Ferran Vital

On col·loco els pneumàtics nous?

La majoria de conductors no sap on col·locar els pneumàtics nous

On col·loco els pneumàtics nous? Zoom

Tots hem hagut o haurem de canviar els pneumàtics del nostre vehicle en algun moment de la nostra vida. Per a la majoria de conductors i usuaris trobar les mesures exactes dels pneumàtics que utilitza el seu cotxe ja és prou complicat, i molts ni tan sols tenen clar quines són les rodes motrius del seu cotxe (no és estrany veure propietaris de Sèrie 1 posant cadenes a les rodes davanteres, per exemple).

Un cop decidit quins pneumàtics volem calçar al nostre vehicle, la majoria de conductors es troben amb el fet que els pneumàtics de l’eix davanter (que suporten més pes i són els de les rodes motrius en la majoria de casos) es troben en pitjor estat que els posteriors, per la qual cosa, generalment, es procedeix a substituir-los per uns de nous sense tocar els posteriors.

Una errada comuna

Val a dir d’entrada que l’ideal seria canviar tots quatre pneumàtics del cotxe alhora. Ara bé, aquesta operació pot arribar a ser econòmicament costosa i molts conductors prefereixen canviar només els més desgastats (amb un dibuix inferior a 1,6 mm, tot i que seria convenient no esperar tant).

Però contràriament al que la majoria de la gent creu, és més aconsellable col·locar els pneumàtics nous a l’eix posterior, i si convé traslladar les rodes posteriors a l’eix davanter.

Imaginem que circulem per una carretera quan, de sobte, trobem un obstacle que volem esquivar per evitar una col·lisió. Si les rodes posteriors es troben en mal estat, el vehicle tendirà a derrapar o sobrevirar, malgrat que sigui de tracció davantera. La majoria de conductors no s’han trobat mai en una situació de sobreviratge pronunciat, i probablement no sabrien contravirar a temps i evitar l'accident.

És aconsellable col·locar els pneumàtics nous a les rodes posteriors

Per contra, si col·loquem els pneumàtics nous a les rodes posteriors, aquestes tindran una tracció més gran en situacions límit, fins i tot sobre paviments amb poca adherència, com ara l'asfalt mullat o el fang.