amb 16 ja es pot córrer als trams tancats (en aplicació de l’anomenada “conducció acompanyada”), però en els recorreguts d’enllaç per carretera oberta al trànsit ha de conduir el copilot, que òbviament ha de disposar del carnet de conduir.

En Gil té molta traça sobre terra gràcies de l’aprenentatge que ha fet a les curses de kartcròs i a les G-Sèries sobre gel a Andorra. El seu pare, en Josep Maria, va ser campió de Catalunya durant molts anys i, conscient de la necessitat d’agafar una certa distància en la tutela de la trajectòria esportiva del seu fill, ha deixat aquesta tasca en mans de l'expilot osonenc Dani Balasch. Membrado farà servir un Peugeot 208 de la categoria R2, amb el qual farà les curses bàltiques (totes sobre terra) i algunes proves de l’europeu, per al qual compta amb una petita ajuda de la federació espanyola i el suport del RACC.

Per a tots ells el futur comença d’aquí menys de tres mesos, ja que al maig –si tot va bé– els respectius campionats es tornaran a posar en marxa.

stats